بهترین روش برنامه ریزی برای کسب و کار
بسیار پیش می آید که کسب و کار های جدید و نوپا اهمیت برنامه ریزی در کسب و کار خود را نادیده می گیرند. دلیل آن هم در بیشتر مواقع تعداد محدود پرسنل در این نوع شرکت ها است. این در حالی است که میزان مهم بودن برنامه ریزی در موفقیت کسب و کار ها را نمی توان نادیده گرفت. در نظر گرفتن تکنیک های برنامه ریزی و مدیریت آن ها همواره در پیشرفت شرکت ها موثر و راهگشا بوده است. در حقیقت متخصصان حوزه کسب و کار، برنامه ریزی را به اندازه داشتن نقشه هنگام سفر به محلی ناآشنا مهم می دانند. بدون نقشه قطعا در مسیر گم خواهید شد و به مقصد نخواهید رسید. در این نوشته قصد داریم بهترین روش برنامه ریزی در حوزه کسب و کار را مورد بررسی قرار دهیم.
انواع روش های برنامه ریزی برای کسب و کار
در تعیین بهترین روش برنامه ریزی ، اندازه شرکت و نوع صنعت نیز دخیل اند. البته برنامه های تجاری و استراتژیک و اصول بازاریابی صحیح برای تمام سازمان ها، فارغ از اندازه و قدمت آن ها، حائز اهمیت تلقی می شوند. درک اهداف و اجزای هر یک از این روش ها، ابزار هایی را در اختیار کسب و کار ها قرار می دهد تا بتوانند به طور موثر ابتدایی ترین یا پیچیده ترین روش ها را در برنامه ریزی های خود اعمال کنند.
- طرح های تجاری
آنچه در برنامه ریزی مهم است و به نوعی اساس و پایه آن را تشکیل می دهد، طرح های تجاری هستند. این طرح های تجاری شامل تمام آنچه که در کسب و کار حائز اهمیت است از جمله خلاصه عملکرد اجرایی، تجزیه و تحلیل بازار، توضیحات محصول یا خدمات، پیش بینی های مالی یا عملیاتی برای حداقل سه تا پنج سال می شود. در موقعیت های راه اندازی که به تامین مالی اولیه نیاز است، لازم است که سازندگان تصویری روشن و محافظه کارانه از بنیان گذاران به صاحبان مشاغل تحویل دهند. در این بررسی ها، ارزیابی عملکرد گذشته شرکت نیز نباید نادیده گرفته شود.
- برنامه ریزی استراتژیک
اهمیت این نوع برنامه ریزی ایجاب می کند که تنها مدیران ارشد آن را انجام دهند. همان گونه که پیشتر نیز اشاره شد، طرح های تجاری بر اساس داده های تاریخی و پیش بینی های آینده ایجاد می شوند؛ اما برنامه های استراتژیک بیشتر مفهومی هستند و معمولا با اعداد و ارقام مشخص نمی شوند. برنامه ریزی استراتژیک که بسیاری آن را بهترین روش برنامه ریزی می دانند، تعریف اهداف در جهت فرهنگ سازمانی، شناسایی گزینه های موجود برای رسیدن به اهداف و در نظر گرفتن فرصت های کوتاه مدت جدیدی را که در بهبود نتایج کسب و کارتان موثر واقع خواهند شد، در بر می گیرند. لازم به ذکر است که برنامه های استراتژیک معمولا کوتاه مدت اند؛ از این در آن ها رو تنها روش هایی که به استفاده از فرصت های موجود در 12 تا 24 ماه آینده اشاره می کنند، جای می گیرند.
- برنامه بازاریابی جامد
این برنامه ریزی قوی نشان می دهد که اگر از بازاریابی خدمات یا محصول خود غافل شوید و آن را به فروش نرسانید، شکست تمام روش های برنامه ریزی شما را در پی خواهد داشت. به بیان دیگر در این برنامه ریزی، تمام برنامه ریزی های تجاری و استراتژیک که با سختی آن ها را طراحی کرده اید، از بین خواهد رفت. این برنامه بازاریابی قوی و سخت گیرانه به شما در رسیدن به درآمد ناخالص مورد نظرتان و اهداف فروشی که با دشواری برنامه ریزی کرده اید، کمک می کند.
- برنامه ریزی جهانی
متخصصان حوزه کسب و کار برای تعیین بهترین روش برنامه ریزی و موفقیت حتمی آن سه روش را پیشنهاد می دهند. از دید آن ها بهتر است این روش های ساده همیشه مورد استفاده صاحبان کسب و کار ها قرار بگیرند. ابتدا اهدافی تعیین کنید که دستیابی به آن ها چندان دور از انتظار و عجیب نباشد. در اصل، واقع بینانه و قابل اندازه گیری معین شده باشند. دومین کار درک نیاز ها و شرایط مشتریان است. همچنین بهتر است با مشتریان ارتباط سالم برقرار کنید. سومین کار جذب نیروی کار مجرب و متبحر و سعی تمام بر حفظ آن ها است.
از دید این متخصصان در صورتی که در برنامه ریزی این موارد رعایت نشده باشد، هر اندازه که صحیح و اصولی طراحی شده باشد، ممکن است در مقیاس های بزرگ تر به موفقیت نرسد. با بهره گیری از این روش های به ظاهر آسان، اما مهم می توانید به نتایج دلخواه خود از برنامه ریزی برسید.
جمع بندی
اهمیت رسیدن به بهترین روش برنامه ریزی، به کار گیری آن و تلاش برای حفظ آن، در کسب و کار های مختلف مدت ها است که اثبات شده است. در حقیقت رسیدن به موفقیت در مشاغل بدون برنامه ریزی تقریبا ناممکن به نظر می رسد. برنامه ریزی روش هایی دارد که متخصصان حوزه کسب و کار، آن ها را معین کرده و تاثیرگذاری شان را ثابت کرده اند. در این نوشته این روش ها را نام بردیم و درمورد هر یک توضیحاتی ارائه کردیم.
نظرات کاربران