تفاوت seo و sem

تفاوت seo و sem در چیست؟ و کدام برای برند من بهتر است؟

بهینه سازی جست و جو یکی از مهم ترین استراتژی ها برای هر برندی است. چون این کار سبب جلب توجه افراد، افزایش ترافیک ورودی به سایت و رشد کسب و کار می شود. اما تا زمانی که تفاوت seo و sem را به خوبی درک نکنیم بهره بردن از این استراتژی برای ما بسیار سخت خواهد بود.

هر دو روش تقریبا از تاکتیک های یکسانی استفاده می کنند، اما رویکرد های کاملا متفاوتی دارند. اگر شما این دو عبارت را به جای هم استفاده می کنید بدان معناست که تفاوت seo  و sem را نمی دانید و نمی توانید یک استراتژی موفق در هر دو زمینه داشته باشید. برای درک بهتر از تفاوت seo و sem باید تعریف دقیقی از هر دو داشته باشیم.

Seo به بهینه سازی وب سایت برای موتور های جست و جو گفته می شود تا بتواند ترافیک بیشتری را به سمت سایت جذب کند. اما sem به مجموعه اقداماتی گفته می شود که برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک به کار گرفته می شود و هم بتواند در تبلیغات کلیکی نمایش درستی داشته باشد.

به عبارت دیگر:

نتایج گوگل به دو دسته تقسیم می شوند:

  • نتایج معمول که به آن ترافیک ارگانیک گفته می شود.
  • نتایج پولی که به شما نمایش داده می شوند.

اصلی ترین تفاوت seo وsem  در این است که seo تماما تلاش میکند تا کاربران را از روش معمول و رایگان به سمت سایت شما هدایت کند. اما sem تبلیغات پولی بوده و با پرداخت پول کاربران را در کلمه کلیدی مورد نظرتان به سمت سایت تان میفرستد که اصطلاحا به آن (PPC) گفته می شود.

با توجه به  تفاوت seo و sem ، که در بالا ذکر کردیم seo فقط بر روی نتایج ارگانیک تمرکز می کند در حالی که sem  نه تنها نتایج ارگانیک، بلکه ppc یا همان تبلیغات کلیکی را هم شامل می شود. با این تفاسیر seo زیر مجموعه sem  قرار میگیرد. خب حالا به عمده ترین تفاوت بین seo و sem  میپردازیم.

تفاوت seo و sem – بررسی ویژگی های اصلی

تفاوت seo و sem - بررسی ویژگی های اصلی

بررسی اجمالی seo

seo به یک سری کارها گفته می شود که به صورت مداوم انجام می شود تا صفحات سایت شما بدون پرداخت پول در کلمه کلیدی خاصی که مد نظر شماست رتبه بگیرد که اصطلاحا به آن serp گفته می شود.

گوگل از 200 فاکتور مختلف در الگوریتم های خود برای رتبه بندی سایت ها استفاده می کند. در حقیقت می توان seo  را به 4 قسمت اصلی تقسیم بندی کرد:

  • seo داخلی سایت
  • seo خارجی سایت
  • seo تکنیکال
  • نرخ تعامل کاربران با سایت شما

seo داخلی سایت

در این بخش از مقاله تفاوت seo وsem ، میخواهیم به توضیح seo داخلی سایت بپردازیم. این بخش قسمتی است که در آن شما کلمه کلیدی که میخواهید با آن رتبه بگیرید را هدف قرار میدهید. حالا می تواند هر موتور جست و جویی که میخواهد باشد، گوگل، بینگ یا مایکروسافت.

یکی از موارد موثر در seo داخلی سایت، اضافه کردن کلمه کلیدی مورد نظرتان در تایتل تگ ها، متا دیسکریپشن و آدرس آن صفحه است.

seo خارجی سایت

seo خارجی سایت تماماً بر روی اعتبار و آتوریتی که از سوی سایر سایت ها به سمت سایت شما ارسال می شود تمرکز دارد. یکی از فاکتورهای اصلی آن گرفتن بک لینک های با کیفیت از سایر سایت ها به سمت سایت شما است. اما گوگل فاکتورهای دیگری را برای اعتبار سنجی شما استفاده می کند مانند میزان به اشتراک گذاری این صفحه شما در شبکه های اجتماعی.

seo تکنیکال

در در ادامه مبحث تفاوت seo و sem ، می خواهیم درباره seo تکنیکال سایت با شما صحبت کنیم.

seo تکنیکال به مواردی گفته می شود که شما باید آنها را انجام دهید تا سایت شما قابلیت کرال شدن توسط ربات های گوگل و سایر موتورهای جستجو را داشته باشد. یعنی خزنده های گوگل به راحتی بتوانند به محتوای سایت و صفحات شما پی ببرند.

از مواردی که در این زمینه موثر هستند می توان به سرعت بارگذاری صفحه و معماری سایت تان اشاره کرد.

تفاوت seo و sem

تعامل با کاربر

وقتی که کاربران با صفحه سایت شما ارتباط برقرار کنند و در آن بمانند به گوگل می فهماند که سایت شما برای عبارتی که آن کاربر جستجو کرده مناسب بوده است.

مثلاً اگر صفحه شما نرخ پرش بالایی داشته باشد برای گوگل این بدان معنی است که محتوای صفحه شما پاسخ درستی به عبارتی که کاربر در گوگل جستجو کرده است نمی دهد و برای او مفید نیست.

اگر گوگل در نظر بگیرد که صفحه شما برای این کلمه کلیدی مناسب نیست، صفحه شما را در رتبه های پایین تری از صفحه نتایج قرار می دهد و یا حتی ممکن است آن را کاملاً از صفحه اول نتایج خود حذف کند.

معرفی sem

در تفاوت seo و sem باید در نظر داشته باشید sem  شامل تعریف بسیار گسترده تری نسبت به seo است، بنابراین تمام مواردی که تا کنون برای seo گفته شد در مورد sem نیز صادق است اما همانطور که گفتیم sem شامل تبلیغات کلیکی نیز می شود، که تبلیغات کلیکی هم در حوزه خود شامل موارد و فاکتورهای موثر بسیاری برای رتبه بندی است.

معرفی sem و seo

قیمت کلمه کلیدی

 تفاوت seo و sem در این بود که seo در کلمات کلیدی مورد نظر شما به صورت رایگان کاربران را به سمت سایتتان هدایت می کرد. اما در تبلیغات کلیکی شما باید برای دریافت کاربر و کلیک کاربر برای تبلیغ تان در آن کلمه کلیدی پول بپردازید. روش کار به این صورت است که هنگامی که کاربر یک کلمه کلیدی را سرچ می کند یا آن را در عبارت جستجوی خود قرار می دهد گوگل آن را با کلمه کلیدی که شما در تبلیغات کلیکی تان هدف قرار گرفته اید بررسی می کند و نزدیکترین جستجوها را به کلمه کلیدی تان تشخیص می دهد.

در این هنگام تبلیغ شما برای آن کاربر نمایش داده می شود که کاربر پس از کلیک بر روی آن وارد سایت شما شده و گوگل از بودجه ای که برای حساب خود در نظر گرفته‌اید مبلغی را کم میکند.

رتبه بندی تبلیغات در موتورهای جستجو به دو عامل اصلی مرتبط است.

  • کیفیت تبلیغ شما
  • کسی که بالاترین قیمت پیشنهادی را برای کلمه کلیدی بدهد.

حالا به صورت مختصر به تعریف عوامل موثر در هر دو فاکتور می پردازیم.

یکی از مواردی که کیفیت تبلیغ شما با آن سنجیده می شود نمره کیفیت تبلیغات شماست. نمره کیفیت تبلیغات روشی است که گوگل با آن می فهمد که آیا تبلیغ شما برای آن کاربر مناسب است یا خیر.

این فاکتور مهم ترین تفاوت seo و sem بوده و sem را کلا از seo جدا می کند. گوگل کیفیت تبلیغ شما را از ترکیب چند عامل به دست می‌آورد.

  • میزان نرخ کلیک کاربران
  • کیفیت لندینگ پیج شما
  • امتیاز کلی اکانت گوگل از شما

بنابراین اگر تبلیغ شما از کیفیت خوبی برخوردار باشد شما بابت هر کلیک از گوگل تخفیف دریافت می کنید.

قیمت کلمه کلیدی

متن تبلیغ

نوشتن یک متن تبلیغ مناسب مهمترین بخش تبلیغات کلیکی است. چرا؟ چون یک متن تبلیغ خوب باعث افزایش نرخ کلیک می شود و نرخ کلیک بالا برابر است با امتیاز تبلیغ بالا که این بدان معنی است که شما برای هر کلیک پول کمتری پرداخت می کنید.

برعکس این قضیه هم برقرار است یعنی اگر متن تبلیغ شما به اندازه کافی برای کاربر متقاعد کننده نباشد امتیاز کیفیت تبلیغ شما پایین آمده و شما برای کلیک بر روی هر تبلیغ باید پول بیشتری بپردازید.

نظرات کاربران