افزایش نرخ تبدیل سایت

افزایش نرخ تبدیل سایت

افزایش نرخ تبدیل سایت یا همان Conversion rate optimization که با عبارت CRO نیز شناخته می شود، با رشد درآمد یک شرکت ارتباط مستقیم دارد. برای آن که یک شرکت یا یک کسب و کار آنلاین بتواند در بازه زمانی موردنظر سود آوری داشته باشد، بازاریابان و صاحبان مشاغل باید اقدامات خاصی را در جهت افزایش نرخ تبدیل سایت یا همان Conversion rate optimization انجام دهند. ما در این مقاله قصد داریم تا به اقداماتی که می تواند در افزایش نرخ تبدیل سایت تاثیر گذار باشد، بپردازیم. برای آن که بهتر بتوانیم اقدامات مورد نیاز برای افزایش نرخ تبدیل سایت را توضیح دهیم، ابتدا به تعریف مفهوم نرخ تبدیل یا همان Conversion rate می پردازیم.

نرخ تبدیل یا Conversion rate چیست؟

افزایش نرخ تبدیل سایت

نرخ تبدیل یا همان Conversion rate اصطلاحی است که بین بازاریابان شرکت ها و کسب و کارهای آنلاین به شدت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم با زبان ساده توضیح دهیم که نرخ تبدیل چیست، باید بگوییم که نرخ تبدیل در واقع نسبت کل بازدید کنندگان یک وب سایت به بازدید کنندگانی است که اقداماتی از خرید در وب سایت را انجام می دهند. به طور مثال، اگر صفحه فرود یا همان landing page وب سایت شما به طور ماهانه 150 بازدید کننده داشته باشد و از بین این 150 نفر بازدید کننده، 30 نفر از آن ها عملیاتی را در وب سایت شما انجام دهند، نرخ تبدیل وب سایت شما از طریق تقسیم عدد 30 به 150 به دست می آید که در این حالت نرخ تبدیل یا همان Conversion rate وب سایت شما 20 درصد است.

انواع نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

انواع نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

به طور کلی، نرخ تبدیل شامل دو نوع میکرو و ماکرو است. نرخ تبدیل ماکرو بازدید کنندگانی که اقداماتی که برای شرکت و درآمد آن از اهمیت بالایی برخوردار است مثل خرید، پر کردن فرم تماس با ما، درخواست قیمت یا ثبت نام برای یک دوره آزمایشی انجام می دهند را مورد توجه خود قرار می دهد.

از طرف دیگر، نرخ تبدیل میکرو،‌ اقداماتی از طرف بازدید کنندگان که می تواند مستقیما منجر به رشد درآمد وب سایت و آن کسب و کار شود را نیز مورد توجه خود قرار می دهد. اگر بخواهیم از اقداماتی که جزو نرخ تبدیل میکرو محسوب می شوند مثالی ذکر کنیم، می توانیم به اشتراک وبلاگ، دنبال کردن رسانه ها و شبکه های اجتماعی، بازدیدهای مطالعه موردی یا حتی دانلود رایگان کتاب الکترونیکی پرداخت.

خیلی از افراد و خیلی از بازاریابان تازه کار فکر می کنند که تنها نرخ تبدیل ماکرو از اهمیت برخوردار است و نرخ تبدیل میکرو اهمیت چندانی ندارد. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. اهمیت نرخ تبدیل میکرو و ماکرو کاملا به هدف کسب و کار بستگی دارد.

روش های افزایش نرخ تبدیل سایت

روش های افزایش نرخ تبدیل سایت

همانطور که بیان کردیم، Conversion rate optimization یا همان افزایش نرخ تبدیل سایت ارتباطی مستقیم با رشد درآمد یک شرکت یا یک کسب و کار آنلاین دارد. حال در این بخش از مقاله قصد داریم اقداماتی که می تواند منجر به افزایش نرخ تبدیل سایت شود را به شما معرفی کنیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

پیشنهاد

یکی از اولین مسائلی که برای افزایش نرخ تبدیل وب سایت خود باید به آن دقت کنید این است که پیشنهادی که از طریق وب سایت خود به کاربرانتان می دهید، تا چه حد جذاب است. اگر پیشنهادی که شرکت شما ارائه می کند برای مشتریان شما ارزشمند نباشد، تمام تلاش ها بازاریابی و طراحی انجام شده برای افزایش نرخ تبدیل سایت بی فایده و بیهوده خواهد بود. برای آن که پیشنهادی که شرکت شما ارائه می دهد از جذابیت مورد نیاز برخوردار باشد، اطمینان حاصل کنید که در پیشنهادتان موارد زیر ذکر شده باشد:

  • کاری که محصولات یا خدمات شما انجام می دهد.
  • مشتری بالقوه شما کیست؟
  • چه ارزشی می توانید بیاورید؟
  • چه چیزی پیشنهاد شما را متفاوت می کند؟

ترافیک مربوطه

ترافیک مربوطه

در اولین قدم برای افزایش نرخ تبدیل سایت باید کیفیت ترافیک وب سایت خود را بررسی کنید. خیلی از اوقات ممکن است که ترافیک زیادی وارد وب سایت شما شود اما نرخ تبدیل شما تغییری نکند. در چنین مواردی باید بررسی کنید که ترافیکی که وارد وب سایتتان می شود از چه منبعی است.

حال اگر نرخ تبدیل شما بالا است و نمی‌توانید در حال حاضر به هیچ تغییری فکر کنید که بتواند آن را بهبود بخشد، کمپین‌های پرداخت به ازای کلیک خود را مرور کنید تا ترافیک بیشتری را جذب کنید.

طراحی UI/UX

زمانی که بر روی طراحی UI/UX خود کار می کنید، باید در مورد قابلیت استفاده، تعامل کاربر و شاخص های کلیدی عملکرد که به عنوان KPI نیز شناخته می شوند، فکر کنید. طراحی UI/UX معمولا بر اساس داده های ورودی، اهداف بازاریابی استراتژیک، ارزش پیشنهادی و پروفایل های شخصیت خریداران انجام می شود.

نظرات کاربران