استراتژی سئو

چگونه استراتژی سئو طراحی کنیم؟

نکته‌ای که امروزه همه فعالان عرصه دیجیتال مارکتینگ به آن باور دارند این است که دیگر بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو مانند سابق نیست. موضوعی که اکثراً روی آن توافق دارند و معمولاً شما می شنوید این است که برای داشتن یک استراتژی سئو خوب در سال ۲۰۲۱ تمرکز بر روی کلمه کلیدی کافی نیست.

امروزه اکثر کسب و کار ها با اصول اولیه سئو آشنا هستند و می دانند که داشتن یک استراتژی سئوی خوب تا چه حد مهم است. به هر حال وقتی صحبت از پیاده سازی استراتژی سئو برای یک بیزینس می‌شود، این بحث پیش می‌آید که تولید و بازاریابی محتوا بر اساس یک کلمه کلیدی ممکن است هم اشتباه باشد و هم درست، در این مقاله قصد داریم تا توضیح دهیم که استراتژی سئو چیست و چطور یک استراتژی سئو می تواند به شما در رسیدن به اهداف تان در بازاریابی محتوا کمک کند.

به سازماندهی محتوای یک وب سایت برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو استراتژی سئو می گویند. به عبارت دیگر استراتژی سئو پروسه‌ای است که طی آن تلاش می‌شود تا بیشترین ورودی کاربران را از موتورهای جستجو به دست آورد.

استراتژی سئو کمک می کند تا محتوای سایت تان را با یک برنامه و هدف خاص پیش ببرید و داشتن آن بسیار مهم است. طی این روند شما محتوایی تولید می‌کنید که مردم واقعاً در جستجوی آن هستند نه آن چیزی که شما حدس و گمان می کنید. در پازل بازاریابی محتوا، استراتژی سئو مهمترین قطعه آن است، چون استراتژی شماست که مشخص می کند برای تصاحب رتبه های برتر موتورهای جستجو چه مواردی در اولویت باشند.

اگر محتوای سایت شما سازماندهی نشده و پراکنده باشد، ربات های موتور جستجو سخت تر می توانند محتوای سایت شما را کرال کنند و در شناسایی حوزه کاری شما دچار مشکل می‌شوند و نتیجه این کار چیزی نیست جز اینکه شما آنطور که باید در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه نمی‌گیرید.

استراتژی سئوی موبایل

استراتژی سئوی موبایل

هنگام تدوین استراتژی سئو یکی از مهمترین فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید بهینه سازی نمایش سایت در گوشی های تلفن همراه و تبلت است. شما باید مطمئن شوید که نمایش سایت و محتوای آن برای کاربرانی که با موبایل از سایت شما دیدن می کنند، به خوبی مرورگر کامپیوترهای رومیزی باشد.

بهینه سازی سایت برای نمایش در موبایل بی نهایت مهم است چون روز به روز به کاربرانی که از موبایل برای وبگردی استفاده می کنند افزوده می شود و الگوریتم های گوگل نیز محتوای سایت شما را در درجه اول از نظر تجربه کاربری در موبایل ایندکس می‌کنند. به بیان ساده تر وقتی گوگل می خواهد به سایت شما رتبه بدهد اول این موضوع را در نظر می‌گیرد که آیا سایت شما برای نمایش در موبایل بهینه شده است یا خیر. طبق آمارهای ارائه شده از سوی گوگل در ایالات متحده آمریکا حدود ۶۱ درصد از جستجوهایی که در گوگل انجام می شود توسط کاربران موبایل صورت می پذیرد. با توجه به مواردی که گفته شد اگر شما سایتتان را برای نمایش در موبایل بهینه نکرده باشید استراتژی سئوی شما هیچ ثمری نخواهد داشت.

باید این موضوع را هم در نظر داشت که بهینه سازی برای موبایل پروسه‌ای جدا از سئوی سایت نبوده و مواردی مانند سئوی لوکال، سرعت لود صفحه و تولید محتوای با کیفیت بسیار مهم هستند.

سئوکار کیست؟

سئو کار ها افرادی هستند که این سایت‌ها را برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو و جذب کاربران به صورت ارگانیک بهینه می کنند.

به تعریف ساده تر یک سئو کار فردیست که استراتژی محتوایی یک سایت را تدوین می کند تا به آن کسب و کار کمک کند مشتریانشان اطلاعات و دید بهتر و واضح تری نسبت به آن داشته باشند. برای سئو کردن یک سایت سه حوزه کلی وجود دارد که برای کار بر روی آنها تمرکز می کند، در ادامه به آنها می‌پردازیم.

سئوی خارجی سایت یا off page SEO

سئو داخلی سایت یا on page SEO

این قسمت از سئو بر روی محتوای صفحات یک سایت تمرکز دارد. در حقیقت سئوکار با انجام کار های سئوی داخلی سایت، محتوای آن را طوری مدیریت می کند که روبات های موتور جستجو راحت‌ تر بتوانند حوزه کاری آن کسب و کار را شناسایی کنند و آن سایت بتواند بر روی کلمه کلیدی مورد نظرش رتبه بگیرد.

سئوی خارجی سایت یا off page SEO

سئو خارجی سایت بیشتر به لینک هایی که یک سایت از سایر سایت ها دریافت می کند مربوط می‌شود. تعداد بک لینک هایی که یک سایت دریافت می کند به بهبود رتبه آن سایت در نتایج جستجو و الگوریتم های گوگل ارتباط مستقیمی دارد.

سئو تکنیکال

سئو تکنیکال به معماری بک اند یک وب سایت بر می گردد. گوگل به همان اندازه که برای یک محتوای با کیفیت ارزش قائل است به قسمت های فنی یک وب سایت توجه می کند.

به یاد داشته باشید که هر کسب و کاری برای خودش یک هدف دارد. بنابراین وظیفه یک سئو کار این است که تشخیص دهد مخاطبان آن کسب و کار به چه چیزهایی اهمیت می دهند و چه مواردی برایشان مهم است تا بتوانند یک استراتژی سئو موثر برای وب سایت آن کسب و کار تدوین و پیاده سازی کند. در قسمت های بعدی می خواهیم به موضوعاتی بپردازیم که به شما کمک می کند تا یک استراتژی سئو موفق را طراحی و پیاده سازی کنید.

استراتژی محتوایی سئو

استراتژی محتوایی سئو

  • تهیه لیستی از موضوعات مرتبط با حوزه کاری
  • ساخت یک لیست از عبارات کلیدی بلند، مرتبط با همان موضوعات.
  • طراحی یک صفحه ی جداگانه برای هر موضوع
  • راه اندازی بخش وبلاگ
  • تهیه تقویم محتوایی سایت
  • طراحی برنامه لینک سازی
  • کم حجم سازی رسانه ها قبل از آپلود آنها به سایت
  • به روز نگه داشتن اطلاعات درباره روش های سئو
  • بررسی و پیگیری میزان موفقیت محتواها

بعد از تدوین و پیاده سازی استراتژی سئو سایت تان، نوبت به رتبه گیری در کلمات کلیدی جدید می رسد. در ادامه چند روش که به شما در این راه کمک می کنند را به شما معرفی می کنیم.

  • بهینه سازی و آپدیت محتواهای قدیمی
  • بهینه سازی هر چه بیشتر محتواها برای نزدیک شدن به هدف کاربر از جستجوی آن کلمه کلیدی
  • تهیه برنامه ماهانه برای تولید محتوا های جدید جهت کمک به گسترش استراتژی سئو سایت
  • ایجاد یک برنامه ماهانه تولید محتوا

شما می توانید این برنامه را در یک فایل اکسل وارد کرده و آن را به تیم تان ارائه دهید تا آن ها بر اساس تاریخ و سایر اطلاعاتی که در آن مشخص کرده اید آن برنامه را منظم جلو ببرند.

نظرات کاربران