داده کاوی

داده کاوی چیست؟

تجزیه و تحلیل داده ها با عنوان داده کاوی نیز شناخته می شود. داده کاوی به فرآیند تمیز کردن، تبدیل و مدل سازی داده ها برای کشف و پیدا کردن اطلاعات و داده های مفید گفته می شود. هدف از داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده ها این است که با اطلاعات مفیدی که به دست آوردیم، بتوانیم یک تصمیم گیری تجاری خوب انجام دهیم.

اگر بخواهیم که یک مثال ساده از تجزیه و تحلیل داده ها بزنیم، می توانیم نگاهی به زندگی روزمره خود بیندازیم. هر زمانی که در زندگی روزمره خود می خواهیم تصمیمی بگیریم، معمولا در باره آنچه دفعه قبل در همین مورد چه اتفاقی افتاده است فکر می کنیم یا به این موضوع دقت می کنیم که اگر فلان تصمیم را بگیریم، چه اتفاقی خواهد افتاد. این کاری که در زندگی روزمره انجام می دهیم که در واقع فکر کردن درباره اتفاقات گذشته یا اتفاقات احتمالی آینده و تصمیم گیری بر اساس نتایجی که از این فکر کردن حاصل می شود، مثالی ساده از تجزیه و تحلیل داده و اطلاعات است که در دنیای اینترنت بسیار پر کاربرد است. اکنون همین کار را یک تحلیلگر در دنیای اینترنت و وب، برای اهداف تجاری خود انجام می دهد که به آن تجزیه و تحلیل داده یا داده کاوی گفته می شود.

داده کاوی

برای گسترده شدن کسب و کارتان و توسعه آن داده کاوی برای هر تحلیل گری الزامی است. حتی تجزیه و تحلیل داده برای زندگی شخصی و روزمره هر انسانی نیز به رشد زندگی و بهبود تصمیمات شخصی منجر می شود.

اگر کسب و کار و تجارت شما توسعه پیدا نمی کند و رشد چندانی را در آن مشاهده نمی کنید، اولین کاری که برای مقابله با آن و بر طرف کردن آن باید انجام دهید این است که به گذشته نگاه کنید و تصمیماتی را که در گذشته گرفته اید بررسی نمایید و اشتباهات خود را پیدا کنید تا دیگر اشتباهاتی را که در گذشته انجام داده اید تکرار نکنید. سپس باید دوباره برنامه ریزی کنید و متناسب با بررسی های قبلی خود، تصمیم و راهکار جدیدی را اتخاذ نمایید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که داده های کسب و کار و فرآیند های تجاری خود را تجزیه و تحلیل کنید.

انواع تجزیه و تحلیل داده ها

انواع تجزیه و تحلیل داده ها

داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات، شیوه های مختلفی دارد که هر کدام از آن ها مزیت های متفاوتی دارند و در شرایط مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از تکنیک ها و روش های تجزیه و تحلیل داده بر اساس تجارت و فناوری وجود دارد که ما سعی داریم در ادامه این مقاله تک تک روش های تجزیه و تحلیل داده را معرفی کنیم و به بررسی دقیق هر کدام بپردازیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

تجزیه و تحلیل متنی

تجزیه و تحلیل متنی

یکی از روش های داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات برای توسعه و رشد یک تجارت، تجزیه و تحلیل متنی است. در این روش، تحلیل گر برای آن که بتواند در مجموعه زیادی از داده ها که در اختیارش قرار گرفته، یک الگو و یک الگوریتم پیدا کند، از پایگاه داده یا ابزار های داده کاوی استفاده می کند. روش تجزیه و تحلیل متنی برای تبدیل داده های خام به اطلاعات تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

برای استفاده از این روش و اتخاذ تصمیمات تجاری با استفاده از روش تجزیه و تحلیل متنی، ابزارهای هوش تجاری در بازار وجود دارد که تحلیل گران می توانند از آن ها استفاده کنند و کار خود را با استفاده از آن ها راحت تر کنند. به طور کلی این ابزار ها راهی برای به دست آوردن و استخراج داده، بررسی آن ها و در نهایت مشخص کردن یک الگو با استفاده از تفسیر داده های استخراج شده، در اختیار تحلیلگران ارائه می دهند.

تجزیه و تحلیل آماری

تجزیه و تحلیل آماری

تجزیه و تحلیل آماری همانند دیگر روش های تجزیه و تحلیل، از داده ها و اطلاعات گذشته استفاده می کند. تنها تفاوت این روش تجزیه و تحلیل با دیگر روش ها این است که روش تجزیه و تحلیل و داده کاوی آماری در قالب داشبورد صورت می گیرد و به ما نشان می دهد که چه اتفاقی می افتد.

روش تجزیه و تحلیل آماری شامل جمع آوری، تجزیه و تحلیل، تفسیر، ارائه و مدل سازی داده ها است. در این روش، تحلیل گر مجموعه ای از داده ها یا نمونه ای از داده ها و اطلاعات را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل خود قرار می دهد. تحلیل آماری نیز خود به دو دسته تقسیم می شود. تقسیم بندی تجزیه و تحلیل آماری به صورت تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی صورت می گیرد.

تجزیه و تحلیل توصیفی
  • تجزیه و تحلیل توصیفی

در این روش از تجزیه و تحلیل، تحلیلگر داده های کامل یا نمونه ای از اطلاعات عددی خلاصه شده را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد. با استفاده از این تحلیل، تحلیلگر از میانگین و انحراف معیار برای داده ها و اطلاعات پیوسته و از درصد و فراوانی برای اطلاعات و داده های طبقه بندی شده، مطلع می شود.

  • تجزیه و تحلیل استنباطی

در این روش از تجزیه و تحلیل آماری، تحلیلگر تنها نمونه ای را بین تمامی داده ها و اطلاعات انتخاب می کند و تنها آن نمونه از داده را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل خود قرار می دهد. ویژگی این روش از تجزیه و تحلیل این است که شما می توانید با انتخاب نمونه های مختلف از داده های مشابه، نتایج متفاوتی را به دست آورید.

  • تجزیه و تحلیل تشخیصی

تجزیه و تحلیل تشخیصی

در این روش از تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده کاوی، تحلیلگر متوجه می شود که «چرا فلان اتفاق افتاده است؟». این روش از تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها برای پیدا کردن و شناسایی الگوهای رفتاری داده ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر با مشکلی در تجارت و کسب و کار خود رو به رو شدید، می توانید از این تحلیل استفاده کنید و با استفاده از داده هایی که از این روش تجزیه و تحلیل به دست آمده، الگو های مشابه آن مشکل را پیدا کنید.

مقالات مرتبط با تجزیه و تحلیل و آنالیز :

چرا آنالیز تبلیغات برای کسب و کارها مهم است

ابزار های آنالیز سایت

آنالیز swot چیست؟

نظرات کاربران