Structured Data چیست؟

Structured Data چیست؟

شاید پیش خود فکر کنید که Structured Data چیست همانطور که می دانید، زبانی که ربات های موتورهای جستجو با آن آشنا هستند با زبانی که محتوا و مطالب در وب سایت ها نوشته می شوند، متفاوت است. یکی از مسائلی که باعث شود وب سایت مناسبی در نتایج جستجو شما در صفحه نتایج جستجو گوگل برای شما نمایان نشود، همان عدم یکسان بودن زبان ها است. این عدم یکسان بودن زبان ها باعث می شود که بعضی از اوقات، ربات های موتورهای جستجو، نتوانند به خوبی محتوای وب سایت ها را درک کنند و در نتیجه نمی توانند آن محتوا ها را به عنوان نتیجه جستجو کاربر، به کاربر نشان دهند.

Structured Data یا داده های ساختار یافته، به روشی گفته می شود که اگر وب سایت ها از این روش استفاده کنند، زبان وب سایت ها به همان زبان ربات های موتورهای جستجو، نزدیک تر می شود. در نتیجه وب سایت هایی که از روش Structured Data یا داده های ساختار یافته استفاده می کنند، باعث می شوند که ربات های موتورهای جستجو درک بهتر و کامل تری از محتوا و مطالب وب سایت شما پیدا کنند.

برای آن که از روش Structured Data استفاده کنید، به واژگانی نیاز دارید که محتوا و مطالب وب سایتتان را به اطلاعاتی تبدیل کند که گوگل و سایر موتورهای جستجو بتوانند آن را درک کنند. واژگانی که موتورهای جستجو بزرگ از قبیل گوگل از آن استفاده می کنند، Schema.org است که اگر شما با استفاده از واژگان Schema.org، مطالب و محتوای سایتتان را به صورت Structured Data درآورید، ربات های موتورهای جستجو قادر خواهند بود که مطالب و محتوای شما را درک کنند.

زمانی که مطالب و محتواهای وب سایتتان را به صورت Structured Data درآوردید، مطالب و محتواهای شما برای ربات های موتورهای جستجو قابل خواندن می شوند. در نتیجه هنگامی که کاربری عبارت خاصی را جستجو کند، از آن جا که ربات های موتور جستجو به خوبی توانسته اند تا محتوا و مطالب سایت شما را درک کنند، آن ها می توانند نتیجه ای که کاربران از جستجو خود انتظار داشتند را در اختیارشان قرار دهند و در نتیجه کیفیت نتایج جستجو کاربران در موتورهای جستجو با افزایش دقت و هوش ربات های موتور جستجو، بالاتر می رود. از این رو اگر به دنیای وب و بهینه سازی سئو وب سایت ها علاقه دارید، بهتر است به طور کامل متوجه شوید که Structured Data چیست.

دلیل استفاده از Structured Data چیست؟

دلیل استفاده از Structured Data چیست؟

یکی از مزیت های استفاده Structured Data که باعث شده است سایت هایی که برای سئو وب سایت خود و ترافیک و بازدید و رتبه وب سایت خود در صفحه نتایج جستجو گوگل اهمیت قائل می شوند، از Structured Data استفاده کنند،‌ این است که چون Structured Data باعث می شود اطلاعات ضروری و حیاتی و مهم در یک صفحه وب به طور موثر به موتورهای جستجو انتقال پیدا کند، در بهبود سئو سایت نقش اساسی دارد.

حتی گوگل نیز خود به اهمیت Structured Data در سایت ها تاکید کرده است و در به روز رسانی اخیر خود بیان کرد که « اگر محتوای وب سایتی به صورت Structured Data باشد، محتوای آن وب سایت به عنوان یکی از نتایج غنی در جستجو به حساب می آید و رتبه بالایی در صفحه نتایج جستجو گوگل به خود اختصاص می دهد.»

یکی دیگر از مزیت های Structured Data این است که اگر سایت شما با استفاده از روش Structured Data به تولید محتوا بپردازد، این امکان برای سایت شما وجود دارد که محتوا و مطالب سایتتان در قسمت featured snippet که در صفحه نتایج جستجو گوگل دیده می شود، قرار بگیرد. هنگامی که محتوا و مطالب وب سایتتان در قسمت featured snippet در صفحه نتایج جستجو گوگل قرار بگیرد، به دلیل ویژگی featured snippet ها، این امکان وجود دارد که ترافیک و بازدید سایتتان افزایش یابد و رتبه وب سایتتان در صفحه نتایج جستجو گوگل افزایش یابد.

یکی دیگر از مزیت های Structured Data این است که وب سایت هایی که با استفاده از روش Structured Data محتوا و مطالب وب سایت خود را تولید می کنند، ممکن است از مزیت قرار گرفتن محتوا و مطالب خود در قسمت Knowledge Panel در صفحه نتایج جستجو گوگل، برخوردار شوند.

Knowledge Panel یا پنل دانش چیست؟

Knowledge Panel یا پنل دانش چیست؟

شاید با مفهوم Knowledge Panel یا پنل دانش، آشنایی نداشته باشید. برای آن که متوجه شوید مزیت استفاده از Structured Data چیست، بهتر است به طور کلی مفهوم Knowledge Panel یا پنل دانش را توضیح می دهیم. Knowledge Panel در نسخه موبایل در بالای نتایج جستجو در صفحه نتایج جستجو گوگل و در نسخه دسکتاپ در سمت راست نتایج جستجو در صفحه نتایج جستجو گوگل ظاهر می شود. ویژگی Knowledge Panel این است که اطلاعات کلی و معتبری در رابطه با هر شخص یا عبارتی که کاربر جستجو کرده است، در اختیار کاربر قرار می دهد.

Structured Data چگونه بر Knowledge Panel یا پنل دانش تاثیر می گذارد؟

Structured Data چگونه بر Knowledge Panel یا پنل دانش تاثیر می گذارد؟

حال شاید پیش خود فکر کنید که چگونه تولید محتوا با استفاده از روش Structured Data باعث می شود که محتوا و مطالب وب سایت شما در قسمت Knowledge Panel یا پنل دانش در صفحه نتایج جستجو گوگل قرار بگیرد. هنگامی که وب سایت شما، محتوا و مطالبش را بر اساس روش Structured Data ایجاد می کند، گوگل می تواند بخش هایی از محتوای شما را برداشته و در قسمت Knowledge Panel یا پنل دانش قرار دهد. هنگامی که محتوای شما در قسمت Knowledge Panel در صفحه نتایج جستجو گوگل قرار می گیرد، باعث می شود که نام تجاری شما در نتایج جستجوی خود بیشتر نمایان شود و این مسئله باعث می شود که شهرت نام تجاری شما افزایش یابد.

امیدواریم با خواندن این مقاله به خوبی متوجه شده باشید که Structured Data چیست و چه نقشی بر سئو سایت می گذارد.

نظرات کاربران