اهمیت گوگل بات در سئو

بررسی اهمیت گوگل بات در سئو

تا چه اندازه با گوگل بات و عملکرد آن آشنایی دارید؟ آیا تاکنون در مورد اهمیت گوگل بات در سئو چیزی شنیده اید؟ در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه عملکرد گوگل بات آشنا کنیم و بگوییم چگونه می توانید با بهینه سازی آن موجب رشد سایت خود شوید.

 

آشنایی با گوگل بات یا ربات گوگل

قبل از اینکه به دنبال اهمیت گوگل بات در سئو باشیم بهتر است معنی آن را بدانیم. گوگل بات یک خزنده در دنیای وب بوده که به ربات یا عنکبوت نیز معروف است و داده های موجود در صفحات اینترنتی را بررسی می کند.

اهمیت گوگل بات در سئو

گوگل بات چگونه کار می کند؟

تا زمانی که نحوه کشف، خواندن و رتبه بندی صفحات وب را درک نکنیم، نمی توانیم سایت خود را با این ابزار بهینه کنیم. اما گوگل بات چگونه صفحات وب را کشف می کند؟ ربات گوگل با بررسی پیوندها، نقشه سایت و همچنین بررسی جستجوی کاربران به داخل صفحات وب نفوذ کرده و آن ها را به فایل ایندکس منتقل می کند. به همین دلیل اهمیت گوگل بات در سئو بسیار زیاد است.

گوگل بات چگونه کار می کند؟

بهینه سازی گوگل بات

همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، هدف این مقاله آموزش آشنایی با اهمیت گوگل بات در سئو و نحوه بهینه سازی صفحات وب است. 10 نکته ای که به آن ها اشاره خواهیم کرد، در بهینه سازی گوگل بات و توسعه وب سایت شما کمک شایانی می کند.

 

  1. txt یا فایل ربات ها

robots.txt  یک فایل متنی است که در فهرست اصلی وب سایت قرار می گیرد. این فایل از اولین مواردی است که توسط ربات گوگل بررسی می شود.  توصیه می کنیم حتماً آن را به سایت خود اضافه کرده و داخل فایل، پیوندی به نقشه سایت نیز داشته باشید.

راه های زیادی برای بهینه سازی robots.txt وجود دارد، اما با توجه به اهمیت گوگل بات در سئو، برای بهینه سازی این فایل احتیاط کنید. زیرا اگر قسمتی از کار را اشتباه انجام دهید، ممکن است دسترسی ربات گوگل به صفحات شما محدود شود.

  1. xml یا نقشه سایت

نقشه سایت یک فایل کلیدی در پیدا کردن صفحات وب است و همچنین یک عامل مهم رتبه بندی محسوب می شوند.

نکات مهم در بهینه سازی نقشه سایت عبارت است از:

  • داشتن فقط یک فایل نقشه
  • اولویت بندی درست صفحه ها
  • حذف خطای 404 و 301 از نقشه سایت
  • ارسال فایلxml به کنسول جستجوی Google
  • نظارت بر نحوه بررسی ربات گوگل
  • جدا کردن وبلاگ ها و صفحات کلی از هم در نقشه سایت

xml یا نقشه سایت

  1. Site Speed یا سرعت سایت

امروزه سرعت بارگذاری به یکی از مهمترین عوامل رتبه بندی، به ویژه در تلفن همراه تبدیل شده است. اگر سایت شما بسیار کند باشد، ممکن است گوگل بات رتبه شما را کاهش دهد.

راحت ترین راه جهت پی بردن به سرعت سایت آزمایش آن توسط ابزارهای رایگان گوگل است. بسیاری از این ابزارها نکته های مفیدی برای توسعه وب سایت شما ارائه می کنند.

Site Speed یا سرعت سایت

  1. Schema یا الگو

استفاده از داده های ساختار یافته یا الگو باعث می شود، ربات گوگل صفحات مختلف سایت شما را به طور کامل درک کند. جهت کسب نتیجه مطلوب، بهتر است از JSON-LD برای اجرای نشانه گذاری داده های ساختار یافته استفاده کنید. از نظر گوگل، JSON-LD  بهترین زبان جهت نشانه گذاری است.

 

  1. Canonicalization

از اهمیت گوگل بات در سئو سایت های بزرگ نباید غافل شد. یکی از مشکلات جدی در این سایت ها، وجود صفحات وب تکراری است.

دلایل عملی زیادی برای داشتن این صفحات تکراری موجود است، به عنوان مثال وجود آن ها در سایت ها چند زبانه مورد عجیبی نیست، ولی مهم است در چنین سایت هایی با استفاده از تگ  Canonical  صفحات و موضوعات مهم خود را اولویت بندی کنید.

 

  1. URL Taxonomy یا طبقه بندی آدرس ها

داشتن یک ساختار URL تمیز و مرتب باعث بالا رفتن رتبه بندی سایت و ایجاد رابط مناسب کاربری می شود. رتبه بندی و تنظیم صفحات اصلی به گوگل بات اجازه می دهد مفهوم هر صفحه را بهتر درک کند.

با توجه به اهمیت گوگل بات در سئو، اگر صفحاتی دارید که نسبتاً قدیمی هستند ولی رتبه خوبی دارند، بهتر است آدرس آن ها را تغییر ندهید. در واقع طبقه بندی URL باید از ابتدای ایجاد سایت انجام شود.

  1. JavaScript Loading

در حالی که رتبه بندی صفحات HTML ثابت آسان‌تر است، اما جاوا اسکریپت به وب سایت ها اجازه می دهد رابط کاربری خلاقانه تری ایجاد کنند. از سال 2018 به بعد، گوگل منابع زیادی را برای بهبود رندرینگ جاوا اسکریپت اختصاص داد و اعلام کرد رتبه سایت ها شدیداً به ارائه پویا از طریق جاوا اسکریپت متکی است. بنابراین مطمئن شوید در صفحات وب خود از این ابزار به درستی استفاده کرده اید.

  1. Images یا عکس ها

اهمیت گوگل بات در سئو و بهینه سازی تصاویر موضوع جدیدی نیست. این کار به گوگل بات کمک کند تا ارتباط تصاویر شما با مطالب را بهتر درک کند و در نتیجه رتبه محتوای سایت را افزایش می دهد.

اگر می خواهید در بهینه سازی تصاویر خود موفق باشید، به توصیه های زیر عمل کنید.

  • توصیف تصاویر با حداقل کلمات ممکن
  • نوشتن متن جایگزین برای آن ها (Image alt text)
  • ایجاد نقشه سایت جداگانه برای عکس ها
  • استفاده از schema markup (نشانه گذاری اسکیما) جهت توصیف تصاویر موجود در صفحه
  1. Broken Links & Redirect Loops یا لینک های شکسته

همه ما می دانیم که وجود لینک های شکسته یا خراب در صفحه وب اتفاق خوبی نیست. برخی از سئو کاران معتقدند لینک های خراب انرژی ربات گوگل را هدر می دهد. بنابراین بهتر است تمام لینک های خراب را از سایت خود حذف کنید. با استفاده از ابزاری که کنسول گوگل در اختیار شما قرار داده به راحتی می توانید لینک های مشکل دار را پیدا کنید.

Broken Links & Redirect Loops یا لینک های شکسته

  1. Titles & Meta Descriptions یا عنوان ها و توضیحات متا

این موضوع تقریباً برای همه ما ثابت شده است که داشتن عنوان های بهینه در بالا رفتن رتبه سایت تأثیر گذار بوده و بخشی از اصول سئو است. بنابراین با توجه به اهمیت گوگل بات در سئو، سعی کنید توضیحات متا و عنوان های خود را بهینه کنید.

نظرات کاربران