Semantic Search چیست؟

Semantic Search چیست؟

زمانی که کاربر در نوار جستجوی موتور جستجو، عبارت یا کلمه کلیدی خاصی را وارد می کند، وب سایت هایی به عنوان نتایج جستجو در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP برای کاربر نمایان می شود. حال، هر موتور جستجو تلاش می کند که کیفیت صفحه نتایج موتور جستجوی خود را بالاتر ببرد تا وب سایت هایی که در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر می شوند، بیشترین شباهت و ارتباط را با کلمه کلیدی و عبارتی که کاربر جستجو کرده است داشته باشند. اینجاست که Semantic Search معنای خود را پیدا می کند. در ادامه به پاسخ سوال Semantic Search چیست می پردازیم.

در واقع، اگر بخواهیم با زبان ساده توضیح دهیم که Semantic Search چیست، باید بگوییم که Semantic Search تلاشی است که یک موتور جستجو انجام می دهد تا نتایج و وب سایت هایی که در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP ظاهر می شوند، شباهت و نزدیکی بیشتری را با کلمات کلیدی و عباراتی که کاربران جستجو کرده اند، داشته باشند. این تلاش بر اساس هدفی که کاربر متناسب با آن جستجو کرده، محیط و زمینه ای که کاربر راجع به آن جستجو کرده و رابطه بین کلمات انجام می شود. در نتیجه اگر به دنیای سئو و وب علاقه مندید، بسیار اهمیت دارد که به طور کامل متوجه شوید که Semantic Search چیست.

مزیت های Semantic Search چیست؟

مزیت های Semantic Search چیست؟

به دلیل زبان ها و لحن های مختلف، چیزی که مردم می گویند و منظوری که دارند و منظوری که از جستجوی آن ها برآورد می شود، ممکن است تفاوت داشته باشد. همچنین پرس و جوهایی که کاربران در نوار جستجو انجام می دهند، ممکن است که ماهیت مبهم داشته باشند.

یکی از متخصصان سئو که نزد کسانی که در دنیای سئو و وب مشغول فعالیت هستند از شهرت بالایی برخوردار است، بیل اسلاوسکی است. بیل اسلاوسکی پاسخی ساده و جامع در جواب به سوال مزیت Semantic Search چیست، داده است. او گفته که Semantic Search به دنبال این است که زبانی که انسان ها با یکدیگر با آن ارتباط برقرار می کنند را درک کند. به طور مثال، اگر از دوست خود بپرسید که «بزرگترین پستاندار چیست؟» و اگر جوابی که دوست شما بدهد، «سگ آبی» باشد و سپس دقیقا بعد از این سوال از او بپرسید که «آن چقدر بزرگ است؟»، بدیهی است که دوست شما متوجه می شود که منظور شما از کلمه «آن»، سگ آبی است. اما قبل از سال 2013 که گوگل و دنیای وب و سئو با دنیای Semantic Search آشنا شد، موتور های جستجو زمینه سوال دوم را درک نمی کردند.

همانطور که گفتیم، تا قبل از سال 2013، یعنی قبل از معرفی Semantic Search به دنیای سئو و وب، گوگل مفهوم سوال دوم که مربوط به سوال اول است را متوجه نمی شد. در مثال بالا، قبل از سال 2013، گوگل به جای آن که متوجه شود منظور از سوال دوم این است که «چقدر سگ آبی بزرگ است؟»، سعی می کرد تا کلمات کلیدی عبارت «آن چقدر بزرگ است؟» را با کلمات و عباراتی که در صفحات وب وجود دارد، تطابق دهد و آن ها را در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP نمایش دهد.

اما امروزه با ظهور Semantic Search، یک نتیجه متفاوت با یک قطعه برجسته یا همان  featured snippet همراه با اطلاعات اضافی در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP ظاهر می شود که زمینه و منظوری که پشت سوال نهفته است به طور کامل به وسیله ربات های موتور جستجو گوگل درک شده اند.

یکی دیگر از مزیت های Semantic Search این است که این امکان را برای گوگل فراهم می کند که بین Entity های مختلف مثل افراد، چیزها و مکان ها، تمایز قائل شود و از هدف کاربری که عبارت و کلمه کلیدی خاصی را جستجو کرده، متناسب با عوامل مختلف، آگاه شود. این عوامل که گوگل با کمک آن ها هدف کاربر را تفسیر و مشخص می کند، بسیار مختلف و متفاوت هستند. در زیر لیستی از این عوامل برای شما تهیه کرده ایم.

  • سابقه جستجو کاربر
  • مکان کاربر
  • تاریخچه جستجوی جهانی
  • تغییرات املایی

همه این عوامل به گوگل در ارائه با کیفیت ترین و مرتبط ترین وب سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP، کمک می کند.

تاثیرات Semantic Search چیست؟

تاثیرات Semantic Search چیست؟

از آن جا که هر تغییر کوچکی در دنیای وب و الگوریتم های گوگل، تغییر عظیمی در سئو و استراتژی هایی که متناسب با آن برنامه ریزی می شوند، صورت می دهد، بدیهی است که تغییری مثل Semantic Search در دنیای وب، تاثیرات زیادی بر روی سئو و نحوه تعامل کاربران با وب سایت ها و نحوه قرار گرفتن وب سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا SERP دارد. در زیر به این موضوع که تاثیرات Semantic Search چیست، می پردازیم.

  • کاربران به جستجوی صوتی روی می آورند.

یکی از بخش هایی که در موتور جستجو گوگل به Semantic Search معنا داده است و آن را تقویت می کند، جستجوی صوتی است. زیرا زمانی که کاربری با استفاده از جستجوی صوتی عبارت مورد نظرش را جستجو می کند، گوگل به دلیل تفاوت صوت با نوشته، بهتر منظور کاربر را درک می کند.

بهینه سازی سئو وب سایت ها برای جستجو صوتی بسیار متفاوت از سئو سنتی است زیرا باید فورا به نقطه اصلی برسید و محتوای خود را بسیار محاوره ای و عامیانه نگه دارید. در نتیجه، استراتژی و تاکتیکی که برای این مسئله باید تعیین می کند با تاکتیک های مناسب سئو قدیمی متفاوت است.

  • تمرکز از کلمات کلیدی به موضوعات تغییر می کند.

برای مدت زمان زیادی، تمامی استراتژی ها و تاکتیک هایی که برای سئو یک وب سایت برنامه ریزی می شد، متناسب با کلمات کلیدی صورت می گرفت. اما ظهور Semantic Search موجب شده است که به جای آن که تمرکز اصلی خود را بر روی کلمات کلیدی بگذاریم، کمی به موضوعات و عناوین محتوا ها دقت کنیم. چون با ظهور Semantic Search، هدف به سمت منابع جامع، اصلی و با کیفیت بالا تغییر جهت داده است.

  • هدف جستجوگر به یک اولویت تبدیل می شود.

یکی از بهترین روش ها برای هدف یابی کلمات کلیدی، بررسی نیاز بازار و هدف کاربران و مخاطبان وب سایت خود است. با بررسی جستجوهایی که افراد را به سمت وب سایت شما هدایت می کند، می توانید به گروهی از موضوعات ایده آل برای تولید محتوا، دست پیدا کنید.

 

 

 

 

نظرات کاربران