موبایل مارکتینگ

آشنایی با انواع موبایل مارکتینگ

بازاریابی به شیوه های مختلفی انجام می شود. یکی از شیوه های رایج و محبوب بازاریابی، بازاریابی موبایلی است. در بازاریابی موبایلی معمولا از چندین کانال مختلف برای دستیابی و تبلیغ برای مخاطبان هدف از جمله کاربران گوشی های هوشمند، تبلت ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی و برنامه های مختلف گوشی استفاده می شود. به علت استفاده روز افزون از تلفن های هوشمند این شیوه از بازاریابی هر روز گسترده تر می شود. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم درمورد موبایل مارکتینگ و نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح دهیم.

موبایل مارکتینگ چیست؟

به طور کلی و ساده باید گفت بازاریابی موبایلی نوعی از بازاریابی است که محصولات یا خدمات را از طریق دستگاه های تلفن همراه تبلیغ می کند. بازاریاب ها می توانند با ارتباط از طریق دستگاه های تلفن همراه با مشتری خود یک ارتباط منسجم داشته باشند؛ زیرا همه مردم در اکثر اوقات تلفن های همراه را با خود حمل می کنند و همیشه به آن دسترسی دارند. به همین دلیل این به شما امکان می دهد تا در هر ساعت از شبانه روز بتوانید به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید. در واقع موبایل مارکتینگ یک روش مناسب برای جذب مشتری به روش تعاملی و شخصی است.

انواع موبایل مارکتینگ

موبایل مارکتینگ

کمپین های بازاریابی موبایلی می تواند به شیوه های مختلفی پیاده سازی شود. برخی از رایج ترین شیوه های بازاریابی موبایلی عبارتند از:

  • بازاریابی درون برنامه ای

بازاریابی درون برنامه را می توان رایج ترین راه برای بازاریابی موبایل دانست. همان طور که از نام این روش پیدا است، این بازاریابی از طریق اپلیکیشن های موبایل انجام می شود. بازاریابی درون برنامه می تواند برای برند خودتان یا هر برند دیگری انجام شود.

موبایل مارکتینگ از طریق برنامه ها برای برند خودتان می تواند با استفاده از بنر ها یا ارسال پیام هایی از طریق برنامه برای مخاطب انجام شود. با این کار می توانید مخاطبانی که از برنامه شما استفاده می کنند را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.

در صورتی که بخواهید برای دیگر برند ها از طریق بازاریابی درون برنامه ای تبلیغ کنید، می توانید بنر یا یک ویدیو را در برنامه برند خودتان یا برنامه اشخاص ثالث قرار دهید. برای مثال یکی از رایج ترین شیوه های بازاریابی درون برنامه، تبلیغات در اپلیکیشن های محبوب است. تبلیغات در اپلیکیشن های محبوب به شما کمک می کند تا پایگاه مشتریان خود را گسترده تر کنید.

  • بازاریابی موبایلی push

یکی دیگر از راه های موبایل مارکتینگ بازاریابی موبایل به شیوه push است. این شیوه که به آن بازاریابی پوش نوتیفیکیشن نیز گفته می شود، پیام هایی را برای دستگاه تلفن همراه شخص ارسال می کند. از طریق پوش نوتیفیکیشن می توان اطلاعات یا تبلیغاتی را به کاربر نشان داد. حتی اگر آن ها در برنامه یا وب سایت شما نباشند. پوش نوتیفیکیشن را می توان یکی از ساده ترین و موثر ترین راه ها برای ارتباط با مشتریان دانست.

انواع موبایل مارکتینگ
  • بازاریابی پیامکی

قدیمی ترین شیوه موبایل مارکتینگ را می توان بازاریابی پیامکی دانست. شما می توانید تمامی تبلیغات، پیشنهاد ها و دیگر مواردی که در نظر دارید تا مشتریان شما از آن ها مطلع شوند را از طریق پیامک به آن ها ارسال کنید. کمپین های بازاریابی پیامکی در صورتی که به درستی پیاده سازی شوند در اکثر اوقات موفقیت آمیز هستند؛ زیرا اکثر مردم گوشی های خود را همیشه به همراه دارند و نادیده گرفتن اعلان های گوشی برای خیلی از مردم دشوار است. به همین دلیل احتمال دیده شدن تبلیغ شما توسط مخاطب از طریق بازاریابی پیامکی بسیار بالا است.

  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

یکی از بهترین و رایج ترین شیوه ها برای موبایل مارکتینگ، بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی است. رسانه های اجتماعی محبوب امروزه میلیارد ها کاربر دارند. به همین دلیل مکانی عالی برای تبلیغات محسوب می شوند. شما می توانید از طریق رسانه های اجتماعی مختلف مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام یا حتی پین های قابل خرید در پینترست ارتباط مستقیم تری با مخاطبان خود داشته باشید و بتوانید تبلیغات خود را به آن ها نشان دهید.

  • بازاریابی مبتنی بر مکان

یکی شیوه های موبایل مارکتینگ از طریق مکانی است که مشتری در آن جا قرار دارد. شما می توانید تبلیغات خود را بر اساس موقعیت مکانی مشتریان خود تنظیم کنید و به آن ها نشان دهید. با این کار شما می توانید تبلیغات بهتر و مرتبط را بر اساس مکان مشتریان به آن ها نشان دهید و شانس موفقیت تبلیغ را بالا ببرید.

  • بازاریابی از طریق کد QR

یکی از شیوه های بازاریابی موبایلی، نشان دادن تبلیغات از طریق کد های QR است. کد های QR این امکان را به شما می دهند تا لینکی که به سایت شما هدایت می شود را به مشتریان خود نشان دهید. مشتریان می توانند به سادگی کد QR را با گوشی خود اسکن کنند و با آن وارد سایت شما شوند.

مزایای موبایل مارکتینگ

مزایای موبایل مارکتینگ

در ادامه برخی از مهم ترین مزایای موبایل مارکتینگ را نام خواهیم برد:

  • در دسترس بودن: اولین و مهم ترین مزیت بازاریابی موبایلی را می توان راحتی و در دسترس بودن آن دانست. شما می توانید در هر زمان و در هر کجا به مشتریان خود دسترسی داشته باشید و با آن ها ارتباط برقرار کنید.
  • انعطاف پذیری: همان طور که دیدید بازاریابی موبایل می تواند به شیوه های بسیار مختلفی انجام شود. به همین دلیل بسیار انعطاف پذیر است و شما می توانید از هر روشی که با آن راحت تر هستید یا فکر می کنید در آن تخصص بیشتری دارید، کمپین بازاریابی موبایل خود را ایجاد کنید.
  • پتانسیل ویروسی شدن: تبلیغاتی که در تلفن همراه به نمایش گذاشته می شود، قابلیت ویروسی شدن را دارد؛ زیرا به راحتی قابل اشتراک گذاری است.

جمع بندی

موبایل مارکتینگ به عنوان یکی از روش ‌های مهم تبلیغات و فروش در دنیای امروز است، برای شرکت ‌ها و کسب ‌و کار ها بسیار حیاتی است. با توجه به افزایش استفاده از دستگاه‌ های هوشمند، تبلیغات و فروش از طریق این موبایل ها نیز به شدت رشد کرده است. استفاده از برنامه ‌های موبایل، ارسال پیامک ‌های تبلیغاتی و بهینه‌ سازی سایت ‌ها برای دستگاه‌ های همراه، تنها بخشی از راهکار های موبایل مارکتینگ هستند. برای موفقیت در این زمینه، شرکت‌ ها نیاز دارند تا به دقت بازار خود را بشناسند و راهکار های مناسب را برای تبلیغات و فروش خود پیاده کنند. به همین دلیل برای آشنایی بیشتر با این موضوع در این مقاله درمورد موبایل مارکتینگ و بعضی از نکاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح داده شد.

 

 

 

نظرات کاربران