کمپین فروش

بررسی فواید و انواع کمپین فروش

در دنیای امروز که رقابت بین بازار های کسب و کار ها بسیار حساس و تنگانگ شده است. برنامه ای که شامل فعالیت های شرکت برای ترغیب و تشویق مشتریان به خرید یک محصول استفاده می کند بسیار ضروری است. زیرا شما با استفاده از این برنامه و طرح یک استراتژی مناسب می توانید به رشد مشتری در تجارتتان کمک کنید. ما در این مقاله به معرفی چندین کمپین فروش می پردازیم.

کمپین فروش به چه معناست؟

کمپین فروش

کمپین مجموعه‌ ای از برنامه های پیچیده و  فعالیت ‌های بازاریابی است که برای رسیدن به اهداف کسب و کار، در ابتدا طراحی و سپس اجرا می‌شود. هدف از کمپین فروش می تواند شامل: بهبود و افزایش قدرت فروش، معرفی محصول جدید یا خدمات متنوع و همچنین جلب رضایت مشتریان باشد. راه اندازی یک کمپین فروش می تواند تا حدودی دشوار باشد زیرا مستلزم برنامه ای دقیق و منظم است که هر کسب و کار جدیدی برای جذب مشتری بالقوه باید به کار گیرد.

طراحی مولفه های کمپین فروش

مولفه های کمپین فروش
  • مشخص کردن اهداف

در واقع هدف شما نباید رویایی و دست نیافتنی باشد بلکه شما باید اهدافی را مشخص کنید که قابل اندازه گیری، در دسترس و مرتبط با کسب و کارتان است.

  • معین کردن مشتریان و مخاطبان

همانند اهدافتان باید مخاطبان و مشتریان خود را هم مشخص کنید. زیرا ممکن است فقط قشر خاصی از مردم مخاطبان کمپین شما باشند و برنامه ای که قصد اجرایش را دارید صرفا مربوط به اقلیتی از مردم شود که در این صورت قدرت افزایش فروش و جذب مردم کاهش پیدا می کند.

  • شناخت رقیب های کسب و کار

این موضوع را در نظر داشته باشید که شما تنها سازمان و شرکت موجود در مسیر کسب و کار و بازار مربوطه نیستید! رقبای زیادی در این بازار مااند شما به فکر راه اندازی کمپین خواهند افتاد. ابتدا باید آن ها را بشناسید و از استراتژی های آن ها آگاه باشید. این آگاهی به دانش شما در مورد نحوه طراحی کمپین کمک می کند.

نکاتی برای طراحی کمپین های فروش

  • درک نیاز های مشتری: طرح کمپین شما باید مطابق با نیاز مشتری و مخاطب مورد نظرتان باشد. در غیر این صورت به احتمال زیاد ممکن است در بازخورد کمپین خود ناموفق باشید.
  • استراتژی مناسب: با تدوین یک برنامه منظم مطابق با اهدافتان می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • ایجاد انگیزه: در این مسیر از رضایت کارکنانتان غافل نشوید! تیم شما باید انگیزه کافی برای پیشبرد برنامه هایتان را داشته باشد تا بتواند اقدامات درست و مناسبی انجام دهد.
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی: شما می توانید برای سریع تر شدن روند برنامه های خود و تعامل با مخاطبان از شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و یوتیوب استفاده کنید.

فواید استفاده از کمپین فروش

فواید کمپین فروش
  • تشویق مشتریان به خرید

برخی از برنامه های فروش می تواند تعداد بسیاری از مردم را برای خرید محصول و یا دریافت خدمات شما ترغیب کنند.

  • معرفی محصولات جدید

شما می توانید با راه اندازی کمپین علاوه بر محصولات قدیمی، محصولات جدیدی را معرفی کنید که ممکن با استقبال زیادی رو به رو شود.

  • افزایش وفاداری مشتریان نسبت به کسب و کار شما

با استراتژی های خلاقانه و قدرت ابتکار شما، به مرور زمان اعتماد مشتریان مورد نظرتان را جلب می کنید و آن ها می توانند به مشتریان وفادار کسب و کارتان تبدیل شوند.

  • ارتقای انگیزه تیم

همان طور که قبلا گفته شد، علاوه بر رضایت مشتری، رضایت تیم کاری شما نیز حائز اهمیت است. زیرا کارکنان در صورت داشتن انگیزه و روحیه کاری خوب برنامه های شما را با نهایت دقت انجام می دهند. راه اندازی کمپین های فروش و افزایش فروش در پی آن، می تواند انگیزه تیم شما را برای عملکرد بهتر و مناسب تر افزایش دهد.

  • شناخته شدن کسب و کار

با استفاده از روش های متفاوت و برنامه های متنوع، کسب و کار شما به مرور زمان می تواند تبدیل به یک برند شناخته شود. قطعا با جذب مشتریان جدید، نگه داشتن مشتریان وفادار و رضایت کارکنان دسترسی به اهدافتان بسیار راحت تر خواهد بود.

انواع کمپین فروش

کمپین های فروش از نظر زمانی به دو دسته تقسیم می شوند: کمپین های کوتاه مدت و کمپین های بلند مدت.

  • کمپین های کوتاه مدت: اغلب این کمپین ها برای مدت کمی، مانند یک فصل یا تعطیلات کوتاه، اجرا می شوند. هدف از این کمپین ها، ارتقای فروش در یک بازه زمانی کوتاه است. بنابراین در این نوع از کمپین، محدودیت زمانی کوتاهی وجود دارد.
  • کمپین های بلند مدت: این کمپین ها برای مدت زمان طولانی تری، برای مثال از یک الی چند سال اجرا می شوند. هدف از این کمپین ها، ایجاد آگاهی از برند و افزایش سهم بازار در دراز مدت است. این نوع کمپین برای اهداف بلند سازمانی استفاده می شود.

جمع بندی

با توجه به حجم رقابت در بازار امروز، شما برای شناساندن کسب و کارتان و افزایش فروش به برنامه ای منظم و استراتژی مناسبی احتیاج پیدا خواهید کرد. راه اندازی کمپین های فروش می تواند باعث ترغیب مشتری، معرفی محصولات جدید و افزایش وفاداری مشتریان نسبت به کسب و کارتان شود. ما در این مقاله به مفهوم کمپین فروش ، کاربرد ها مولفه های آن اشاره کردیم.

نظرات کاربران