خزنده وب چیست

خزنده وب چیست و چه فوایدی دارد ؟

شاید اینطور تصور کنید که یادگیری کار کردن با سئو تکنیکال کار سختی است؛ اما اگر دانش خود را در این زمینه ارتقاء دهید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب و وب سایت هایتان را به بهترین شکل بهینه سازی کنید، این کار برایتان راحت تر می شود. یکی از ابزار هایی که در این مسیر برای شما بسیار کمک کننده خواهد بود، خزنده وب است. ما در این مقاله در رابطه با اینکه خزنده وب چیست، چگونه کار می کند، چرا کار با آن مهم است و فواید استفاده از آن چیست مطالبی را گرد آوری کرده ایم.

خزنده وب چیست؟

خزنده وب نام های دیگری هم دارد. آن را با نام های خزنده و عنکبوت وب هم می شناسند. خرنده وب یک ربات یا برنامه است که محتوا های مختلف را جست و جو و فهرست بندی می کند. او وظیفه دارد که مفهوم محتوا ها را بفهمد تا هنگامی که درخواست شد بتواند آن ها را بازیابی کنند. از این خزنده ها برای اینکه فهرست موتور جستجو یک ورودی داشته باشد استفاده می شوند. موتور های جستجو با الگوریتم های خود، خزنده های وب را مدیریت می کنند و در اصل به آن ها کمک می کنند که بفهمند چگونه باید در جواب به یک جست و جو، اطلاعات مربوط را پیدا کنند.

عنکبوت های وب می گردند و همه صفحات وبی را که در اینترنت یافت می شوند پیدا و سپس دسته بندی می کنند. به آن ها گفته می شود که در قدم بعدی آن صفحات را فهرست بندی کنند. بنابراین اگر شما نمی خواهید که صفحه وب تان در موتور های جستجو یافت شود، به خزنده ها اطلاع دهید. در این صورت صفحه شما در نتیجه ی هیچ جست و جویی نشان داده نخواهد شد.

خزنده وب چگونه کار می کند؟

خزنده وب چیست

همانطور که در قسمت خزنده وب چیست ذکر کردیم، این خزنده وظیفه یافتن و دسته بندی کردن محتوا را بر عهده دارد. حال درباره نحوه کار کردن آن باید بگوییم که خرنده وب URL ها را پیدا می کند و صفحات وب را ارزیابی و فهرست بندی می کند. این خزنده ها به صورت هوشمند به ارزش گزاری صفحات وب می پردازند و مشخص می کنند که هر صفحه چه میزان ارزش و اهمیت دیده شدن دارد. عنکبوت وب، در راهِ خود لینک هایی را که صفحات جدید را نشان می دهند پیدا می کند و آن ها را نیز به لیست صفحاتی که قرار است دسته بندی شوند، اضافه می کند.

در رابطه با اینکه خزنده وب چیست و چگونه کار می کند، این نکته قابل ذکر است که این خزنده ها در یافتن وب سایت ها هر چه که در اینترنت یافت می شود را جست و جو و دسته بندی نمی کنند، بلکه صفحات را بر اساس تعداد صفحات دیگری که به آن ها لینک داده اند، میزان بازدید از آن ها و میزان اعتبار آن برند، ارزش گزاری و به لیست خود اضافه می کنند.

خزنده های وب چرا تا این میزان مهم هستند؟

خزنده های وب چرا تا این میزان مهم هستند

بدون دانستن اینکه خزنده وب چیست و بدون استفاده از خزنده های وب، صفحات شما در نتیجه جست و جو و به وسیله موتور های جست و جو به نمایش در نمی آید. تفاوتی نمی کند که یک کلمه از متن خود را جست و جو کنید یا یک پاراگراف کامل از آن را. در مجموع برای اینکه وب سایت شما رتبه بندی شود، در ابتدا باید دسته بندی و فهرست بندی شود و این کار بدون کمک گرفتن از عنکبوت های وب امکان پذیر نیست؛ زیرا آن به صورت ارگانیک قابل جستجو نیست مگر اینکه حتی شده برای یک بار این عنکبوت ها وب سایت شما را بخزند.

فواید استفاده از خزنده وب

علاوه بر مواردی که درباره اینکه خزنده وب چیست و میزان اهمیت آن گفته شد، در این قسمت برخی از فواید آن را به صورت موردی بررسی می کنیم. همانطور که می دانید درست خزیدن وب سایت برای سئو سایت امری واجب و لازم است؛ زیرا خطا های سایت را می شناسد و می شناساند. فواید دیگر آن عبارت اند از:

  • عدم تاثیر گذاری بر نحوه عملکرد سایت
فواید استفاده از خزنده وب

این نکته جالب توجه است که خزنده های سایت در مجموع در پس زمینه هستند و اصلا قابل لمس یا قابل رویت نیستند؛ بنابراین وقتی که از آن استفاده می کنید سرعت سایت شما هیچ تغییری نمی کند. همچنین کسانی که دارند سایت شما را مرور می کنند چیزی از آن نخواهند فهمید و هیچ تاثیری هم بر کار های روزانه شما نمی گذارند. به طور کلی نه تنها برای شما ضرری ندارند، بلکه فقط به شما سود می رسانند.

  • قابلیت گزارش داخلی

یکی دیگر از ویژگی های مهم و تاثیر گذار خزنده وب که دانستن آن موجب می شود که بهتر متوجه شوید که خزنده وب چیست، این است که بیشتر این خزنده ها قابلیت گزارش، بررسی و تجزیه و تحلیل داخلی را دارند. این امر به شما کمک می کند تا بتوانید گزارش ها را به صفحه اکسل یا صفحات دیگر بفرستید و از این طریق زمان زیادی را برای خود ذخیره کنید.

جمع بندی

همانطور که تا کنون دریافتید برای افزایش سئو سایت خود بهتر است که نکات ظریفی را بدانید و دانش فنی خود را در زمینه بازاریابی اینترنتی گسترش دهید. یکی از این نکات این است که بدانید خزنده وب چیست و چگونه کار می کند، چرا آنقدر مهم است و چه فوایدی دارد. ما در این مقاله به طور مفصل مطالبی را در این زمینه بیان کردیم.

نظرات کاربران