PHP یا ASP چیست؟

PHP یا ASP چیست؟

همیشه زمانی که می خواهید برای یک پروژه توسعه وب آماده شوید، یکی از کارهایی که باید قبل از شروع پروژه خود انجام دهید، این است که یک فناوری و تکنولوژی مناسب و قوی برای پروژه توسعه خود انتخاب کنید. همیشه برای تمامی کسانی که می خواهند یک پروژه توسعه وب جدید و نو آغاز کنند، با این مشکل رو به رو می شوند که چه تکنولوژی و فناوری بین PHP یا ASP انتخاب کنند. حتی زمانی که بعضی از زبان های برنامه نویسی یا بعضی از فریم ورک ها، با پروژه توسعه وبی که قصد انجام آن را دارید، به طور کامل یکسان باشند، باز هم باید برای انتخاب فناوری و تکنولوژی لازم برای پروژه توسعه وب خود زمان بگذارید.

با توجه به این که فناوری ها و شرکت هایی که تکنولوژی های پروژه های وب را ایجاد می کنند، بسیار متنوع و مختلف هستند، در نتیجه انتخاب بین فناوری ها و تکنولوژی ها، به طور مثال بین PHP یا ASP، انتخاب بسیار دشوار خواهد بود. در این مقاله ما قصد داریم که با مقایسه دو نوع از تکنولوژی ها و فناوری هایی که برای پروژه های وب مورد استفاده قرار می گیرند، یعنی PHP یا ASP، شما را در انتخاب تکنولوژی ها و فناوری های پروژه های وب راهنمایی کنیم تا بتوانید بهترین فناوری مناسب را برای پروژه توسعه وب خود انتخاب کنید.

امروزه سعی می شود که پروژه های توسعه وب به نحوی طراحی شوند که تجربه و تعامل کاربر تقویت پیدا کند و همچنین روند توسعه وب آسان تر شود. همچنین با پیشرفته شدن تکنولوژی و بالا رفتن انتظار کاربران، نیازهای بازار روز به روز در حال رشد و پیشرفت است، در نتیجه بدیهی است که انتخاب فناوری مناسب می تواند نقش بسزایی در موفقیت پروژه شما ایفا کند. طبق آمار، بیشتر سهم بازار فناوری های بک اند را دو زبان برنامه نویسی PHP یا ASP تشکیل داده اند. هر دو زبان برنامه نویسی PHP و ASP برای پروژه های مختلف توسعه وب مورد استفاده قرار می گیرند و انتخاب بهترین فناوری بک اند بین این دو زبان برنامه نویسی، کار دشواری است. در نتیجه بهتر است ابتدا در مورد هر رویکرد، مزایا و معایب آن، تفاوت های اصلی بین دو زبان برنامه نویسی PHP یا ASP و اینکه این دو زبان برنامه نویسی در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند، بحث کنیم و این موارد را بررسی کنیم.

توسعه وب از طریق زبان برنامه نویسی ASP

زبان برنامه نویسی ASP، یک فریم ورک کاربردی وب، سمت سرور مبتنی بر سی شارپ است که یک فناوری بک اند شناخته می شود. در اوایل دهه 2000، زبان برنامه نویسی ASP به عنوان یک افزونه برای پلتفروم دات نت، به وسیله شرکت مایکروسافت معرفی شد. کاری که زبان برنامه نویسی ASP انجام می دهد این است که کتاب خانه ها و ابزارهای مختلفی را برای توسعه وب ارائه می دهد. همچنین هر پکیج دیگری که در پلتفرم دات نت، مثل Visual Studio، قرار بگیرد، می تواند به راحتی به وسیله توسعه دهندگان وب مورد استفاده قرار بگیرد.

توسعه وب از طریق زبان برنامه نویسی PHP

زبان برنامه نویسی PHP که به عنوان یک زبان توسعه وب سمت سرور شناخته می شود، از پروژه منبع باز کوچک تکامل یافته است. PHP در سال 1995 به وسیله Rasmus Lerdof ایجاد شد. این شخص چند برنامه CGI نوشت و توانست آن ها را با فرم های وب و پایگاه های داده کار کند. نکته جالب اینجاست که Rasmus Lerdof به هیچ وجه نمی خواست که یک زبان برنامه نویسی جدیدی را ایجاد کند اما به طور اتفاقی، موفق شد که یکی از بزرگ ترین زبان های برنامه نویسی متن باز را ایجاد کند. هر کسی می تواند در نسخه های جدیدی که از این زبان برنامه نویسی PHP تولید می شود، نوشته هایی جدیدی از جمله Task Deployment، آزمایش، اسناد و منابع جدیدی اضافه کند.

به لطف دسترسی زبان برنامه PHP، این زبان برنامه نویسی در بین تعداد زیادی از توسعه دهندگان محبوبیت پیدا کرده است. ممکن است یک انتخاب رایج برای تازه واردان در این حوزه محسوب شود چون یادگیری زبان برنامه نویسی PHP در مقایسه با دیگر زبان های برنامه نویسی بسیار ساده تر و راحت تر است.

اگر بخواهیم در این بخش، مقایسه مختصری بین PHP یا ASP داشته باشیم، می توانیم بگوییم که PHP با کد هایی سر و کار دارد که به طور کامل به زبان C نوشته شده اند. این موضوع که PHP با کدهایی سر و کار دارد که به طور کامل با زبان C نوشته شده اند، این امکان را برای زبان برنامه نویسی PHP فراهم می کند که به بهترین نحو برای یک پروژه توسعه وب، تنظیم شوند. البته همین موضوع که کد های PHP به طور کامل با زبان C نوشته شده اند، ممکن است موجب شود که اشکالات و ضعف هایی در برنامه مورد نظر ایجاد شود.

زبان برنامه نویسی ASP در مقابل PHP

زبان برنامه نویسی ASP در مقابل PHP

هر شرکتی که می خواهد یک پروژه توسعه وب را آغاز کند، به احتمال قوی با این سوال رو به رو می شود که بین زبان برنامه نویسی ASP یا PHP کدام را انتخاب کند. بدیهی است که هر کدام از این زبان های برنامه نویسی، نکات مثبتی برای هر پروژه توسعه وب خواهند داشت. علاوه بر این، آن ها برای پروژه های مختلف به طور موثر کار کرده اند و شرکت ها واقعا از نتایج نهایی راضی هستند.

مسئله اصلی این است که شرکتی که می خواهد یک پروژه توسعه وب را آغاز کند،‌ باید بین دو زبان برنامه نویسی ASP و PHP انتخاب کند. در زیر لیستی از ویژگی های این دو زبان برنامه نویسی تهیه کرده ایم که با کمک این ویژگی ها می توانید تصمیم درستی را اتخاذ کنید.

  • زبان برنامه نویسی ASP

    • سهم مارکت: 26 درصد
    • بیش از 60 هزار کاربر
    • 1,669,017 دامنه
    • حمایت شده از Microsoft
    • استفاده از کد های کامپایل شده
  • زبان برنامه نویسی PHP

    • سهم مارکت: 55 درصد
    • بیش از 5 میلیون کاربر
    • حمایت شده از Community & Zend Technologies
    • استفاده از کد های تفسیر شده

 

نظرات کاربران