اصول بازاریابی

با 7 اصل از اصول بازاریابی آشنا شوید

اگر درمورد اصول کلاسیک بازاریابی شنیده باشید، احتمالا می دانید که این اصول سال ها قبل، تقریبا بیش از 60 سال پیش، به وجود آمده است. بازاریابی در حالت کلی 4 اصل دارد که به آن ماتریس بازاریابی نیز گفته می شود. اما در حال حاضر این 4 اصل به 7 اصل ارتقا پیدا کرده است. این چارچوب برای اولین بار در سال 1960 منتشر شد، اگرچه منشا آن به دهه 1940 بر می گردد. این اصول از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری قرار گرفته است؛ اما نمی توان انکار کرد که این اصول اساسی، نقشه راه برای توسعه کسب و کار شماست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در مقاله پیش رو اصول بازاریابی و تغییرات ایجاد شده در آن را بررسی کنیم.

اصول بازاریابی چیست؟

به طور کلی اصول بازاریابی یک اصطلاح عمومی برای توصیف تمام تاکتیک ها و استراتژی های کسب و کار است که مشاغل می توانند از آن ها برای معرفی محصولات و خدمات خود به بازار هدف استفاده کنند. درحالی که امروزه از تعابیر بسیاری برای بازاریابی استفاده می شود؛ اما همان طور که گفته شد بازاریابی با چهار اصل شروع می شود:

  1. محصول
  2. قیمت
  3. مکان
  4. تبلیغات

اما در نسخه توسعه یافته اصول بازاریابی که به 7p مشهور است، سه اصل دیگر نیز اضافه شده است:

  1. افراد
  2. فرآیند
  3. شواهد فیزیکی

این سه اصل توسط بازاریابان مشهوری به نام های Booms و Bitner، به مدل اصلی یا 4p اضافه شد و آمیخته بازاریابی نام گرفت.

7 اصل بازاریابی

اصول بازاریابی

در این قسمت از مقاله اصول بازاریابی، شما را به صورت مختصر با 7 اصل مهم آن آشنا می کنیم:

  1. محصول

به جرات می توان گفت هسته اصلی هفت اصل بازاریابی، محصول است. اگر محصول خوبی نداشته باشید، کسب و کار خوبی هم نخواهید داشت. برای اطمینان از خوب بودن محصول باید بدانید که آیا محصول یا خدمات شما نیاز مشتری را برآورده می کند یا خیر؟ بهترین راه برای جواب دادن به این سوال تحقیق در بازار است. در این تحقیقات باید به بررسی دقیق مخاطبین خود بپردازید و ویژگی ها، خواسته ها، نیاز ها و رفتار های آن ها را بررسی کنید.

  1. قیمت

گزینه بعدی در اصول بازاریابی، قیمت گذاری بر روی محصول و خدمات شماست. برای موفقیت در کسب و کار باید اطلاعات دقیقی درمورد استراتژی های قیمت گذاری داشته باشید. خاطرتان باشد که همیشه باید قیمت های خود را برای مخاطبان و بازار هدف بهینه کنید.

  1. مکان

هر کسب و کاری باید برای خود یک مکان مشخص داشته باشد. این مکان می تواند به صورت فیزیکی، مجازی و یا هر دو حالت  باشد. اگر کسب و کار آنلاین دارید، نیاز به مکان فیزیکی ندارید. اما اگر 100% آنلاین نیست، وجود یک شرکت، مغازه و یا دفتر کار اهمیت بسیاری پیدا می کند. بهتر است در انتخاب مکان فروش محصولات خود دقت بیشتری داشته باشید. در حال حاضر وبسایت ها، بازارهای آنلاین و غیر آنلاین و پلتفرم های مختلف مانند فیس بوک و اینستاگرام، مکان های خوبی برای بازاریابی و جذب مشتری هستند.

مکان بازاریابی
  1. تبلیغات

همانطور که قبلا اشاره کردیم، تبلیغ یکی از قسمت های مهم اصول بازاریابی است که بیشتر استراتژی‌ ها و تاکتیک ‌ها را پوشش می‌ دهد. نوع تبلیغات و مکان ارائه محصول یا خدمات با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند. درواقع شما باید با توجه به محل ارائه محصول خود استراتژی بازاریابی و تبلیغاتی مناسبی را انتخاب کنید.

 به عنوان مثال، برای  فروش در اینستاگرام یا فیس بوک نیاز به یک استراتژی بازاریابی مخصوص رسانه های اجتماعی دارید. به همین ترتیب، برای فروش در یک نمایشگاه یا مغازه، نیازمند یک استراتژی بازاریابی مستقیم هستید.

  1. افراد

افراد نقش مهمی در اصول بازاریابی ایفا می کنند. اکنون بیش از هر زمان دیگری، ارائه تجربیات مثبت به مشتریان، اهمیت دارد. طبق تحقیقات انجام شده ضرر از دست دادن مشتری به دلیل تجربیات ناخوشایند بسیار بیشتر از هزینه به دست آوردن رضایت مشتریان است. بنابراین اگر یک کسب و کار آنلاین دارید، می توانید به راحتی و با کمک ایمیل، تماس تلفنی و یا رسانه های اجتماعی، خدمات خود را معرفی کنید. برای برندهایی که به صورت فیزیکی فعالیت می کنند بهترین روش ارتباط مستقیم اعضای تیم با مشتریان راضی است.

  1. فرآیند

فرآیند یکی از مهم ترین قسمت های اصول بازاریابی است که به ساده کردن روند فعالیت های شما کمک می کند. داشتن یک نقشه برای ادامه مسیر و بهینه کردن آن هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش می دهد. برای بهینه ‌سازی فرآیند کاری خود، روند کار اعضای تیم را تعیین کنید. یک راه عالی برای ایجاد فرآیند های قابل اعتماد و قابل تکرار، مستندسازی آن ها است.

فرایند در بازاریابی
  1. شواهد فیزیکی

آخرین اصل از هفت اصل بازاریابی، شواهد فیزیکی است. هر برندی شواهد فیزیکی خاص خود را دارد، حتی اگر تنها مبتنی بر خدمات باشد و یا به صورت دیجیتال ارائه شود. نکته اصلی در ایجاد شواهد فیزیکی این است که مشتری مطمئن شود در هر حالتی می تواند با برند شما همسو شود. با شواهد فیزیکی تضمین می کنید که انتظارات او را برآورده خواهید کرد. برای رسیدن به این هدف باید وعده های داده شده در طول فرآیند فروش را  به طور کامل اجرا کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم اصول بازاریابی را به صورت مختصر و مفید برای شما توضیح دهیم. این اصول اولیه به گونه ای طراحی شده اند که هم می توانند مثبت و هم منفی باشند. بنابراین توصیه می کنیم قبل از راه اندازی کسب و کار جدید، با توجه به ماهیت برند خود فرآیند بازاریابی خاصی را برای آن برنامه ریزی کنید. حتی اگر در حال حاضر یک کسب و کار دارید که چندان موفق نیست، می توانید به کمک این 7 اصل گفته شده ایراد کار خود را پیدا و آن را رفع کنید. از آنجایی که دنیای تجارت مدام در حال تغییر و پیشرفت است، پیشنهاد می کنیم برای موفقیت در این زمینه از افراد باتجربه و کاربلد راهنمایی و کمک بخواهید.

نظرات کاربران