مزایا و معایب اسکرول بی نهایت

مهم ترین مزایا و معایب اسکرول بی نهایت

اسکرول بی نهایت یک رویکرد در طراحی صفحات مجازی است که حین حرکت کاربر به پایین صفحه (اسکرول کردن صفحه) محتوا را به طور مداوم بارگیری می کند. این ویژگی نیاز به صفحه بندی سایت (تقسیم بندی محتوا در صفحات مختلف) را از بین می برد. از سال 2006 و اختراع قابلیت اسکرول بی نهایت، استفاده از آن، روز به روز افزایش یافته است و امروزه تمامی شبکه های اجتماعی و رسانه های خبری مطرح مانند اینستاگرام، توییتر و… از این ویژگی بهره مند شده اند.

مزایای اسکرول بی نهایت

اسکرول بی نهایت
  • کاهش وقفه ها: بزرگ ترین مزیت اسکرول بی نهایت نسبت به صفحه بندی را می توان کاهش وقفه در فعالیت کاربران دانست. پژوهش منتشر شده ای در مجله سیستم ‌های اطلاعات (Information Systems Journal) نشان داده است که حتی وقفه‌ های کوتاه مانند کلیک بر روی دکمه Next برای رفتن به صفحه بعدی محتوا، کلافگی کاربران و تغییر روند و هدف جست و جو را در پی دارد. تأثیر وقفه ها به نوع فعالیت کاربر نیز بستگی دارد. برای مثال کاربری که مشخصا دنبال اطلاعات خاصی می گردد، احتمالا کمتر از بروز وقفه خسته می شود؛ اما به طور کلی، به حداقل رساندن وقفه ها برای رسانه های اجتماعی، سرگرمی و سایت های خبری امری ضروری است. کاهش وقفه ها کاربران را تشویق می کند که درگیر سایت و شبکه مورد نظر بمانند.
  • کاهش هزینه تعامل: هنگامی که صفحه به طور مداوم و سریع مطالب جدیدی را بارگیری می کند (ویژگی اسکرول بی نهایت را دارد.) کاربران مجبور نیستند که منتظر بارگیری صفحه جدید باشند. منتظر نبودن آن ها به معنای کاهش هزینه تعامل است. علاوه بر بارگیری، اگر کاربران بخواهند به اطلاعات و محتوا هایی که قبلاً دیده ‌اند رجوع کنند، لازم نیست دکمه برگشت  را فشار دهند و منتظر بارگیری صفحات قبلی شوند. آن ها می ‌توانند صفحه را به آسانی به سمت بالا اسکرول کنند.
  • مناسب برای تلفن همراه: افزایش استفاده از تلفن همراه و پیشرفت روز افزون آن ها از مهم ترین دلایل محبوبیت اسکرول بی نهایت است. از آنجایی که صفحات تلفن همراه کوچک هستند، کاربران با استفاده از ویژگی اسکرول بی نهایت، به راحتی می توانند صفحه را به بالا و پایین بکشند و به دلیل کوچک بودن صفحه اذیت نشوند و سرعت جست و جویشان کم نشود.

معایب قابلیت اسکرول بی نهایت

معایب اسکرول بی نهایت

هر چند که قابلیت اسکرول بی نهایت، خودش را ثابت کرده است و مزایای آن بسیار است؛ اما به هر حال، این قابلیت نیز مانند هر موضوع دیگری معایبی نیز دارد. برخی از معایب این قابلیت عبارت هستند از:

  • مشکل شدن یافتن مجدد محتوا: در قابلیت صفحه ‌بندی، کاربران می توانند شماره صفحه‌ ای را که یک مطلب یا تصویر در آن بوده به خاطر بسپارند؛ اما در قابلیت اسکرول بی نهایت، به خاطر سپردن مکان مطالب دشوار است. اغلب، کاربران برای رفتن به صفحه جزئیات یک مطلب، روی آن کلیک می ‌کنند و هنگامی که مجددا از صفحه جزئیات خارج می شوند، خود را در بالای فهرست می‌ بینند و مجبور می شوند تا مجدد اسکرول کنند و به مطلب مورد نظرشان برسند.
  • عدم دسترسی به انتهای صفحه: بارگیری مداوم و سریع محتوا، مانع از دسترسی به انتهای صفحه می شود. در انتهای صفحات، بخصوص در سایت ها، اطلاعاتی خلاصه از بخش درباره ما، مانند نحوه برقراری ارتباط با آن مجموعه، شماره تماس، آدرس و… درج شده است. اسکرول بی نهایت اجازه دسترسی به این بخش را از شما می گیرد.
  • افزایش بارگیری صفحات: بارگیری مداوم اطلاعات و سیل اطلاعاتی که به سوی صفحه جاری است، سرعت بارگیری را کاهش می دهد. سرعت پایین معمولاً برای کاربران تلفن همراه (به دلیل اتصال متغیر) یا کاربران در منطقه ای با پهنای باند کم مشکل ساز است.
  • مشکلات دسترسی: این قابلیت برای گروهی خاص از کاربران دنیای اینترنت مشکلاتی را ایجاد می کند. برای مثال کاربرانی که فقط از صفحه کلید استفاده می کنند، دسترسی دشواری را هنگام اسکرول خواهند داشت.
  • عملکرد ضعیف در خصوص سئو: اسکرول بی نهایت بر عملکرد سئو وب سایت تأثیر منفی می گذارد. خزنده های موتور های جست و جو نمی توانند به تمام محتوایی که در زیر بخش اول صفحه شما پنهان شده است دسترسی پیدا کنند و سرعت صفحه که یک عامل مهم در سئو است، کاهش می یابد.

اضافه شدن گزینه load more (بارگیری بیشتر) امکانی است که بسیاری از معایب اسکرول بی نهایت را رفع کرده است.

جمع بندی

اسکرول بی نهایت به معنای بارگیری مداوم و سریع محتوا و اطلاعات بر روی صفحه سایت است. قابلیتی که جایگزین صفحه بندی شده است. این ویژگی مزایای زیادی دارد که در این مطلب به آن ها پرداختیم. در ادامه نیز به این موضوع اشاره کردیم که اسکرول بی نهایت نیز مانند هر قابلیت دیگری، معایبی دارد که البته با ایجاد امکان load more (بارگیری بیشتر) این معایب تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

نظرات کاربران