تحلیل PESTEL

چرا کسب و کار شما به تحلیل PESTEL نیاز دارد ؟

احتمالا شما هم در هنگام ایجاد استراتژی های کسب و کار خود و توسعه محصولات و خدمات، نیاز داشته اید که کسب و کار خود را به بهترین شکل تحلیل کنید. یکی از ابزار هایی که می توانید در این هنگام از آن استفاده کنید، تحلیل PESTEL است. امروزه این نوع تحلیل به شما کمک می کند که فرصت ها و تهدید ها را پیش بینی کنید و در زمان راه اندازی و رشد کسب و کار به خوبی تصمیم بگیرید. در ادامه توضیح داده ایم که این کلمه مخفف چیست و هر کدام از این عوامل چگونه در کسب و کار شما تاثیر می گذارند. با ما همراه باشید.

تحلیل PESTEL چیست؟

PESTEL مخفف کلمات سیاسی (political)، اقتصادی (economic)، اجتماعی (social)، فناورانه (technological)، زیست محیطی (environmental) و حقوقی (legal) است. این شش عامل بر تجارت اثر می گذارد و این نوع تحلیل چارچوبی است که وضعیت کاری سازمان و عوامل خارجی موثر بر آن را نشان می دهد. بازاریابان با استفاده از تحلیل PESTEL باعث افزایش موفقیت کسب و کار خود می شوند و مشکلات موجود در ساختار کسب و کار خود را بهتر در می یابند. تاثیر هر یک از این عوامل به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. برای مثال در یک شرکت حقوقی، عامل محیطی تاثیر خاصی بر عملکرد آن دارد. در ادامه بیشتر به تاثیر هر کدام از عوامل گفته شده می پردازیم.

  1. سیاسی (political)

تاثیراتی که سیاست های دولتی بر کسب و کار شما می گذارند، بر کسی پوشیده نیست. عواملی مانند ثبات سیاسی، سیاست ها در تجارت خارجی، سیاست های مالیاتی، محدودیت های تجاری، قوانین کپی رایت و مالکیت معنوی، قوانین کار و … در کسب و کار شما تاثیر دارند. شرکت ها باید قوانین و سیاست های دولت را در نظر بگیرند و درمورد تغییرات پیش بینی شده تصمیم بگیرند تا عامل سیاسی باعث افت کسب و کار آن ها نشود.

  1. اقتصادی (economic)

عوامل اقتصادی در مدل های عرضه-تقاضا تاثیر به سزایی دارند و تاثیرات بلند مدت مستقیم یا غیر مستقیمی بر روی کسب و کار شما دارند. عوامل اقتصادی شامل رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بهره، نرخ بیکاری و … می شوند.

تحلیل PESTEL

  1. اجتماعی (social)

عوامل اجتماعی در یا عوامل اجتماعی-فرهنگی بر جمعیت شناسی، هنجار ها و … تمرکز دارد. این عوامل باعث می شود که شما نیاز های مشتری را به خوبی درک کنید و در زمان استخدام نیروی جدید این عوامل را در نظر بگیرید. سبک زندگی، رشد جمعیت، توزیع درآمد، توزیع سنی و روند های بازار کار از جمله مواردی هستند که در این قسمت از تحلیل PESTEL بررسی می شوند.

  1. فناورانه (technological)

فناوری از ابتدای انقلاب صنعتی، نقشی اساسی در صنعت و بازار داشته است. محصولات جدید و فناوری های جدید ممکن است بر بازار تاثیر مثبت و منفی بگذارد. مواردی که در این قسمت مورد تحلیل قرار می گیرند عبارتند از: هزینه های دولت برای تحقیقات فناوری، چرخه عمر فناوری، نقش اینترنت و …

  1. زیست محیطی (environmental)

عوامل زیست محیطی یکی از مهم ترین عواملی است که بر توسعه پایدار اثر می گذارد. در زمانه ای که آگاهی از جنبه های زیست محیطی بالا رفته است، کسب و کار ها نمی توانند این عامل مهم را نادیده بگیرند. همچنین با کمبود مواد خام و آلودگی های محیطی، کسب و کار ها به سمت انرژی های سبز گرایش دارند.

  1. حقوقی (legal)

کسب و کار ها شرایط قانونی را باید درک کنند و برخی از این عوامل با عوامل سیاسی همپوشانی دارند. قوانین تبعیض، قوانین کپی راست، قوانین حمایت از مصرف کننده و … در این قسمت تحلیل می شوند.

چه زمانی باید از تحلیل PESTEL استفاده کنید؟

چه زمانی باید از تحلیل PESTEL استفاده کنید؟

  1. زمانی که کسب و کار خود را راه اندازی می کنید

اگر به راه اندازی کسب و کار فکر می کنید، باید هر 6 عامل را تحلیل کنید و درک درستی از این عوامل داشته باشید. البته این به نوع کسب و کار شما بستگی دارد. در یک تجارت الکترونیک، شما باید عوامل سیاسی، حقوقی و فناورانه را بیش از بقیه عوامل در نظر بگیرید.

  1. زمانی که در کسب و کار خود با مشکل مواجه می شوید

دیر یا زود شما در کسب و کار خود با مشکلاتی مواجه می شوید. در بسیاری از مواقع مشکلات را بدون یافتن راه حل طولانی مدت در اسرع وقت حل می کنید. اما این موضوع در بلند مدت به کسب و کار شما صدمه خواهد زد. در این زمان بهتر است از تحلیل PESTEL استفاده کنید.

  1. زمانی که کسب و کار خود را تحلیل می کنید

بسیاری از کسب و کار ها برای بهبود ارتباط با کارکنان و ایجاد فرهنگ شرکتی مفید، تحلیلگران کسب و کار را به کار می گیرند. همچنین شما در پایان یک سال کاری نیاز دارید که کسب و کار خود را تحلیل کنید.

جمع بندی

شما در تحلیل PESTEL باید درک روشنی از هر شش عامل داشته باشید. هر عامل چند عامل فرعی دیگر دارد و باید آگاه باشید که هر کدام از عوامل در کسب و کار شما چه تاثیری دارد. تحلیل PESTEL در ارزیابی ویژگی ها و تغییرات محیطی موثر در کسب و کار شما تاثیر زیادی دارد و با استفاده از آن می توانید تصمیمات درست را در زمان مناسب بگیرید. ما در این مقاله شش عامل موثر در این نوع تحلیل را معرفی کردیم و نشان دادیم که چگونه می توانید از این تحلیل در کسب و کار خود استفاده کنید.

نظرات کاربران