Google Web Stories چیست ؟
در فوریه 2018، گوگل Stories AMP را معرفی کرد. این قالب محتوایی متمرکز بر تلفن های همراه هوشمند شبیه به عملکرد Stories است که در بسیاری از سایتهای رسانههای اجتماعی محبوب مانند اینستاگرام می بینیم. در ماه مه سال 2020، گوگل AMP Stories را بهعنوان Stories Web تغییر نام داد که یک نسخه مبتنی بر وب از قالب Story است که به سازندگان اجازه میدهد محتوای خود را میزبانی کرده و مالک آن شوند. در ادامه به معرفی Google Web Stories چیست و اطلاعاتی درباره آن می پردازیم.
Google Web Stories
Google Web Stories از فناوری AMP پشتیبانی می کند و متعلق به گوگل است. Google Web Stories تجربه های همه جانبه و تمام صفحه هستند که میتوانید در وب سایت خود داشته باشید. قابلیت ارسال آنها در سایت خود موردی است که آن ها را از سایر استوریها، مانند استوریهای اینستاگرام یا فیس بوک متمایز می کند. علاوه بر این، میتوانید پیوندها، فراخوان برای اقدام و Google AdWords را در Google Web Stories خود قرار دهید. برخی از نمونههای Google Web Stories که توسط برندها استفاده میشود عبارتاند از:
- Refinery 29
- Bustle
- Lonely Planet
Google Web Stories در کجا دیده میشوند؟
یکی از ویژگیهایی که Google Web Stories را در بین قابلیت های زیاد استوری در برنامههای مختلف آن را منحصربهفرد می کند، قابلیت مشاهده آنها در سراسر وب و همچنین در جستجوی گوگل، تصاویر گوگل یا از طریق برنامه Google Discover که در دستگاههایی با سیستمعامل Apple و Android است. قالب، تطبیقپذیری و سهولت ایجاد Google Web Stories آنها را برای جستجوی بازاریابان به یک محیط مفید تبدیل می کند.
مزایا و کاربردهای Google Web Stories چیست
1. تحت کنترل شما
از آنجا که استوری ها میتوانند در وب سایت میزبان منشر شوند، حق چاپ محتوا متعلق به ناشر است. این بدان معناست که موضوعاتی که آنها پوشش میدهند کاملاً به اختیار خودشان و بدون محدودیتهای است که اغلب در رسانه های اجتماعی دیده میشود. استفاده از محتوا نیز به صلاحدید ناشر است. البته گوگل محدودیتهایی در مورد محتوای قابلانتشار دارد، ازجمله مهمترین آنها میتوان به محتوای بیش از حد تجاری اشاره کرد. بنابراین قبل از ایجاد اولین story خود، مخصوصاً اگر از آن برای اهداف تبلیغاتی استفاده میکنید، به دستورالعملها توجه کنید.
2. درآمدزایی
هرگونه آگهی که در Google Web Story ظاهر میشود توسط تولیدکننده محتوا کنترل میشود. این بدان معناست که برخلاف عملکرد Story در برنامههای رسانههای اجتماعی، درآمدزایی از محتوا کاملاً به اختیار ناشر است. همچنین گوگل اخیراً یک راه حل تبلیغاتی برنامهای برای استوری های وب از طریق Ad Manager و AdSense منتشر کرده است.
3. پیوند یا لینک خارجی
بسیاری از سایتهای رسانههای اجتماعی با قالبهای استوریی مشابه، سازندگان محتوا را از پیوند به وب سایتهای دیگر منصرف میکنند. این معمولاً به این معنی است که باید در پیوند دادن نظرات یا بیوگرافی خلاق باشید. با Google Web Stories، هیچ محدودیتی برای پیوند دادن وجود ندارد.
4. پشتیبانی از Google Analytics برای ردیابی
از آنجا که استوری های وب مانند صفحات وب عمل میکنند، میتوانند به سیستمعاملهای تجزیه و تحلیل از جمله Google Analytics پیوند داده شوند. این بدان معناست که سطح ردیابی و تجزیه و تحلیل کاربران بسیار بیشتر از فرمت های استاندارد استوری رسانههای اجتماعی موجود است.
5. استوری ها پاسخگو هستند
برخلاف AMP که بهطور خاص برای دستگاههای تلفن همراه هوشمند طراحیشده است، Web Stories میتواند با هر نوع دستگاهی در سراسر گوگل دیده شود؛ که این مزیت مهم Google Web Stories چیست ، است.
6. قابلیت تعاملی بودن
استوری های وب شامل توانایی میزبانی عناصر تعاملی مانند آزمونها و نظرسنجیها است. این به دلیل توانایی فنی شما تا حدودی محدودشده است، زیرا این قابلیت توسط همه سیستمعاملهای ایجاد استوری وب پشتیبانی نمیشود. با توجه به ماهیت همهجانبه استوری های وب، این سطح تعامل اضافه میتواند تجربهای جذاب را ایجاد کند.
7. نداشتن محدودیت زمانی
برخلاف برخی دیگر از محتوای گوگل مانند پستهای گوگل برای کسبوکار، تاریخ انقضا در Web Stories وجود ندارد. Story ها پس از 7 روز به طور خودکار حذف نمیشوند.
8. راحتی در نمایه سازی و پیوند دادن
استوری های وب بهگونهای طراحیشدهاند که به راحتی توسط موتورهای جستجو نمایش داده شوند. این بدان معناست که قرار دادن محتوای شما در صفحه اول گوگل نیازی به هیچ کار اضافی فراتر از اصول استاندارد لازم برای رتبه بندی خوب صفحات وب ندارد.
9. استفاده از هر نوع نام تجاری
هیچ محدودیتی در طراحی وجود ندارد یعنی که شما در انتخاب فونت، رنگ، پویانمایی و تصاویر متناسب با سبک برند تجاری خود آزاد هستید.
10. استوری های زنده
استفاده از ویژگی “live-story” در استوری وب شما به کاربر در زمان واقعی اطلاع میدهد که شما یک صفحه جدید اضافه کردهاید. اگر از قالب برای پوشش اخبار یا تحولات فوری استفاده میکنید، این امر میتواند بسیار مفید باشد.
نتیجه
Google Web Stories یک قالب محتوای غنی و جذاب است که پتانسیل زیادی برای بازاریابان دارد. برخلاف قالبهای مشابه استوری در رسانههای اجتماعی، استوری های وب محدود به زمان یا محدود به پلتفرمهای خاصی نیستند. در این متن اطلاعات کلی و مفیدی درباره Google Web Stories چیست بیان کردیم.
نظرات کاربران