okr چیست

OKR چیست و چه کاربردی دارد؟

اهداف و نتایج کلیدی (Objectives and Key Results) که به اختصار به آن OKR گفته می شود یک اصطلاح جدید در فرهنگ‌ سازمانی است. این اصطلاح به معنای تعریف اهداف و نتایج کلیدی است که به وسیله آن می‌ توان اهداف یک سازمان را تعیین کرد. در واقع به طور خلاصه در پاسخ به سوال OKR چیست باید گفت یک ابزار ساده برای ایجاد همسویی و تعامل پیرامون اهداف قابل اندازه گیری است.

OKR چیست و تعیین هدف OKR

برای اینکه پاسخ دقیقی به پرسش OKR چیست بدهیم باید بدانیم دقیقا چه کاری انجام می دهد و چه تفاوت عمده ای با سایر روش های سنتی برنامه ریزی دارد. OKR ها مرتبا و معمولا به صورت فصلی تنظیم، ردیابی و ارزیابی می شوند. OKR یک روند ساده و سریع است که دیدگاه و خلاقیت هر تیم را درگیر می کند. ایجاد همسویی در سازمان یکی از مزایای اصلی OKR است. هدف این است که اطمینان حاصل شود همه ی اعضای تیم در یک مسیر با اولویت های مشخص و با ریتمی ثابت حرکت می کنند.

OKR اولین بار توسط اندی گرو مدیرعامل شرکت اینتل مطرح و اجرا شد و پس از آن در شرکت‌ های  معتبر دیگر از جمله گوگل، لینکدین، اوراسل و توئیتر مورد استفاده  و توجه قرار گرفت. البته بد نیست بدانید سیستم OKR فقط مختص شرکت های دیجیتال نیست و شرکت های مختلفی مانند والمارت، تارگت ، Guardian، Dun و Bradstreet و ING Bank نیز از OKR استفاده می کنند.

اجزای OKR

در ادامه ی پاسخ به OKR چیست باید بدانید دقیقا از چه اجزائی تشکیل شده است. جان دوئر یکی از موفق ترین سرمایه گذاران ریسک پذیر در تمام دوران ها است. او کار خود را از اینتل آغاز کرد و به سرمایه گذاری در شرکت هایی مانند گوگل و آمازون ادامه داد. دوئر که OKR را به گوگل معرفی کرد فرمولی برای تعیین اهداف دارد:

من ________ به اندازه گیری ____________.

یک هدف مناسب باید هم آنچه را که به دست خواهید آورد و هم اینکه چگونه می خواهید آن موفقیت را بسنجید، توصیف کند. کلمه کلیدی در اینجا “معیار اندازه گیری” است زیرا اندازه گیری همان چیزی است که یک هدف ذهنی را به یک هدف واقعی تبدیل می کند. بدون معیار و مقیاس شما هدفی ندارید و هر چه هست یک آرزو است.

فرمول دوئر یکی از بهترین روش برای توضیح ساختار OKR است:

من (هدف) را با اندازه گیری (مجموعه از نتایج کلیدی) اندازه گیری خواهم کرد. بنابراین همانطور که از نامش پیداست OKR دارای دو جز است اهداف و نتایج کلیدی.

اهداف توصیف کیفی و انتزاعی از آنچه می خواهید بدست آورید هستند. اهداف باید کوتاه، الهام بخش و جذاب باشند تا تیم را برانگیزد و به چالش بکشد. OKR  یا نتایج کلیدی مجموعه ای از معیارها است که پیشرفت شما به سمت هدف را اندازه گیری می کند. برای هر هدف باید مجموعه ای از 2 تا 5 نتیجه کلیدی داشته باشید. تمام نتایج کلیدی باید کمی و قابل اندازه گیری باشند.

okr چیست

okr چیست

مزایای استفاده از OKR

بررسی مزایای OKR نیز بخش مهمی از پاسخ سوال OKR چیست است. در واقع یک روش واحد برای استفاده از OKR وجود ندارد. هر شرکت یا تیم می تواند آن را با شرایط و نیاز های تطبیق و تغییر داده و نسخه های مختلفی از آن را ایجاد کند. اما برخی از مفاهیم اساس OKR هستند و نمی توان در آنها تغییری ایجاد کرد:

  1. سرعت

به جای استفاده از برنامه ریزی استاتیک سالانه OKR رویکرد سریعی دارد. با استفاده از چرخه های هدف کوتاه تر شرکت ها می توانند تغییرات سریعتری را ایجاد و خود را با آنها تطبیق دهند.

  1. سادگی

استفاده از OKR ساده است و خود OKR ها نیز به راحتی قابل درک هستند. تقسیم اهداف به هدف های کوچکتر و کوتاه مدت رسیدن به آنها را ساده می کند. معمولا شرکت هایی که از OKR استفاده می کنند زمان صرف شده برای تعیین اهداف را از ماه به روز کاهش می دهند و در واقع هدف آنها تحقق اهداف است و نه صرفا تعیین آن.

  1. شفافیت

هدف اصلی OKR ایجاد همسویی در سازمان است. برای انجام این کار OKR ها در تمام سطوح شرکت عمومی هستند و همه به OKR های دیگران دسترسی دارند.

  1. طبقه بندی

رسیدن به اهداف مختلف نیاز به منابع و زمان دارد در نتیجه OKR ریتم های مختلفی دارد و شما می توانید استراتژی و تاکتیک های خود را به صورت طبقه بندی اجرا کنید. به عنوان مثال:

یک ردیف استراتژیک با OKR های بلند مدت و بلند مدت برای شرکت (معمولا سالانه).

یک ردیف تاکتیکی با OKR کوتاه مدت برای تیم ها (معمولا به صورت فصلی).

یک ردیف عملیاتی برای نتایج ابتکارات OKR (معمولا هفتگی).

  1. تنظیم اهداف دوطرفه

مدل سنتی برنامه ریزی از بالا به پایین زمان زیادی می برد و ارزش افزوده ای ندارد. به همین دلیل OKR ها مدل آبشاری ندارند و از روشی مبتنی بر بازار استفاده می کنند که همزمان در آن هدف گذاری از پایین به بالا و از بالا به پایین است. این مدل ضمن ایجاد درک بهتر شرایط، استراتژی تعامل را بهبود می بخشد و همچنین فرآیند هدف گذاری را ساده تر و سریعتر می کند زیرا دیگر مجبور نیستید وقت خود را صرف طراحی بالا به پایین در هدف گذاری کنید.

  1. اهداف چالش برانگیز

اهداف بلند پروازانه OKR به عنوان اهداف کششی شناخته می شوند. توصیه معمول این است که به طور متوسط ​​باید فقط 60-70٪ از این اهداف را بدست آورید اما این اهداف به شما جرات بلند پروازی و انگیزه ی تلاش بیشتر می دهند.

  1. بروزرسانی OKR

باید بپذیرید که OKR یک مسیر است نه یک مقصد. مانند هر تحول فرهنگی تغییر یک شبه اتفاق نمی افتا اما می توانید با طراحی OKR ها در چند ماه وضعیت کسب و کار خود را اصلاح کرده و تیم را فعال و هماهنگ کنید.

مقالات مرتبط:

KPI چیست و چه کاربردی دارد

نظرات کاربران