گوگل Lighthouse چیست

گوگل Lighthouse چیست ؟

به نظر شما خوب نیست بعضی مواقع از دید گوگل به وبسایت خود نگاه کنیم؟ همه ما به خوبی می دانیم جزئیات دقیق الگوریتم گوگل بسیار محرمانه است، اما در عین حال، اطلاعات زیادی درباره نحوه قضاوت و بررسی وبسایت ها توسط این موتور جستجوی قدرتمند داریم. علاوه بر این گوگل ابزارهای رایگان بسیاری را برای بهبود عملکرد وبسایت های ما طراحی کرده است، که یکی از آن ها Google Lighthouse یا همان فانوس دریایی گوگل نام دارد. با مطالعه این مقاله اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب خواهید کرد.

آشنایی با فانوس دریایی گوگل یا Google Lighthouse

در این مقاله سؤال اصلی این است، گوگل Lighthouse چیست و چگونه می تواند به ما در افزایش رتبه سایت کمک کند؟

یکی از عوامل رتبه بندی که روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند، تعامل صفحه های سایت با کاربران است. با استفاده از گوگل Lighthouse می توانید از عملکرد وبسایت خود در این زمینه مطمئن شوید.

این ابزار رایگان بینش های قدرتمندی را برای کمک به بهبود وبسایت شما ارائه می دهد. با استفاده از این گزارشات، می توانید تعامل هر صفحه را ارزیابی کرده و به نکات ارزشمندی برای بهبود عملکرد آن دسترسی پیدا کنید.

 از آنجایی که Lighthouse یکی از برنامه های گوگل است، راهی عالی برای مشاهده وبسایت ها از دید این موتور جستجو قدرتمند بوده و توصیه های ارائه شده توسط آن بسیارکاربردی است.

گوگل Lighthouse چه معیارهایی را اندازه گیری می کند؟

گوگل Lighthouse چه معیارهایی را اندازه گیری می کند؟

حال که متوجه شدیم گوگل Lighthouse چیست، لازم است بدانیم این ابزار رایگان چه معیارهایی را بررسی می کند. در گزارشات Lighthous  5 این موارد بررسی می شود: عملکرد، دسترسی، بهترین شیوه ها، سئو و برنامه های بهبود وبسایت با استفاده از سیستم Lighthouse این امکان برای شما فراهم می شود که صفحات خود را ممیزی کرده و راه حل هایی برای بهبود رتبه آن ها در گوگل پیدا کنید. پس از اعمال تغییرات، می توانید دوباره با استفاده از آن امتیاز سایت خود را بررسی کنید.

 

گوگل Lighthouse چگونه کار می کند؟

مبحث بعدی که قرار است در مقاله ” گوگل Lighthouse چیست ” به آن بپردازیم، چگونگی عملکرد این ابزار قدرتمند گوگل است.

همان‌طور که اشاره کردیم، تعامل و ارتباط خوب صفحات وب با کاربران برای گوگل اهمیت زیادی دارد و این موضوع کاملاً منطقی است که رضایت استفاده کنندگان مهم باشد. این مورد یکی از عوامل رتبه بندی وبسایت ها در الگوریتم گوگل محسوب می شود.

شاید فکر کنید با تایپ کردن آدرس اینترنتی وبسایت خود در نوار جستجو و بررسی مدت زمان بارگذاری صفحات، می توانید از سرعت مناسب آن ها مطمئن شده و حس خوبی داشته باشید. اما یادتان باشد افراد در سراسر دنیا با برنامه های مختلفی سایت شما را بررسی می کنند و سرعت در هر کدام از آن ها ممکن است متفاوت باشد. بنابراین لازم است این کار را با روش های حرفه ای تری انجام دهید.

نقش Core Web Vital در Lighthouse

آیا می دانید نقش منابع حیاتی وب یا همان Core Web Vital در گوگل Lighthouse چیست؟

منابع حیاتی وب که در واقع گروهی از معیارها برای سنجش جنبه های اصلی تجربه کاربری در هنگام بارگذاری صفحه وب است، در سال 2021 توسط گوگل معرفی شد. برخی از این سیگنال ها که در گزارش Lighthouse شما ظاهر می شوند برای موتورهای جستجو بسیار مهم بوده و در عملکرد گزارش شما جایگاه برجسته ای دارند.

 

مهم ترین معیار های قرار گرفته در گوگل Lighthouse چیست؟

  • LCP (Largest Contentful Paint): در واقع به مهم ترین و بزرگترین قسمت محتوا که کاربر در جستجوی آن است LCP گفته می شود. اگر زمان بارگذاری این قسمت از محتوا طولانی باشد، ممکن است کاربر صفحه شما را ترک کند.
  • FID (First Input Delay): FID زمان پاسخ دهی یک صفحه به درخواست کاربر را اندازه گیری می کند. طولانی بودن این زمان باعث پایین آمدن رتبه صفحه می شود.
  • CLS (Cumulative Layout Shift): ثبات المان‌های صفحه در دستگاه های مختلف اهمیت زیادی دارد. CLS میزان پایداری قسمت های مختلف صفحه را اندازه گیری می کند.

چطور از گوگل Lighthouse استفاده کنیم؟

گوگل Lighthouse چیست

تا این قسمت از مقاله گوگل Lighthouse چیست، متوجه شدیم این ابزار در واقع وبسایت ها را از نظر فنی تجزیه و تحلیل کرده و در قالب یک گزارش کامل به ما ارائه می کند. برای استفاده از این ابزار، نیاز به دانش فنی خاصی ندارید و فقط با چند کلیک ساده می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

بهترین روش استفاده از گوگل Lighthouse چیست؟

با استفاده از دو روش گفته شده در ادامه مقاله می توانید به این اطلاعات مهم دسترسی پیدا کنید.

·         با استفاده از ابزارهای توسعه دهنده

  • صفحه وب مورد نظر خود را در Google Chrome باز کنید.
  • پنل حسابرسی یا Developer Tools صفحه خود را باز کنید. برای این کار در سیستم عامل ویندوز از F12 یا کلید ترکیبی Ctrl+Shift+J و در سیستم عامل مک Shift+Cmnd+I استفاده کنید.
  • از قسمت بالای صفحه، برای گسترش منو روی علامت دو پیکان کلیک کنید.(>>)
  • از منوی باز شده “Lighthouse” انتخاب کنید.
  • نوع دستگاه خود را که قرار است تجزیه و تحلیل صفحه بر اساس آن انجام شود انتخاب کنید.(رایانه،موبایل)
  • روی “ایجاد گزارش” کلیک کنید.

·         با استفاده از Chrome

  • یک صفحه جدید در کروم باز کرده و عبارت Lighthouse را جستجو کنید.
  • گزینه ” add to Chrome” را انتخاب کرده و بر روی ” add extension” کلیک کنید.
  • روی آیکن پازل در گوشه سمت راست بالای مرورگر خود کلیک کنید.
  • آیکن Lighthouse را انتخاب کنید.
  • روی “ایجاد گزارش” کلیک کنید.
  • یک برگه جدید گزارش برای شما باز می شود.

در مقاله گوگل Lighthouse چیست ، سعی کردیم شما را با چگونگی کارکرد و استفاده از این ابزار قدرتمند گوگل آشنا کنیم. همان طور که با مطالعه این مطلب متوجه شدید، دریافت گزارش فنی وبسایت و نحوه عملکرد آن از فانوس دریایی گوگل کار چندان دشواری نیست.

شما به تجزیه و تحلیل درست این گزارش می توانید رتبه سایت خود را در موتور جستجوگر گوگل ارتقاء دهید.

نظرات کاربران