سایت ریسپانسیو

نرخ پرش کمتر با طراحی سایت ریپانسیو

احتمالا شما هم در هنگام کار با سایت های مختلف، دیده اید که طراحی آن ها در موبایل و دسکتاپ با یکدیگر تفاوت دارند. بعضی اوقات حتی ترجیح داده اید که از طریق دسکتاپ به یک وبسایت بروید. حتی با دیدن طراحی سایت در موبایل، قید آن سایت را زده اید و از سایت بیرون آمده اید. مفهوم سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا دقیقا برای همین طراحی شده است. سایت ریسپانسیو یعنی اینکه وبسایت شما باید روی دسکتاپ، لپتاپ، گوشی، تبلت و حتی تلویزیون های هوشمند بهترین ورژن خودش را داشته باشد تا افراد بهترین تجربه کاربری را در هنگام بازدید سایت شما داشته باشند.

سایت ریسپانسیو چیست؟

همانطور که گفتیم، مهم ترین تعریف از سایت ریسپانسیو این است که سایت شما در همه دستگاه ها به خوبی نمایش داده شود. شما با طراحی یک وبسایت واکنش گرا دیگر مجبور نیستید که یک برنامه یا اپلیکیشن برای تلفن همراه طراحی کنید. همچنین سایت ریسپانسیو در سئو موبایل بسیار اهمیت دارد. هر کس با هر وسیله ای می تواند به سایت شما وارد شود و از آن استفاده کند. سایت ریسپانسیو با CSS کار می کند و تنظیمات مختلفی برای ایجاد چنین سایتی در دسترس است. اندازه صفحه، جهت، وضوح، کیفیت رنگ ها و بسیاری از ویژگی های دیگر در دستگاه کاربر، مربوط به سایت ریسپانسیو هستند.

آیا سایت من ریسپانسیو است؟

سایت ریسپانسیو

شما به راحتی و از طریق مرورگر خود می توانید متوجه شوید که یک سایت ریسپانسیو است یا نه. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • گوگل کروم را باز کنید.
  • به وبسایت خود بروید.
  • Ctrl + Shift + I را بزنید تا Chrome DevTools باز شود.
  • Ctrl + Shift + M را بزنید تا قسمت device toolbar بیاید.
  • در این قسمت نشان داده می شود که صفحه از منظر موبایل، تبلت یا دسکتاپ چگونه است.
  • اگر نمی خواهید این مراحل را انجام دهید، از ابزار رایگان Google’s Mobile-Friendly Test استفاده کنید.

عوامل تاثیرگذار در سایت های ریسپانسیو

  1. گرید انعطاف پذیر

کلمه «گرید» در طراحی سایت معنای متفاوتی دارد. گرید نوعی سیستم صفحه آرایی است و در آن بعضی عناصر مانند فاصله بخش های مختلف از هم تعیین می شود. البته این بدان معنا نیست که شما مجبورید از نمونه های گرید استفاده کنید و هیچ خلاقیتی در طراحی سایت نداشته باشید. اما باید طبق قواعد رفتار کنید. پارامتر های مختلف برای ستون ها، فاصله ها، عکس ها و … را در نظر بگیرید و آن را در انعطاف پذیر ترین حالت ممکن قرار دهید.

درواقع بیشتر سیستم های گرید از کلاس های CSS استفاده می کنند. شاید فکر کنید که استفاده از همین سیستم بهتر از کد نویسی است. اما اشتباه می کنید. اتفاقا استفاده از سیستم های گرید وقت گیر تر از طراحی کد است. طراحان وب خلاق از قواعد طراحی وبسایت استفاده می کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند. در حالت گرید، همه عناصر باید به یک اندازه تغییر کنند. برای محاسبه، عرض هر عنصر را بر عرض کل صفحه تقسیم می کنند.

سایت های ریسپانسیو
  1. تصاویر انعطاف پذیر

تصاویر باید مانند گرید انعطاف پذیر باشند تا سایت ریسپانسیو شود. این قسمت هم یکی دیگر از مشکلاتی است که طراحان سایت با آن روبرو می شوند. طول و عرض تصویر در html اهمیت زیادی دارد و برای بارگذاری هر چه بهتر سایت، باید تصاویر بزرگ را به طول و عرض موردنظر تبدیل کنیم. مخصوصا در زمانی که تصاویر در محتوای متنی قرار می گیرند، تصاویر اهمیت بیشتری پیدا می کنند. علاوه بر وضوح تصویر، باید زمان بارگذاری را نیز در نظر داشته باشید. تصاویر بزرگی که در دسکتاپ نمایش داده می شوند، سرعت بارگذاری سایت در تلفن همراه را به طرز قابل توجهی کاهش می دهند.

  1. مدیا کوئری

با محدود تر شدن مرورگر ها، چالش های جدیدی پیش روی طراحان وب قرار گرفت. به همین دلیل به مدیا کوئری CSS3 نیاز پیدا می کنیم. اکثر مرورگر های مدرن از مدیا کوئری استفاده می کنند تا داده های گرفته شده از بازدیدکنندگان را بر روی وبسایت خود اعمال کنند. مدیا کوئری هیجان انگیز ترین و در عین حال ترسناک ترین قسمت در طراحی وبسایت ریسپانسیو است. گاهی اوقات مردم مدیا کوئری را مهم ترین عامل سایت ریسپانسیو می دانند. اما واقعیت این است که مدیا کوئری ها بدون یک ساختار بی نقص html و css بی نتیجه است.

جمع بندی

با طراحی سایت ریسپانسیو ترافیک بیشتری از طریق موبایل ها خواهید داشت. با توجه به افزایش استفاده مردم از موبایل، این موضوع یک نکته مثبت برای افزایش بازدید سایت شماست. همچنین با توجه به اینکه کاربران تلفن همراه وقت کمتری برای بازدید از سایت دارند، باید سرعت سایت خود را بهبود ببخشید. با طراحی یک سایت ریسپانسیو، به این هدف هم دست پیدا می کنید. همه این موارد به افزایش نرخ تبدیل، کاهش نرخ پرش و بهبود سئو سایت می انجامد که احتمالا هدف شما از طراحی سایت در مرحله اول کار است. فقط توجه کنید که طراحی سایت خود را به یک تیم حرفه ای بسپارید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

نظرات کاربران