با هرم بازاریابی محتوا و اجزاء آن آشنا شوید.

مسئولیت بازاریابی محتوا به رهبری یک ارکستر در حال اجرا یا مدیریت برگزاری یک مراسم عروسی شباهت دارد. اگر یک بازاریابی محتوا را اداره می کنید، برای اینکه همه اجزاء آن را در کنار یکدیگر به درستی قرار دهید، به یک استراتژی محتوای مستند نیاز دارید. برای مستند کردن استراتژی های خود می توانید از هرم بازاریابی محتوا بهره ببرید. در این مقاله قصد داریم اجزاء این هرم را به همراه فوایدی که دارد، برایتان توضیح دهیم.

هرم بازاریابی محتوا چیست؟

امروزه تیم های بازاریابی محتوا، محتوا ها را در اشکال مختلف تولید می کنند. افراد مجرب در این حوزه پیشنهاد می دهند که هر چند ساعت یک بار توییت ارسال شود. هر روز وبلاگ نوشته شود. هر هفته پادکست و هر ماه یک بار کتاب الکترونیکی منتشر شود و … . این خواسته ها بسیار زیاد و تمام نشدنی به نظر می رسند و تیم های تولید محتوا دائما در تلاش اند که خود را با آن ها همگام کنند.

 تلاش زیاد فشار سنگینی را بر آن ها وارد می کند. علاوه بر این تمام این فعالیت ها در بیشتر مواقع بدون استراتژی هدفمند، متمرکز و اساسی صورت می گیرند. هرم بازاریابی محتوا استراتژی ای است که باعث می شود میزان فعالیت هایتان تغییری نکند؛ اما نتیجه ای دو برابر دریافت کنید. این استراتژی، محتوای کم تکرار و زمان بر را با محتوای کم تلاش و تکراری ترکیب می کند و نتیجه ای فوق العاده رقم می زند.

هرم بازاریابی محتوا از چه اجزایی تشکیل می شود؟

هرم بازاریابی محتوا

محتوای مدیریت شده، توییت های شبکه های اجتماعی و نظرات وبلاگ خارج از سایت، اساس و پایه این هرم را تشکیل می دهند. این محتوا در مقایسه با محتوا های دیگر، پر تکرار، کم تلاش و خودجوش است. این محتوا از آنجایی که در واکنش به پست، توییت یا نظر شخصی شخص سومی است، در تقویم نوشتاری برنامه ریزی (Editorial Calendar) نمی شود. این بخش تلاش کمی را می طلبد؛ اما بیشترین بخش از برنامه بازاریابی محتوای شما به آن اختصاص می یابد.

وسط هرم بازاریابی محتوا در اصل محتوایی را که در بخش پایه هرم ساخته شده است، تثبیت می کند. برای مثال در این بخش می توان از مجموعه نظرات و تفسیر های روشنگرانه و راهگشا درمورد مقالات انتخاب شده، استفاده کرد و از آن مبنایی برای یک پست وبلاگ کوتاه درمورد موضوعی تازه و خاص به دست آورد. اگر در هرم یک پله بالاتر بروید، می توانید چندین پست وبلاگ کوتاه را در کتاب های الکترونیکی و وبینار ها ادغام کنید. در آخر و در قله هرم می توان مجموعه ای از کتاب های الکترونیکی، یادداشت های سخنرانی از وبینار ها یا پست های وبلاگ طولانی را جمع کرد و یک کتاب چاپی نوشت.

هرم بازاریابی محتوا چه فوایدی دارد؟

هرم بازاریابی محتوا چه فوایدی دارد

بر اساس نتیجه گزارشی که در سال 2015 منتشر شد، بازاریابانی که استراتژی های خود را مستند می کنند، بسیار موثر تر از کسانی هستند که این موضوع را نادیده می گیرند. همان گونه که در بخش های پیشین نیز بیان کردیم، هرم بازاریابی محتوا یک استراتژی متمرکز و مستند ارائه می دهد. مزایای بهره مندی از این هرم تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود. برخی از آن ها عبارت اند از:

  • با ارائه استراتژی سازمان یافته که اهداف و اولویت های روشنی را تعیین می کند، دقت و تمرکز شما افزایش می یابد.
  • از منابع ارزشمند، استفاده بهینه و کارآمد تری می کند و از این راه ظرفیت تولید شما را افزایش می دهد.
  • از محتوا های موفق شما یک روند قابل پیش بینی ارائه می دهد و از این راه مخاطبان و خریداران شما را بیشتر در جریان کار ها قرار می دهد و آن ها را درگیر می کند.

نکته مهمی که باید آن را در نظر داشته باشید این است که هرم بازاریابی محتوا بسیاری از مسائل و چالش هایی را که محتوای ناکارآمد به همراه دارد، کاهش می دهد؛ اما اگر این کار را بدون چارچوب مشخص انجام دهید، عواقب ناخوشایندی دارد.

جمع بندی

بازاریابان محتوا باید دید همه جانبه و دقیقی داشته باشند تا بتوانند تمام اجزاء بازاریابی را در کنار هم قرار دهند و بهترین نتیجه را دریافت کنند. این کار برای رهبران این حوزه تا حدودی دشوار است و بدون داشتن یک استراتژی بازاریابی دقیق و مستند تقریبا امکان پذیر نیست. تولید کنندگان محتوا نیز باید محتوا های گوناگونی را در بازه های زمانی مختلف مانند روزانه، هفتگی و ماهانه تولید کنند و این کار بدون برنامه ریزی منظم و ثابت شده تا حدودی سخت به نظر می رسد. هرم بازاریابی محتوا یکی از استراتژی هایی است که به این افراد در تثبیت برنامه هایشان کمک می کند. در این مقاله پس از ذکر توضیحاتی درمورد این هرم، اجزاء آن را از پایین به بالا توضیح دادیم و در آخر نیز ذکر کردیم که استفاده از آن چه فوایدی برای کسب و کار ها به همراه دارد.

نظرات کاربران