چرخه عمر محتوا چیست

چرخه عمر محتوا چیست؟

Content lifecycle management یا همان چرخه عمر محتوا که به اختصار CLM نیز شناخته می شود، فرآیند برنامه ریزی، ایجاد، بهینه سازی، سازماندهی، توزیع، اندازه گیری و حفظ محتوا در طولانی مدت است. اگر بخواهیم با زبانی ساده توضیح دهیم که چرخه عمر محتوا چیست می توانیم بگوییم که چرخه عمر محتوا فرآیندی است که هدف آن بهبود کارایی و حذف موانع موفقیت است.

هدف سیستم های مدیریت چرخه عمر محتوا چیست؟

سیستم های مدیریت چرخه عمر محتوا، این امکان را برای کسانی که مسئول ایجاد استراتژی برای تولید محتوای یک وب سایت هستند، به وجود می آورد تا محتواهای مختلف با حجم های متفاوت را بدون هیچ مشکلی نظارت و مدیریت کنند.

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که هدف سیستم های مدیریت چرخه عمر محتوا چیست‌، باید بگوییم که سیستم های مدیریت چرخه عمر محتوا با این هدف ایجاد شده اند که تیم های بازاریابی و خلاق بهتر بتوانند هر قسمت از محتوا را در طول چرخه عمر آن پیگیری کنند.

چه کسی باید در مدیریت چرخه عمر محتوا سرمایه گذاری کند؟

چرخه عمر محتوا چیست

با وجود آن که مدیریت چرخه عمر محتوا یا همان CLM برای تمامی کسب و کار ها و شرکت ها مناسب است، اما می توان گفت که سرمایه گذاری بر روی مدیریت چرخه عمر محتوا برای شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ ضروری و الزامی است. زیرا معمولا شرکت ها و کسب و کارهای کوچکتر محتواهای کمتری را تولید می کنند. بدیهی است که اگر شرکت و وب سایت شما در هر ماه تعداد محتواها و مقالات زیادی ایجاد نکند، سود کمتر و محدودتری هم از سیستم های مدیریت چرخه عمر محتوا به دست می آورد.

اما شرکت ها و کسب و کارهای بزرگتری که حجم بزرگتری از محتوا از انواع مختلف از جمله وبلاگ ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، ویدئوها، اینفوگرافیک ها و کتاب های الکترونیکی تولید می کنند، به سیستمی برای مدیریت چرخه عمر محتوا نیاز دارند.

مراحل مدیریت چرخه عمر محتوا چیست؟

 

سیستم های مدیریت چرخه عمر محتوا سیستم های پیچیده ای هستند و مدیریت چرخه عمر محتوا بر اساس 7 مرحله انجام می شود. در زیر لیستی از مراحل مدیریت چرخه عمر محتوا تهیه کرده ایم و سعی می کنیم که در ادامه مقاله شما را با تک تک این مراحل بیشتر آشنا کنیم.

  • طرح
  • تولید محتوا
  • ذخیره و سازماندهی
  • ویرایش و تایید
  • انتشار و توزیع
  • گزارش
  • حفظ دارایی و ارزش

طرح

طرح

تولید محتوا در هر وب سایتی باید با یک برنامه و استراتژی قبلی شروع شود، در غیر این صورت با شکست رو به رو می شود. در مرحله ایکاد استراتژی و برنامه ریزی باید آينده نگر باشید و دیدگاهی فراگیر داشته باشید تا مطمئن شوید که ایده هایی که برای تولید محتوا در سر دارید با اهداف کلی وب سایت و کسب و کار و مخصوصا استراتژی بازاریابی شما مطابقت دارد.

علاوه بر انتخاب فناوری‌ها و افراد مناسب، مرحله برنامه‌ریزی شامل نصب گردش‌های کاری مناسب برای کمک به کنترل، دقت و کارایی بیشتر برای سیستم مدیریت محتوای شما است. شما با کمک برنامه ریزی می توانید درک کنید که چه چیزی با فرآیند های موجود کار نمی کند و چه چیزی برای شما مشکل ایجاد می کند و مانعی برای موفقیت شما محسوب می شود. سپس می توانید با ایجاد استراتژی های مناسب،‌ موانع را از راه بردارید.

تولید محتوا

مرحله بعدی در سیستم مدیریت چرخه عمر محتوا، تولید و ایجاد محتوا است. در این مرحله شما از برنامه و استراتژی خود که در مرحله قبل درباره آن حرف زدیم،‌ پیروی می کنید. محتوایی که تولید می کنید ارتباط مستقیم با استراتژی ها و برنامه ریزی های شما دارد و ممکن است از نوعع تولید محتوای ویدئو، وبلاگ، اینفوگرافیک ها و حتی کتاب های الکترونیکی باشد.

تنها مسئله ای که در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است این است که محتوایی که تولید می کنید در راستای برنامه ریزی های و استراتژی های ابتدایی شما باشد و از کیفیت بالایی نیز برخوردار باشد.

ذخیره و سازماندهی

ذخیره و سازماندهی

هنگامی که محتوای مورد نظر خود را تولید کردید، نوبت به مرحله ذخیره کردن و سازماندهی می رسد. در این مرحله شما موظفید که محتواهای خود را به روشی منظم و قابل جستجو ذخیره کنید تا افراد مناسب از بخش های مناسب بتوانند به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشند.

متاسفانه بسیاری از افراد به این مرحله و ارزش و اهمیت آن دقت نمی کنند و همین مسئله موجب می شود که بسیاری از محتواهای با کیفیت هیچوقت دیده نشوند.

ویرایش و تایید

در این مرحله از مدیریت چرخه عمر محتوا شما باید از این که محتواهایی که تولید کرده اید با دستورالعمل ها و استانداردهای شرکت شما مطابقت دارند، اطمینان حاصل کنید و اگر نقصی در هریک از آن ها وجود داشت، آن ها را اصلاح و ویرایش کنید.

انتشار و توزیع

انتشار و توزیع

پس از آن که مطمئن شدید محتوای شما دچار ضعف و نقصی نیست، نوبت به انتشار و توزیع محتوای با کیفیت شما می رسد. انتخاب روش مناسب برای توزیع از اهمیت چشمگیری برخوردار است. اگر این مرحله به درستی اجرا نشود، زحمات زیادی به هدر می روند.

گزارش

گزارش ها به شما امکان می دهند که داده های خود را تجزیه و تحلیل و بررسی کنید و از سلیقه مخاطبان خود آگاه شوید. می توانید آن چه را که مخاطبانتان دوست دارند را بهینه کنید و ضعف های محتوای خود را در محتواهای بعدی برطرف کنید.

حفظ دارایی ها

حفظ یا بایگانی دارایی های محتوا یک مرحله مهم اما اغلب نادیده گرفته شده در چرخه حیات محتوا است. هنگامی که دارایی محتوا دیگر در گردش نیست، برای مثال، پس از پایان یک کمپین، می‌توانید انتخاب کنید که آن را برای مرجع یا به ‌روزرسانی برای استفاده احتمالی در آینده حفظ کنید.

نظرات کاربران