voip چیست

voip چیست؟

Voice over Internet Protocol یا به طور مخفف voip یک فناوری اثبات شده است و این امکان را به افراد می دهد تا در صورت دسترسی به اینترنت بتوانند با آن تماس برقرار کنند. اما voip چیست و چگونه متولد شد؟

پس از ظهور پهنای باند، voip به عنوان یک گزینه قطعی برای خدمات تلفنی ابداع شد.

 مردم نیز از voip راضی بودند زیرا این فناوری قابلیت های بسیار بیشتری را در مقایسه با گوشی های آنالوگ در اختیار آن ها می گذاشت و این همه قابلیت با نیمی از هزینه های یک تلفن آنالوگ انجام می شد.

از جمله قابلیت های voip که در سرویس های تلفن استاندارد موجود نبود ، می توان به مهمانداران خودکار، ضبط تماس، شناسه تماس گیرنده سفارشی، پست صوتی به ایمیل و خیلی از موارد دیگر اشاره کرد. همچنین با استفاده از voip می توانید از هر جایی تماس بگیرید و از قابلیت های voip بهره مند شوید. تمامی این امکانات از طریق voip و شرکت های ارائه دهنده آن قابل دسترسی است.

اگر می خواهید بیشتر در مورد voip بدانید و بهتر بفهمید که voip چیست، این مقاله مخصوص شما نوشته شده است. در ادامه مقاله تمامی توضیحاتی که شما لازم است در این زمینه بدانید آورده شده است.

voip چیست

voip چیست؟

Voip روشی برای برقراری تماس های تلفنی از طریق اینترنت است. اکثر مردم به علت مزایای بسیار زیاد voip آن را به تلفن های معمولی ترجیح می دهند.

اگر تا به حال اسم آدرس IP به گوشتان خورده باشد، باید گفت که این IP آدرس پروتکل اینترنت شما است. با IP ارتباط رایانه ها با یکدیگر ممکن می شود و بخش مهمی در برقراری ارتباط از طریق voip دارند. در ادامه نیز نکاتی در رابطه با voip را اختیار شما می گذاریم.

تاریخچه استفاده از voip

البته در مورد این که voip چیست و تاریخچه اش به کجا باز می گردد می توان گفت که voip فناوری چنان جدیدی هم نیست. زیرا تلفن ها از اواخر دهه 90 برای برقراری تماس از خطوط دیجیتال استفاده می کرد که به نوعی می توان آن را هم voip به حساب آورد.

نحوه استفاده از voip

نحوه استفاده از voip

اگر به اینترنت متصل باشید می توانید به راحتی و بدون نیاز به خدمات تلفن محلی با هرکسی تماس بگیرید. چون voip بر روی اکثر رایانه ها کار می کند و دلیل سازگاری خوب voip، استاندارد های بسیار بالای این فناوری است که در طول چندین سال لحاظ شده است.

خدمات شرکت های voip

ارائه دهندگان این سرویس قابلیت های بیشتری به غیر از برقراری تماس در اختیار شما می گذارند. شما می توانید با voip تماس های خروجی و ورودی خود را از طریق شبکه تلفن های موجود انجام دهید. زیرا تلفن های ثابت و تلفن های همراه همگی به شبکه عمومی تلفن سوییچ شده (PSTN) وابسته هستند.

مزایای voip نسبت به تلفن های آنالوگ

در مورد اینکه voip چیست و چه مزایایی دارد می توان موارد بسیاری را گفت. اما از مهم ترین آن ها می توان به هزینه کمتر و قابلیت های بسیار بیشتر اشاره کرد. همچنین باید اشاره کرد که تلفن های آنالوگ برای برقراری ارتباط به سیم متکی هستند و برای استفاده از آن ها نیاز است تا سیم کشی در منزل خود انجام دهید. اما voip نیازی به آن ندارد. می توانید به صورت بی سیم تماس های خود را انجام دهید.

نحوه کار voip

نحوه کار

voip چیست و چگونه کار می کند؟ این سرویس برای کار کردن از پروتکل اینترنت استفاده می کند که یکی از شاخه های اصلی در اینترنت است. تلفن IP یک نوآوری بسیار بزرگ از سیستم مخابراتی صد ساله است.

برای تماس های تلفنی، مکالمه با استفاده از بسته های داده کوچک و جا به جایی آن ها ممکن می شود. اینترنت این قابلیت را دارد که بتواند این بسته های داده را در هر نقطه از جهان، در کسری از ثانیه ارسال کند. در یک تلفن اینترنتی، این بسته ها که حاوی داده هستند بین تلفن شما و شرکت ارائه دهنده سرویس Voip که از آن استفاده می کنید جا به جا می شود تا به دست مخاطب برسد.

راحتی در استفاده از voip

استفاده از voip این امکان را می دهد که راحت تر با شرکت های تلفن دیگر تماس برقرار کنید. در ضمن قابلیت های مانند پست صوتی ، ارسال تماس و ضبط تماس یا دیگر موارد را نیز در اختیار شما قرار می دهد.

مراحل اتصال در voip

مراحل اتصال در

اما اگر دقیق تر بخواهیم توضیح دهیم که voip چیست و چگونه کار می کند، باید مرحله به مرحله آن را توضیح دهیم. به طور کلی voip چهار مرحله دارد:

  1. در اولین مرحله تلفن شما به سوئیچ یا روتری که دارید در شبکه محلی وصل می شود.
  2. در مرحله بعد وقتی شماره تلفنی را می گیرید، تلفن IP شما به شرکت ارائه دهنده خدمات voip می گوید که با فرد دارنده آن شماره تماس بگیرد.
  3. در این قسمت، سرویس voip شما تماس را برقرار می کند و صحبت های شما را به صورت بسته های داده از تلفن شما دریافت می کند.
  4. در آخرین مرحله نیز مخاطب شما، سیگنال دیجیتال را دوباره به صورت صدای معمول دریافت می کند و می شنود و این گونه تماس برقرار می شود.

حال پس از این مراحل باید فهمیده باشید که voip چیست و چگونه کار می کند. تماس از طریق voip کیفیت تماس شما را نسبت به یک تلفن آنالوگ بسیار ارتقا می دهد.

هزینه تجهیزات voip

هزینه تجهیزات

چیزی حدود بیست سال پیش، برای استفاده از فناوری voip به تجهیزات گران قیمت و اختصاصی نیاز بود. اما امروزه دیگر از آن هزینه های سرسام آور خبری نیست. زیرا voip امروزی بر اساس استاندارد های باز مانند پروتکل شروع جلسه (SIP) کار می کند. در مورد این که پروتکل SIP در voip چیست و چه نقشی در آن دارد هم باید گفت این پروتکل قابلیت همکاری کامل بین تلفن های رومیزی مختلف، تلفن های کنفرانس ها و برنامه های voip را فراهم می کند تا دیگر به تجهیزات گران قیمت برای اتصال تماس نیاز نباشد.

دیگر مقالات ما مربوط به پروتکل:

پروتکل TLS

Ldap چیست؟

نظرات کاربران