برون سپاری چیست

برون سپاری چیست ؟ | مزایا و معایب برون سپاری

امروزه در کسب و کار ها معانی و مفهوم های مختلفی وجود دارد. یکی از کلمه هایی که ممکن است به گوشتان خورده باشد، برون سپاری است. برای اینکه بیشتر درباره این موضوع بدانید، ما در این مقاله در مورد اینکه برون سپاری چیست توضیح داده ایم. در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

برون سپاری چیست ؟

برون سپاری در واقع یک روش تجاری است که شرکت برای انجام خدمات یا تولید کالایی، وظیفه ای که قرار است توسط کارمندان و کارکنان خود شرکت انجام شود را به یک عامل خارجی می سپارد. مهم ترین دلیل استفاده از برون سپاری، کاهش هزینه هاست؛ به همین دلیل است که گفته می شود برون سپاری می تواند طیف بسیار گسترده ای از شغل ها را تحت تأثیر قرار دهد؛ از پشتیبانی مشتری گرفته تا تولید دفتر پشتیبان.

برون سپاری در حقیقت برای اولین بار در سال 1989 استفاده شد و به طور رسمی به عنوان روشی تجاری شناخته شد. برای اینکه بدانید برون سپاری چیست، خوب است بگوییم که این روش تجاری خیلی زود یعنی در دهه 1990 میلادی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از کسب و کار ها تبدیل شد.

این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد. مخالفان این طرح معتقدند که برون سپاری باعث از بین رفتن مشاغل خانگی به ویژه در قسمت تولید می شود؛ اما حامیان این طرح معتقدند که برون سپری باعث افزایش انگیزه کسب و کار ها و شرکت ها برای مصرف منابع در مکان درست و مؤثر تر می شود و این می تواند به حفظ ماهیت اقتصاد های بازار آزاد در مقیاس جهانی کمک کند.

مهم ترین ویژگی های برون سپاری

برون سپاری چیست
  • برون سپاری معمولاً برای کاهش هزینه های نیروی کار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • برای اینکه بدانید برون سپاری چیست، خوب است بگوییم که برون سپاری توسط شرکت ها برای کاهش فشار کاری و تمرکز کارکنان روی جنبه های اصلی شرکت استفاده می شود. با این کار، شرکت وظیفه های نه چندان مهم را به عوامل خارجی محول می کند و کارکنان می توانند تمرکز بیشتری روی کار های مهم تر داشته باشند.
  • یکی از ویژگی های منفی برون سپاری این است که ارتباط گرفتن بین شرکت و طرف مقابل که قرار است پروژه را قبول کند، کمی سخت است. همچنین در این بین تهدیدات امنیتی خیلی زیادی وجود دارد. برای مثال امکان دارد که طرف مقابل به اطلاعات حیاتی و حساس شرکت دست پیدا کند.

درک برون سپاری

اگر بخواهیم به زبان ساده تر توضیح دهیم، باید بگوییم که برون سپاری به کسب و کار ها کمک می کند تا هزینه های وارد شده از طریق نیروی کاری را کاهش دهند. در واقع برای اینکه بدانید برون سپاری چیست، باید بگوییم که در برون سپاری، شرکت وظایفی را به سازمان هایی که به شرکت وابسته نیستند محول می کند. همان طور که می دانید، انجام برخی از پروژه ها با شرکت های خارجی می تواند با پول کمتری تمام شود.

همچنین در صورتی که شرکت تجهیزات لازم برای انجام کار را نداشته باشد بهتر است که از برون سپاری استفاده کند؛ زیرا با این کار، از هزینه خرید تجهیزات اضافی جلوگیری می شود.

مثالی برای درک بهتر برون سپاری

مثالی برای درک بهتر برون سپاری

همان طور که می دانید بزرگ ترین مزیت برون سپاری کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان است. برای اینکه بهتر بدانید برون سپاری چیست، تصور کنید که یک تولید کننده رایانه های شخصی برای صرفه جویی در هزینه های تولید خود، قطعات داخل رایانه را از دیگر شرکت هایی که قطعات کامپیوتر تولید می کنند خریداری می کند. این شرکت پس از خریداری قطعات آن ها را سر هم می کند و به بازار عرضه می کند.

یا یک مثال ساده تر اینکه فکر کنید یک شرکت حقوقی برای محافظت از داده های خود و پشتیبان گیری آن ها از خدمات فضای ابری استفاده می کند. در این جا بدون نیاز به سرمایه گذاری برای خریداری تجهیزات فرد می تواند به راحتی از خدمات دیجیتال با هزینه ای اندک بهره مند شود.

برای اینکه بهتر بدانید برون سپاری چیست ، فکر کنید که یک شرکت کوچک کارکنان کمی دارد و وقت زیادی هم ندارد. در این زمان بهترین کار این است که وظیفه ای را به شرکتی یا فردی دیگر بسپارد. برای مثال این شرکت می تواند وظایف حسابداری خود را به یک فرد دیگر بسپارد؛ زیرا این کار می تواند خیلی ارزان تر از یک حسابدار داخلی شرکت تمام شود. همچنین کارمندان شما دیگر لازم نیست وقتی را برای حسابداری تلف کنند و می توانند وظایف مهم دیگر خود را انجام دهند. فقط برای اینکه بهتر بدانید برون سپاری چیست ، باید گفت که اگر از برون سپاری به درستی استفاده شود، می تواند به عنوان راه حلی فوق العاده برای کاهش هزینه ها محسوب شود و یک مزیت برای شما باشد.

معایب برون سپاری

معایب

همان طور که توضیح دادیم، برون سپاری می تواند مزایای زیادی داشته باشد؛ اما این کار بدون عیب هم نیست. در واقع پیدا کردن طرف دوم برای انجام کار ها و بستن قرارداد می تواند وقت خیلی زیادی را از تیم حقوقی شرکت شما بگیرد. همچنین در این راه امکان تهدیدات امنیتی خیلی زیادی وجود دارد. برای مثال ممکن است که طرف مقابل به اطلاعات حیاتی شرکت شما دست پیدا کند و از آن ها سواستفاده کند. گاهی اوقات ممکن است طرف مقابل نتواند پروژه ها را به موقع تحویل دهد و همین باعث وارد شدن ضرر های بسیار زیادی خواهد شد. برای همین اگر قصد استفاده از روش برون سپاری را دارید باید برای رویایی با معایب آن هم آماده باشید.

جمع بندی

برون سپاری یکی از راه هایی است که می توانید به کمک آن هزینه های شرکت خود را کاهش دهید و در زمان کوتاه تری به اهداف خود دست پیدا کنید؛ البته باید بدانید که بسته به کسب و کار مزایا و معایب برون سپاری می تواند تغییر کند؛ به همین دلیل برای اینکه بهتر بدانید برون سپاری چیست ، در مورد آن توضیح دادیم و به نکات موجود در این زمینه اشاره کردیم.

نظرات کاربران