open API چیست

 open API چیست ؟

یکی از اصطلاحات رایج در دنیای برنامه نویسی و توسعهٔ برنامه ها API است. API در واقع یک رابط برنامه نویسی است که شامل اطلاعات مختلفی از پروتکل ها می شود. افرادی که در این حوزه تازه کار هستند و می خواهند برای اولین بار به این سمت بروند با شنیدن API دچار دلهره می شوند؛ زیرا حتی توسعه دهندگان حرفه ها و با تجربه ها نیز از کار با API متنفر هستند. اگر به خوبی با آن آشنا شوید، متوجه می شوید که آنقدر ها هم پیچیده نیست. ما در این مقاله برای اینکه بهتر بدانید API و open API چیست در این مورد توضیح داده ایم.

API یا open API ؟

مفهوم open API برای بسیاری از افراد می تواند موضوعی مبهم باشد. اما برای درک بهتر آن خوب است بدانید که open API تفاوت زیادی با API معمولی دارد. open API ها ساخته شده اند تا هر فردی بتواند به آن ها دسترسی داشته باشد. به همین خاطر است که این مدل می تواند برای تمامی افراد مثل کارمندان یا مشتریان یک سازمان قابل دسترسی باشد.

open API را نباید با API های بسته یا خصوصی اشتباه گرفت. این دو با هم تفاوت های بسیار زیادی دارند و کاربرد آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است.

open API در مقابل API  های بسته

در مقالهٔ open API چیست، توضیح می دهیم که open API ها چه فرقی با API های بسته دارند. open API همان طور که از اسمش پیداست برنامه ای آزاد است؛ زیرا هر کسی می تواند به آن دسترسی داشته باشد. البته بسته به درجهٔ امنیت API گاهی اوقات احراز هویت ضروری است؛ زیرا برخی از API ها  اطلاعات حساسی دارند.

سازمان ها و شرکت های بزرگ معمولاً از API های بسته برای ارائهٔ دسترسی به داده های حساس کارمندان و اعضای یک سازمان استفاده می کنند. در پاسخ به این سؤال که open API چیست و چه تفاوتی با مدل های بسته دارد، باید گفت که بزرگ ترین تفاوت این دو به رویه های احراز هویت بر می گردد. هر دو مدل مزایای بسیار زیادی دارد. ما در این مقاله در مورد مزایای استفاده از open API توضیح خواهیم داد.

مزایای open API

open API مزایای بسیار زیادی دارد. شاید ابتدا فکر کنید که پنهان کردن اطلاعات برای حفاظت از آن کار درستی است؛ اما این تصور اشتباه است. شما با open API نیز می توانید خدمات بسیار زیادی را به افراد ارائه دهید. بسیاری از شرکت ها و برنامه های بزرگ در دنیا با استفاده از open API ساخته شده اند.

برای فهمیدن اینکه  open API چیست و چه کسانی از آن استفاده می کنند، باید بدانیم که شرکت های بزرگی در دنیا مثل گوگل و متا ( فیسبوک سابق ) از open API بهره می برند. شبکهٔ اجتماعی توییتر نیز یکی از نمونه های موفقی است که از open API در ساخت خود استفاده می کند.

برخی از مهم ترین مزایای open API شامل موارد زیر می شود :

  • هزینهٔ آن کمتر است.
  • پیاده سازی بسیار آسان دارد.
  • امکان بهره گیری بیشتر از API
  • این مدل API را می توان با استفاده از فناوری مبتنی بر فضای ابری نیز استفاده کرد. یعنی هر زمان که به اینترنت دسترسی داشته باشید می توانید از آن استفاده کنید.
  • امکان استفاده از open API با تمامی دستگاه ها وجود دارد.
  • استفاده از open API بهره وری را برای فروش، خدمات و پشتیبانی از کاربران افزایش می دهد و آن را ساده تر می کند.
  • روند کاری را برای کارکنان ساده تر می کند.

مهم نیست که برای چه چیزی از open API استفاده می کنید. ادغام open API با کسب و کار شما می تواند کاری بسیار مفید باشد. حال که متوجه شدید open API چیست و چه مزایایی دارد خوب است که در مورد اینکه چگونه می توانید آن را ایمن کنید بیشتر بدانید.

امنیت open API

هنگام کار با open API باید موارد زیادی را یاد بگیرید؛ زیرا open API نیاز به امنیت دارد. برای مثال شما باید کاری کنید که همهٔ افراد نتوانند به بخش های مخصوصی از API که شما تعیین می کنید دسترسی داشته باشند و آن ها را دستکاری کنند.

اقداماتی که می توانید برای امنیت بیشتر open API انجام دهید شامل موارد زیر می شود :

  • فهرست کردن API
  • غیر فعال کردن احراز هویت اولیهٔ HTTP
  • فعال کردن کنترل دسترسی به API
  • نظارت و تجزیه و تحلیل در سراسر سیلو های API
  • تشخیص و پیدا کردن مواردی که امنیت API را تهدید می کنند
  • استفاده از SSL و TLS 1.2
  • استفاده نکردن از نسخه های قدیمی

جمع بندی

API به زبان ساده به رابط برنامه نویسی برنامه گفته می شود. API به دو دستهٔ API بسته و API باز تقسیم می شود. بسیاری از افراد فکر می کنند که open API امنیت کافی ندارد؛ اما این طرز تفکر کاملاً اشتباه است. به همین دلیل برای اینکه بهتر بدانید open API چیست، در مورد آن توضیح دادیم و به مزایا و راه های افزایش امنیت آن اشاره کردیم.

نظرات کاربران