IP چیست

آدرس IP چیست؟

 آدرس IP یک آدرس منحصر به فرد و خاص است که یک دستگاه به وسیله آن در دنیای اینترنت و یا یک شبکه محلی شناسایی می شود. IP مخفف عبارت “Internet Protocol” است که عبارت است از مجموعه قوانین و پروتکل هایی که بر قالب داده هایی که از طریق اینترنت یا شبکه محلی ارسال می شود، حاکم است. در این مقاله سعی داریم که توضیح دهیم که آدرس IP چیست.

در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که آدرس IP چیست، باید بگوییم که آدرس IP شناسه ای است که با کمک آن دستگاه هایی که در یک شبکه اینترنتی قرار دارند می توانند به یکدیگر اطلاعات و داده های مختلفی را ارسال کنند. آدرس های IP اطلاعاتی دارند که مکان و آدرس فرستنده و گیرنده را مشخص می کند و امکان برقراری ارتباط بین دستگاه ها را ایجاد می کند. اینترنت به روشی نیاز دارد که بتواند با استفاده از آن مشخص کند که داده ها و اطلاعات از چه دستگاهی در حال ارسال شدن است. به طور مثال، اینترنت باید مشخص کند که این داده ها و اطلاعات از طریق رایانه ها در حال ارسال است یا با استفاده از تلفن های همراه. اینجاست که اهمیت آدرس IP مشخص می شود، زیرا آدرس IP نوع دستگاهی که داده ها و اطلاعات از طریق آن در حال ارسال شدن است را مشخص می کند. در نتیجه، آدرس های IP بخش مهمی از نحوه کار اینترنت به هستند.

تعریف آدرس IP

تعریف آدرس IP

همانطور که متوجه شدید، بسیار اهمیت دارد که به طور کامل بفهمید که آدرس IP چیست. آدرس IP رشته ای از اعداد است که با نقطه از هم جدا شده اند. به طور کلی، آدرس های IP به صورت مجموعه ای از چهار عدد بیان می شوند. یک آدرس IP به عنوان مثال می تواند به صورت 192.168.1.1 باشد. این آدرس IP پیش فرضی است که معمولا برای کانفیگ مودم های مختلف با آن رو به رو شده اید. هر عدد در مجموعه می تواند بین 0 تا 255 باشد. در نتیجه طبق این قرارداد، محدوده آدرس دهی IP بین 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 است.

سوالی که برای خیلی از افراد به وجود می آید این است که آدرس های IP چگونه به دستگاه های مختلف اختصاص داده می شوند. بدیهی است که هیچ کدام از آدرس های IP تصادفی نیستند و هرکدام به دلیل مشخصی به دستگاه و آدرسی اختصاص داده شده اند. شرکت IANA که اداره اعداد اختصاص داده شده اینترنت است که زیرمجموعه ای از شرکت ICANN، شرکت اینترنتی نام ها و اعداد اختصاص داده شده، می باشد مسئول این است که به دستگاه ها و آدرس های مختلف، آدرس IP مختلف اختصاص دهد و برای هرکدام، آدرس IP منحصر به فردی تعیین کند.

ICANN یک سازمان غیردولتی است که در سال 1998 در کشور آمریکا تاسیس شد تا بتواند امنیت اینترنت را افزایش دهد و همه بتوانند از اینترنت استفاده کنند. هر بار که کاربری در دنیای اینترنت بخواهد دامنه ای را ثبت کند، به یک شرکت ثبت کننده دامنه هزینه ای را می پردازد تا منحصر به فرد بودن دامنه اش بررسی شود و سپس دامنه مد نظرش ثبت شود. شرکت های ثبت دامنه به صورت واسطه عمل می کنند و پس از هر ثبت دامنه، هزینه کمی به ICANN پرداخت می شود.

نحوه کار آدرس IP چیست؟

نحوه کار آدرس IP چیست؟

بسیاری از اوقات ممکن است که یک دستگاه خاص به روشی که شما انتظار دارید متصل نشود یا شبکه شما به دلایلی کار نکند. برای پیدا کردن مشکل و عیب یابی، اولین کاری که باید انجام دهید این است که به بررسی آدرس IP مورد نظر بپردازید. در نتیجه، بهتر است که با نحوه عملکرد آدرس IP آشنا شوید.

اینترنت مثل هر زبان دیگری برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات از پروتکل ها و دستورالعمل های خاصی استفاده می کند. همه دستگاه ها از این پروتکل ها و دستورالعمل ها استفاده می کنند تا دیگر دستگاه ها را پیدا کنند و سپس به تبادل اطلاعات و داده های مورد نظر خود بپردازند. با صحبت کردن به یک زبان، هر رایانه ای در هر مکانی می تواند با رایانه دیگر ارتباط برقرار کند. اما چیزی که معمولا از دید کاربران عادی دور می ماند، آدرس های IP و نقش آن ها در عملی شدن این ارتباط است. حال ما سعی داریم در این بخش از مقاله به شما توضیح دهیم که فرآیند تبادل اطلاعات با استفاده از آدرس IP چیست و آدرس های IP چگونه به ما کمک می کنند.

نحوه کار

در اولین مرحله، دستگاه شما به طور غیر مستقیم با اتصال به یک شبکه متصل به اینترنت، به اینترنت متصل می شود که سپس به دستگاه شما امکان دسترسی به اینترنت داده می شود. وقتی در خانه هستید، شبکه ای که اتصال شما به اینترنت را فراهم کرده است به احتمال زیاد ارائه دهنده خدمات اینترنت شما یا همان ISP است. در محل کار، آن شبکه معمولا شبکه شرکت شما است. حال آدرس IP شما به وسیله ISP شما به دستگاه شما اختصاص داده می شود.

در ادامه فعالیت اینترنتی شما از طریق ISP صورت می گیرد و آن ها با استفاده از آدرس IP شما آن را به شما باز می گردانند. همانطور که بیان کردیم، وظیفه ISP این است که امکان دسترسی به اینترنت را به دستگاه شما بدهد. در نتیجه، ISP یک آدرس IP منحصر به فرد نیز برای دستگاه شما تعیین می کند.

با این حال، خیلی از افراد اشتباه می کنند که آدرس IP آن ها همیشه ثابت است و هیچ وقت تغییر نمی کند. اما این طرز فکر اشتباه است. آدرس IP شما می تواند تغییر کند و ثابت نیست. به طور مثال، روشن و خاموش کردن مودم اینترنت شما می تواند آدرس IP شما را تغییر دهد. حتی شما خود می توانید با برقراری تماس با ISP خود، از آن ها درخواست کنید که آدرس IP شما را تغییر دهند.

 

از دیگر مقالات مرتبط با IP چیست می توان به این موارد در وبلاگ بیزون:

پروتکل TLS چیست؟

URL چیست؟

نظرات کاربران