الگوریتم پیج رنک چیست؟
اگر ده سال به عقب برگردیم، متوجه می شویم که سئو تازه بر سر زبان ها افتاده و همه درباره آن صحبت می کنند. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که سابقه زیادی در این صنعت دارند، احتمالا الگوریتم پیج رنک (page rank) را به خاطر خواهید آورد.
در پیج رنک با هر اقدامی مفیدی که برای سایت خود انجام می دادید، باعث می شد که رتبه بهتری در پیج رنک به دست آورید. رتبه بالاتر در پیج رنک به این معنی بود که گوگل سایت شما را معتبرتر از گذشته می داند.
اگر می توانستید امیتاز خود را در پیج رنک بالا ببرید و طبق الگوریتم پیج رنک جلو بروید، نشان دهنده استراتژی موثر سئو شما بوده است. اما امروزه مانند گذشته دیگر نامی از آن برده نمی شود و به ندرت از آن نام برده می شود. اما به این دلیل نیست که دیگر مانند گذشته اهمیت ندارد. ما در ادامه مقاله به طور کامل در مورد آن توضیح داده ایم.
پیج رنک چیست؟
اگر چیزی از پیج رنک چیزی یادتان مانده باشد، وقتی در مورد آن فکر کنید احتمالا بهتر می توانید آن را درک کنید. پیج رنک در واقع یک نوار ابزار گوگل است. این نوار همان چیزی است که اکثر افراد فعال در حوزه سئو در مورد آن وسواس دارند و سعی می کنند تا رتبه خود را در آن بالا ببرند.
سیستمی برای دسته بندی صفحات وب
پیج رنک و الگوریتم پیج رنک در واقع توسط بنیانگذاران گوگل یعنی لری پیج و سرگئی برین در دانشگاه استنفورد توسعه یافت. مهم ترین چیز در مورد پیج رنک این است که با لینک ها سر و کار دارد. یعنی هرچه رتبه یک صفحه از لحاظ بک لینک بیشتر باشد و بک لینک بیشتری داشته باشد، اعتبار آن سایت بیشتر است.
در واقع می توان با استفاده از الگوریتم پیج رنک و ساده سازی آن، به عنوان یک معیار برای اندازه گیری اهمیت یک صفحه وب با تجزیه و تحلیل کمیت آن و بک لینک ها مورد هر سایت آن را توصیف کرد.
امتیاز در پیج رنک
پبج رنک در واقع از یک الگوریتم پیچیده استفاده می کند تا به هر صفحه در اینترنت امتیاز بدهد.
این ابزار برای این که بتواند کیفیت سئوی سایت را مشخص کند، از یک مقیاس خطی که از 0 تا 10 شماره بندی شده است استفاده می کند. این شماره بندی در نوار ابزار خود پبج رنک موجود است و می توانید آن را مشاهده کنید.
کیفیت سایت ها طبق الگوریتم پیج رنک رتبه بندی می شود. در پیج امتیاز 0 پایین ترین امتیاز است و معمولا سایت های بی کیفیت و نامعتبر چنین امتیازی را دریافت می کنند. در مقابل آن نیز امتیاز 10 قرار دارد که بالاترین امتیاز ممکن در این ابزار است. معمولا فقط بهترین و معتبر ترین سایت ها قادر به دریافت امتیاز 10 از این ابزار هستند.
دلیل این که اینقدر سئو کاران بر روی این ابزار متمرکز شده اند و آن را به عنوان یک سرمشق قرار داده اند این است رتبه یک سایت را می توان از یک سایت به سایت دیگر منتقل کرد. این یعنی این که می توان با بک لینک گرفتن از یک سایت معتبر اعتبار سایت خود را تا حد زیادی بالا برد.
اگر بخواهیم به طور خیلی ساده الگوریتم پیج رنک را توضیح دهیم باید بگوییم که این الگوریتم به وب سایت ها کمک می کند تا رتبه بالاتری داشته باشند. الگوریتم پایه این ابزار این است که هرچه یک سایت جذب بک لینک های معتبری از سایت ها دیگر داشته باشد، امتیاز بهتری دریافت می کند و مهم تر تلقی می شود.
امروزه هنوز هم گوگل در بخشی از الگوریتم خود برای رتبه بندی سایت ها از پیج رنک استفاده می کند اما نه به طور کامل. زیرا حق اختراع این ابزار منقصی شده است و دیگر از سال 2006 به بعد به طور کامل از آن استفاده نمی شود. آنچه که امروزه در الگوریتم های گوگل به کار می رود بسیار پیچیده تر از گذشته است.
تاریخچه مختصر پیج رنک در گوگل
اولین الگوریتم پیج رنک به همراه پتنت آن در 1 سپتامبر 1998 به ثبت رسید و به الگوریتم اصلی گوگل برای محاسبه کیفیت یک سایت و رتبه سایت ها بر اساس آن تبدیل شد.
به طور خلاصه گوگل بر مبنای پیج رنک شکل گرفت. سرگئی برین در ابتدا پیج رنک را ساخت و سپس بر اساس آن گوگل را بنیان نهاد. پیج رنک در واقع کاری می کرد که بتوان تمامی صفحات موجود در اینترنت را بر اساس محبوبیت رتبه بندی کرد. این رتبه بندی نیز بر این اساس بود که هرچه یک صفحه بک لینک بیشتری داشته باشد صفحه محبوب تر و معتبر تری است و در جست و جو ها رتبه بالاتری را نسبت به سایت های دیگر کسب می کند. الگوریتم های اولیه گوگل تا همین حد ساده بودند و بعد ها با مرور زمان پیشرفت کردند.
جمع بندی
در این مقاله در مورد این که الگوریتم پیج رنک چگونه کار می کند توضیح دادیم. طبق اطلاعات گفته شده مهم ترین چیزی که الگوریتم این ابزار بر اساس آن رتبه می دهد، بک لینک هایی هستند که از سایت های معتبر دریافت کرده اید. طبیعتا هرچه بک لینک های بیشتری داشته باشید، رتبه بهتری را نیز در این ابزار کسب خواهید کرد.
نظرات کاربران