فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی چیست و چه مزیتی دارد؟

فرهنگ سازمانی اصطلاحی است که ممکن است جدیدا شنیده باشید؛ اما باید بدانید این اصطلاح به ظاهر ساده، برای هر کسب و کاری مهم و حیاتی است. دانستن این موضوع که فرهنگ سازمانی چیست، چگونه اجرا می شود و چگونه می تواند موجب پیشرفت سازمان شما شود، اهمیت بسیاری دارد. از این رو تصمیم داریم در مقاله پیش رو اطلاعات دقیق تری از فرهنگ سازمانی، مزیت ها و نحوه اجرای آن، در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر تصمیم دارید فرهنگ سازمانی را در سازمان خود به درستی پیش ببرید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

فرهنگ سازمانی چیست؟

قبل از پرداختن به اهمیت فرهنگ سازمانی در یک کسب و کار، بهتر است درک درستی از مفهوم آن پیدا کنیم. نکته اول این که فرهنگ یک سازمان با بیانیه ماموریت و اهداف آن تفاوت دارد و بسیار فراتر از این دو مبحث است. در واقع ماموریت و اهداف سازمان می توانند یکی از بخش های فرهنگ آن باشند؛ اما در یک جمله می توان گفت فرهنگ شرکت نحوه رفتار مدیران و کارمندان آن، برای رویارویی با موقعیت ‌های چالش برانگیز است. بنابراین همان طور که یک تجارت یا شرکت رشد می ‌کند، فرهنگ آن نیز تکامل پیدا می کند و بر تمام جنبه های کسب و کار تاثیر می گذارد.

8 مزیت پیروی از فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی

یکی از مهم ترین سوالاتی که مدیران کسب و کار می پرسند این است که داشتن فرهنگ سازمانی و اجرایی کردن آن چه مزیتی برای کسب و کار آن ها دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این استراتژی مزایای بسیاری دارد و می تواند تاثیر بسزایی در پیشرفت کسب و کار افراد داشته باشد. در ادامه برخی از مزیت های فرهنگ محل کار را بررسی می کنیم:

  • فرهنگ سازمانی ارزش های شرکت را مشخص می کند.

فرهنگ هر شرکت می تواند از دیگری متمایز باشد و شخصیت آن را مشخص کند. همان طور که هرگز دو نفر نمی توانند کاملا شبیه هم باشند، فرهنگ شرکت ها نیز شبیه به هم نیستند و متناسب با محصولات یا خدماتی که ارائه می کنند، انتخاب می شوند. این یعنی فرهنگ محیط کار انتخاب شده توسط شما، ارزش شرکت شما را مشخص می کند.

  • فرهنگ شرکت هویت آن را افزایش می دهد.

کسب و کارهایی که فرهنگ سازمانی قوی و درستی دارند، می توانند هویت با ارزش تری داشته باشند و متمایز با رقبای خود رفتار کنند. هویت برند های معتبری همچون «اپل»، «نایک» یا «تسلا»، به دلیل  پیروی دقیق از فرهنگ محل کار درست، شکل گرفته است.

  • فرهنگ قوی موجب جذب کارمندان متخصص و باتجربه می شود.

مسلما تمام کسب ‌و کار ها به دنبال جذب افراد متخصص و حرفه ای در سیستم خود هستند؛ وجود فرهنگ سازمانی قوی به مدیران کسب و کار کمک می کند تا باکیفیت ترین نامزد های شغلی را برای شرکت خود انتخاب کنند. یکی از مهم ترین اهداف این استراتژی، ایجاد حس تعلق بین کارکنان است.

  • وجود فرهنگ سازمانی، اغلب انتظارات کارکنان را برآورده می کند.

همان طور که کارفرمایان زمان استخدام  نیروی جدید از کارمندان خود انتظارات خاصی دارند، کارکنان نیز توقع دارند خواسته های آن ها اجرایی شود. اگر بین انتظارات کارفرما و کارمند شکافی باشد، روند کار با چالش مواجه می شود؛ اما داشتن یک فرهنگ محیط کار قوی می تواند این مشکل را برطرف کند و کارکنان احساس امنیت، حمایت و ارزش بیشتری داشته باشند.

انتظارات کارکنان
  • فرهنگ سازمانی به راحتی قابل کنترل است.

کسب و کار ها باوجود فرهنگ محیط کار می توانند عملکرد خود را ارزیابی و در صورت لزوم تغییراتی در آن ایجاد کنند. درواقع  به کمک این استراتژی می توان یک ممیزی فرهنگی برای ارزیابی وضعیت فعلی فرهنگ سازمان و ارتقاء آن انجام داد.

  • فرهنگ سازمانی می تواند کارکنان را به طرفداران مشتاق برند تبدیل کند.

یک شرکت باوجود فرهنگ محیط کار مثبت، می تواند کارکنان خود را تشویق کند تا به طرفداران اصلی برند تبدیل شوند. برای این منظور باید ابتدا کارمندانی را شناسایی کنید که وظایف خود را به خوبی انجام می دهند، سپس به آن ها اعتبار بخشیده و تشویقشان کنید.

  • فرهنگ سازمانی، تیم سازی را بهبود می بخشد.

همان طور که می دانید برای موفقیت یک سازمان، کارکنان آن باید در راستای رسیدن به یک هدف مشترک قدم بردارند و با هم هماهنگ باشند. فرهنگ سازمانی می تواند به راحتی گروهی از افراد را که با یکدیگر اختلاف نظر دارند، در قالب یک تیم قوی و منحصر به فرد، به گروه تبدیل کند.

نمونه هایی از فرهنگ سازمانی

نمونه هایی از فرهنگ سازمانی

فرهنگ سازمانی انواع مختلفی دارد و مدیران کسب و کار می توانند باتوجه به شخصیت برند خود هر یک از آن ها در شرکت اجرا کنند. برخی از نمونه های فرهنگ محیط کار عبارت اند از:

  • فرهنگ وظیفه

کارکنان سازمانی که فرهنگ وظیفه در آن اجرا می شود، برای دستاورد ها و رعایت ضرب الاجل های شرکت، ارزش بالایی قائل هستند و گروه ها کاری سعی می کنند وظایف خود را با عملکرد بالایی انجام دهند.

  • فرهنگ نقش

فرهنگ سازمانی نقش به طور کلی در سیستم های بسیار ساختار یافته اجرا می شود. این فرهنگ باور ها و ارزش ها و نقش هر یک از کارکنان را در محیط کار به صورت دقیق و کامل تعیین می کند. فرهنگ نقش اغلب در شرکت های حقوقی، ادارات دولتی، شرکت های بیمه و موسسات مالی اجرا می شود.

  • فرهنگ قدرت

سازمانی که از فرهنگ قدرت پیروی می کند، بر روی یک رهبر قوی سرمایه گذاری می کند. این رهبر می تواند بر عقاید، باورها، رفتارها و ارزش های کارکنان شرکت تاثیر بگذارد. فرهنگ قدرت اغلب در کسب و کارهای کوچک، جایی که مالک زمان و سرمایه زیادی برای سرپا نگه داشتن ایده های خود هزینه کرده است، رایج است.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد یک ساختار سازمانی موفق، می تواند در مدت زمان کوتاهی شرکت را رشد دهد و به موفقیت های بزرگی برساند. علاوه بر تمام مزیت های گفته شد در بالا، یک فرهنگ سازمانی سالم به کارمندان کمک می کند تا خود را به چالش بکشند و ایده های جدید خود را با همکاران و مدیران شرکت به اشتراک بگذارند. همچنین می توانند به خوبی بر روی وظایف کاری خود تمرکز کنند و در راستای رسیدن به اهداف سازمانی قدم بردارند.

نظرات کاربران