بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی چگونه به رشد کسب و کار شما کمک می کند؟

امروزه صنعت بازاریابی یا مارکتینگ بیش از پیش گسترش پیدا کرده است و روش های بسیار مختلفی برای بازاریابی وجود دارد. هر کدام از روش هایی که ابداع شده اند، ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند که باعث شده است هر کدام از آن ها برای یک موقعیت خاص مناسب باشد. در حال حاضر یکی از رایج ترین شیوه های بازاریابی، بازاریابی ویروسی است. برای اینکه با این شیوه بازاریابی آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله در مورد این شیوه بازاریابی و نکات مرتبط با آن توضیح داده شده است.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی در واقع یکی از استراتژی های بازاریابی دیجیتال است که در آن سعی می شود خدمات یا محصولات ارائه شده توسط یک شرکت از فردی به فردی دیگر منتقل شود. این کار می تواند از طریق اینترنت یا ایمیل انجام شود. در واقع هدف اصلی بازاریابی ویروسی ایجاد موقعیتی است که در آن افراد پیام های بازاریابی شما را با دوستان، خانواده و سایر افرادی که می شناسند به اشتراک بگذارند تا تبلیغات شما به کمک اشتراک گذاری کاربران رشد تصاعدی داشته باشد.

نکات کلیدی در رابطه با بازاریابی ویروسی

بازاریابی ویروسی
  • بازاریابی ویروسی در واقع یک تکنیک فروش است که اطلاعات ارگانیگ در مورد محصولات و خدمات شما از فردی به فردی دیگر منتقل می شود. این روش بازاریابی با سرعت فزاینده ای رشد می کند و معمولا نتیجه خوبی می دهد.
  • امروزه با گسترش هر چه بیشتر اینترنت و رسانه های اجتماعی پیام های ویروسی در قالب میم به سرعت اشتراک گذاری می شود و لایک و فوروارد بسیار زیادی دارند.
  • هنگامی که یک بازاریابی ویروسی موفق می شود، تبلیغ به سرعت محبوب می شود و دیگر برای نشان دادن به افراد لازم نیست که کار خاصی انجام داد. چرا که تبلیغ توسط فردی به فرد دیگر منتقل می شود.
  • این شیوه بازاریابی می تواند تعداد مشتری های یک شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

درک بازاریابی ویروسی

استفاده از اسم ویروس بر روی این شیوه بازاریابی به این خاطر است که پیام بازاریابی شما به سرعت و به طور گسترده بین مخاطبان پخش می شود و آن ها را درگیر خود می کند. در واقع در این شیوه بازاریابی توزیع پیام توسط خود کاربران صورت می گیرد و کاملا ارگانیک است. امروزه با افزایش مخاطبان رسانه های اجتماعی و پیشرفت آن ها، اکوسیستم کاملی برای بازاریابی ویروسی فراهم شده است. در واقع به طور ساده تر این شیوه بازاریابی را می توان همان بازاریابی سنتی دهان به دهان دانست.

استفاده از این شیوه بازاریابی از اواسط 2000 که اینترنت در حال فراگیر شدن بود، آغاز شد؛ زیرا به نسبت آن، کسب و کار های اینترنتی نیز زیاد شدند. همچنین پذیرش و محبوبیت شبکه های اجتماعی از جمله یوتیوب، توییتر، اینستاگرام، اسنپ چت و فیس بوک باعث شد که استفاده از شیوه بازاریابی ویروسی بیش از پیش افزایش یابد.

اولین بازاریابی ویروسی

اولین بازاریابی ویروسی

هر چند که این شیوه بازاریابی از اواسط 2000 به بعد محبوب شد، اما سابقه اولین استفاده از آن به سال 1996 و سرویس Hotmail بر می گردد. یک سرویس ایمیل رایگان مبتنی بر وب که اجازه می داد کاربران آگهی های خود را به طور مستقیم به دیگر افراد ارسال کنند. امکان اشتراک گذاری تبلیغات باعث شد که این سرویس به سرعت محبوب شود و شرکت های رسانه ای که در بستر اینترنت فعالیت می کردند به سرعت رشد کنند.

نحوه کار بازاریابی ویروسی

تمامی بازاریابی های ویروسی سه چیز مشترک دارند : پیام، پیام رسان و محیطی که پیام در آن قرار می گیرد. برای اینکه یک بازاریابی ویروسی موفق شود، فرد بازاریاب به همراه تیمش باید در هر سه مورد موفق عمل کند. کمپین بازاریابی های ویروسی می توانند توسط هر کسب و کاری به صورت مستقل راه اندازی شوند یا اینکه این شیوه بازاریابی خود بخشی از یک کمپین بازاریابی بزرگ تر باشد.

در این دست از کمپین ها و بازاریابی ها می توان از ابزار های مختلفی مانند ویدیو، بازی، تصاویر، ایمیل، پیام های متنی یا ارائه محصولات رایگان به کاربران استفاده کرد. به طور کلی هر چیزی که بتواند احساسات و توجه افراد را جلب کند، می تواند در بازاریابی ویروسی مورد استفاده قرار بگیرد. در حال حاضر بهترین و رایج ترین راه برای به ثمر نشاندن بازاریابی های ویروسی کمک گرفتن از اینفلوئنسر هایی است که دنبال کنندگان زیادی دارند و بین عموم مردم محبوب هستند.

بازاریابی های ویروسی می توانند نسبت به روش های سنتی بازاریابی مزایای زیادی داشته باشند. برای مثال بازاریابی ویروسی هزینه کمتری دارد. همچنین به کمک آن می توان در زمان کوتاه تری، ترافیک بسیار بیشتری را دریافت کرد. البته بازاریابی ویروسی می تواند مشکلاتی نیز داشته باشد. برای مثال پیام ها می توانند تغییر کند. اشتباه باشند. هرزنامه تلقی شوند و یا به دلایل مختلف توسط عموم کاربران نادیده گرفته شوند. همین عوامل باعث می شوند که اندازه گیری میزان موفقیت بازاریابی ویروسی نسبتا دشوار باشد.

چگونه تبلیغات خود را ویروسی کنیم؟

تبلیغات ویروسی

برای اینکه موفق باشید، حتما به احساسات مخاطبان توجه داشته باشید؛ زیرا احساسات مخاطبان نیروی محرک بازارایابی ویروسی است. به جای اینکه بی طرف باشید، یک هدف پیدا کنید و به آن بچسبید و طبق آن پیش بروید. همچنین تبلیغات کسب و کار شما نباید شبیه به تبلیغات دیگران باشد. سعی کنید خلاق باشید و در داستان سرایی مهارت داشته باشید تا بتوانید با به کار گیری آن ها در تبلیغات، احساسات افراد را برانگیزید و آن ها را فعال نگه دارید تا آن ها تبلیغ را برای دوستان خود ارسال کنند. هنگامی که یک پست با دیگران به اشتراک گذاشته می شود، می تواند به سرعت ترافیک جذب کند.

جمع بندی

با فراگیر شدن اینترنت و محبوبیت هر چه بیشتر شبکه های اجتماعی، بسیاری از چیز ها مانند بازاریابی های دیجیتال دچار تغییر شدند. یکی از این تغییرات به وجود آمدن روش های جدید بازاریابی است که یکی از محبوب ترین آن ها در حال حاضر بازاریابی ویروسی است. بازاریابی ویروسی هزینه کمی دارد و می تواند ترافیک و مخاطبان زیادی را به خود جذب کند. برای اینکه بیشتر با این نوع بازاریابی آشنا شوید، در این مقاله در مورد ویژگی های بازاریابی ویروسی توضیح دادیم.

نظرات کاربران