PBN چیست

PBN چیست و کاربرد آن در ارتباط با SEO

 PBN (private blog network) در واقع شبکه ای از وبسایت ها اند که وظیفه شان لینک دهی به وبسایت اصلی است و با ایجاد پیوند ها بر قدرت آن وب سایت تاثیر می گذارند. قدرتمند شدن وبسایت اصلی و بهبود رتبه وبسایت نتیجه لینک ها در PBN است. باید دقت کرد این موضوع توسط گوگل به دلیل روش نادرست آن جریمه نشود. اگر علاقه مندید که بدانید PBN چیست بهتر است که با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

نحوه عملکرد PBN چیست ؟

PBN چیست

برای آشنایی با نحوه عملکرد PBN باید ابتدا درک کامل و درستی از اهمیت بک لینک ها و اعتبار آنان داشته باشیم. بک لینک لینکی است که در آن سایت دیگری به سایت شما ارجاع می دهد. بک لینک زمانی به وجود می آید که سایت های دیگر مطالب اصلی و معتبری که در سایت شما قرار دارد را با نقل و قول از طریق لینک به اشتراک می گذارند.

با در نظر گرفتن این موضوع، لینکی که در سایت ها قرار می گیرد، در واقع قدرت نمایی سایت اصلی شما و قرار گرفتن آن در رتبه های بالا در موتور های جستجو است و طبیعی است که هر چه تعداد لینک های مرتبط به سایت اصلی در سایت های دیگر بیشتر باشد، قدرت و اقتدار سایت نیز بالا تر می رود.

 

دامنه لینک ها

PBN ها به دو شیوه کار می کنند:

  1. خرید مجموعه ای از نام های دامنه منقضی شده که قبلاً دارای اعتبار بودند
  2. خرید و ثبت دامنه های متفاوت در یک زمان و ایجاد قلمرو خود

سپس دامنه ها شروع به تولید یک محتوای ساده می کنند که شامل بک لینک هایی به وبسایت اصلی ست. به موجب آن رتبه سایت افزایش پیدا می کند و باعث ترافیک سایت می شود.

PBN چیست

دلیل محبوبیت و استفاده PBN چیست ؟

بک لینک ها تأثیر زیادی بر روی رتبه بندی در گوگل می گذارند و باید این موضوع را در نظر گرفت که کسب لینک های ارگانیک زمان زیادی می برد. برای ایجاد بک لینک های با کیفیت و مناسب و همینطور لینک های واقعی و کلاه سفید (white hat link) باید از محتوای بسیار عالی استفاده کنیم و همینطور توجه زیادی به روابط عمومی داشته باشیم.

برای انجام این کار باید از استراتژی خاصی استفاده کنیم و زمان زیادی برای آن بگذاریم. هدف اصلی لینک بک ها در واقع محترم شمردن مخاطب و یا شخص است و همینطور فرستادن سیگنال اقتدار به موتور های جستجو است. در واقع به دست آوردن لینک بک خوب و مفید بسیار کار راحتی است.

PBN ها تلاش نمی کنند تا بک لینک ها را به مرور زمان به دست بیاورند و به کلاه های سیاه (Black hat link) این اجازه را می دهند که شیوه کسب لینک را دستکاری کنند. شما با داشتن چندین دامنه تقریباً می توانید به صورت نا محدود بک لینک های خود را بسازید.

حال با توجه به این موضوع شما می توانید ربات های موتور جستجو را فریب دهید که از نظر آن ها شما دارای قدرت هستید، بدون توجه به این موضوع که محتوای مورد نظر شایسته مرتبط شدن است یا خیر. همچنین اگر شما به هسته لینک آگاه هستید، می‌توانید با کنترل کردن آن، از بهینه و مرتبط بودن لینک اطمینان حاصل کنید.

استفاده از هر فرصتی برای ایجاد لینک های مرتبط، می تواند قدرت بسیار زیادی در زمان کم در اختیار وبسایت شما قرار دهد، که به این واسطه یک فضای تقریباً بی اعتبار اما به شدت مهم و ارزشمند در رتبه بندی صفحات نتایج موتور های جستجو (SERP) به وجود می آورد.

دلیل محبوبیت و استفاده PBN چیست ؟

آیا PBN ها تمرین خوبی برای سئو هستند؟

با وجود این که PBN ها موجب رضایت فوری می شوند ولی آن ها جزو تاکتیک های black hat SEO و قسمتی از طرحواره پایگاه داده (schema) شمرده می شوند. یکی از اهداف black hat SEO ارزش گذاری برای ربات های موتور های جستجو است که آنها توجه ای به قصد جستجوگر و یا مخاطب انسانی ندارند.

استفاده از  این گونه شیوه های غیر اخلاقی و نادرست منجر به مجازات های سنگین می شود مثل حذف فهرست بندی و یا حتی ممنوعیت وبسایت و هزینه ممنوعیت وبسایت بیشتر از سودی است که به واسطه PBN ها حاصل می شود.

 

نحوه شناسایی PBN ها

با توجه به آنکه موتور های جستجو برای تشخیص شیوه های غیر اصولی و نادرست در حال تلاش و استفاده از روش های کارآمد هستند، استراتژی های black hat SEO پیچیده تر می شوند. یکی از نکات مهمی که برای تعامل با سایت های دیگر به منظور دریافت و دادن بک لینک باید توجه کنیم آن است که محتوا و اصول این کار را به درستی انجام داده باشیم.

نحوه شناسایی PBN ها

با استفاده از دستوالعمل های زیر می توان سایت PBN را از بقیه تشخیص داد:

پروفایل لینک: مجموعه ای از لینک ها است که به یک سایت یا صفحه اشاره می کند. یک یا چند سایت با بک لینک های مشابه در پروفایل، PBN بودن آن را آشکار می کند.

میزبانی: اگر همه سایت ها دارای IP مشابه باشند باعث ایجاد نگرانی می شود.

طراحی سایت: نگهداری و سازماندهی از چند سایت مختلف زمان بسیار زیادی می برد، پس سایت هایی که دارای تنوع و ویژگی های خاصی نباشند ممکن است از طرح یا الگو سایت دیگری کپی کرده باشند.

بدون موضوع جدید: یکی از نشانه‌های معتبر نبودن سایت آن است که هیچ گونه لینک خارجی جدید و یا هیچ محتوای جدیدی در سایت قرار نگرفته باشد و سایت فقط برای لینک های مرتبط استفاده می شود. استفاده از محتوای تکراری در سایت عواقب خوبی برای آن ندارد.

مالکیت سایت: از ابزار ها و پایگاه داده WHOIS برای آگاهی از اطلاعات تماس و مالکیت سایت ها استفاده کنید و همین‌طور برای مشخص شدن این موضوع که آیا سایت ها به هم مرتبط هستند یا خیر.

امیدواریم با این مقاله متوجه شده باشید که PBN چیست و نحوه کار‌ آن به چه صورت است.

نظرات کاربران