Vue.js چیست

Vue.js چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا به توضیح Vue.js بپردازیم. برای این که بگوییم Vue.js چیست، بهتر است ابتدا کمی در مورد آن توضیح دهیم. Vue.js در حقیقت به خاطر فلسفه طراحی خاص خود بیشتر شناخته شده است.

این قالب با وجود مزایای خود باز هم دقیقا با نام مستعارش هم خوانی ندارد؛ زیرا از تمام ویژگی های آن در خود بهره نمی برد. در واقع می توان گفت Vue.js یک قالب معمولی جاوا اسکریپت است و از آن فراتر نمی رود.

البته همین ساده بودن است که به یکی از نقاط قوت Vue.js تبدیل شده است؛ زیرا در دنیای امروزی که همه به صورت پیچیده طراحی شده و نیاز است تا قبل از استفاده از آن تحقیق کنید، قالب Vue.js این گونه نیست. این قالب بسیار ساده طراحی شده است و نیاز به دانش خاصی برای استفاده ندارد. برای اینکه بهتر متوجه شوید قالب Vue.js چیست در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

Vue.js چیست؟

Vue.js چیست؟

Vue.js در واقع یک فریم ورک برای جاوا اسکرپیت است که برای ساخت رابط کاربری (UI) و برنامه های تک صفحه ای (SPA) به کار می رود. همانند بهترین فریم ورک های موجود، این فریم ورک نیز متن باز است و از الگوی معماری Model-view-viewmodel استفاده می کند.

اEvan you این فریم ورک را در سال ۲۰۱۴ به عموم مردم عرضه کرد. سازنده آن “Evan” قصد داشت تا بتواند با استفاده از فریم ورک که بر مبنای MVVM کار می کند، یک UI زیبا و متفاوت بسازد.

در واقع این فریم ورک، یک تمایز ایجاد می کند که با آن می توان یک الگوی بصری را برای توسعه دهندگان فرانت اند و بک اند فراهم کرد تا بتوان با آن کار را ادامه داد.

علاوه بر همه این ها، Vue.js یک کتابخانه هسته دارد که به طور کامل بر روی قسمت view تمرکز دارد. همچنین یکی دیگر از برجسته ترین ویژگی های آن، دستور عمل های آن است. دستور العمل های این فریم ورک بر مبنای HTML هستند و این اجازه را به توسعه دهندگان می دهند که به راحتی HTML سایت را گسترش دهند و از یک فناوری اساسی برای توسعه سایت استفاده کنند.

 

مزایای Vue.js

مزایای Vue.js

برای این که بهتر بدانید Vue.js چیست، بهتر است به مزایای آن نیز بپردازیم. این فریم ورک با این که بسیار ساده طراحی شده است اما مزایای بسیار زیادی دارد. برخی از مزایای آن عبارتند از:

  1. ساده بودن

همان طور که می دانید، مهم ترین مزیت این فریم ورک ساده بودن آن است. این فریم ورک چه برای افراد مبتدی و چه برای افراد حرفه ای مناسب است و همه می توانند با هر مقدار دانشی از آن استفاده کنند.

در ضمن این فریم ورک یک کتابخانه بر پایه HTML، CSS و جاوا اسکریپت دارد که آن را برای شروع هر پروژه ای به یک گزینه جذاب تبدیل می کند.

  1. کتابخانه بزرگ

برای این که بگوییم Vue.js چیست و چه مزایایی دارد، می توانیم به کتابخانه بزرگ و رسمی آن اشاره کنیم. تمامی ویژگی های فریم ورک و عملکردهای دیگر آن در کتابخانه آن وجود دارند و قابل مطالعه هستند. داشتن یک کتابخانه بزرگ همیشه یک مزیت است؛ زیرا ممکن است حتی با وجود سادگی، بعضی از افراد در استفاده از برنامه سردرگم شوند. این جا است که وجود یک کتابخانه بزرگ و جامع به آن ها کمک می کند تا راحت از برنامه استفاده کنند.

  1. رندرسازی سریع

یکی دیگر از مزیت های Vue.js، رندر سازی سریع آن است. حجم این فریم ورک به طور تقریبی 21 کیلوبایت است و همین باعث می شود تا بسیار سریع تر از رقبای خود باشد. همچنین DOM مجازی آن اجازه می دهد حتی این رندر باز هم با سرعت بیشتری انجام شود.

  1. یادگیری آسان

سوال بعدی این است که Vue.js چیست و یادگیری آن چقدر سخت است؟

در واقع می توان گفت اینجا نیز یکی دیگر از مزایای این فریم ورک نمایان می شود. یادگیری در مورد کتابخانه ها و ایجاد تغییرات با این فریم ورک، بسیار ساده است و نیاز زیادی به تجربه و دانش ندارد. اگر به CSS کلاسیک، HTML و جاوا اسکریپت تسلط داشته باشید، می توانید به راحتی با این برنامه کار کنید.

اگر هم خواهید کار را ساده تر از آنچه که هست انجام دهید، ویرایشگر های کد محبوبی مانند Visual Studio و Atom نیز بسیار مفید خواهند بود.

یادگیری آسان
  1. کامیونیتی بزرگ

همان طور که در بالا گفتیم Vue.js چیست و درمورد آن توضیح دادیم، گفتیم که این فریم ورک متن باز است؛ بنابراین مانند اکثر زبان ها و فریم ورک های متن باز، Vue.js یک انجمن اختصاصی پشتیبانی دارد.

چنل دیسکورد این فریم ورک، به بیش از 72000 سوال با برچسب Vue.js پاسخ داده است. همچنین باید بگوییم که بیش از 132000 عضو گیت هاب نیز از این فریم ورک استفاده می کنند.

 

معایب Vue.js

مثل همه فریم ورک ها، Vue.js نیز در کنار مزایای خود یک سری معایب دارد که باعث می شود استفاده از آن به شرایط شما بستگی داشته باشد. برخی از این معایب عبارت هستند از:

 

انعطاف پذیری بیش از حد

انعطاف پذیری بیش از حد

برای این که بدانید Vue.js چیست، لازم است بدانید که این فریم ورک بیش از حد انعطاف پذیر است. شاید به نظر شما عجیب باشد؛ اما به هر حال هرچیزی در حد طبیعی خودش مناسب است؛ زیرا برای اینکه بتوان از این فریم ورک تمام بهره را برد باید به بسیاری از زبان ها تسلط داشت تا بتوان از تمام پتانسیل آن استفاده کرد. همین موضوع باعث می شود تا استفاده از آن به عنوان کاربری حرفه ای، حتی برای افراد باتجربه نیز کمی سخت باشد.

 

وجود محدودیت در مقایسه با دیگر رقبا

حتی اگر اکوسیستم این فریم ورک بسیار گسترده باشد، وقتی آن را با دیگر رقبای خودش مقایسه می کنیم، متوجه می شویم که این فریم ورک تفاوت ها و اختلاف های فاحشی با آن ها دارد که باعث اییجاد محدودیت می شوند. برای مثال کافی است تا آن را با React یا Angular JS مقایسه کنیم تا به تفاوت بزرگ بین آن ها پی ببریم.

 

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل در مورد این که Vue.js چیست توضیح دادیم. همچنین برخی از مزایا و معایب آن را هم نام بردیم و درمورد هر کدام به طور کامل توضیح دادیم. در مورد این که این فریم ورک برای شما سودمند خواهد بود یا خیر نیز بستگی به شرایط کاری شما دارد.

نظرات کاربران