بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

بازگشت سرمایه، return on investment یا ROI بیانگر سود مالی دریافتی از یک سرمایه گذاری خاص در حیطه کسب و کار است. به زیان ساده‌تر میزان سودی است که از سرمایه‌تان می‌کنید. در این مطلب از بیزون می‌بینیم که بازگشت سرمایه چیست و چطور محاسبه می‌شود.

بازگشت سرمایه

بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

بازگشت سرمایه یا ROI اندازه گیری میزان تأثیرگذاری سرمایه شما در کسب و کار و درآمدزایی را اندازه گیری می کند.

هر زمان که پول یا وقت خود را برای کسب و کار خود سرمایه گذاری می کنید، باید نتیجه و هدفی را در ذهن داشته باشید و روند کاری آن را برای اطمینان از سودآوری در نظر بگیرید. محاسبه بازده سرمایه گذاری راهی است برای سنجش اینکه آیا یک تصمیم کاری به نتیجه می رسد یا نه.

محاسبه بازگشت سرمایه و ROI همچنین می تواند به شما کمک کند که ببینید چه روش‌هایی برای کسب و کارتان به درد می‌خورد و چه روشی نه، بنابراین می توانید تغییرات لازم را ایجاد کنید.

ROI و بازگشت سرمایه ساکن نیست و متغیرهای زیادی می توانند آن را تغییر دهند. بنابراین، شما می‌خواهید ROI را مرتباً محاسبه کنید و در صورت لزوم در کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کنید.

 

چگونه بازگشت سرمیه یا ROI را محاسبه می کنید؟

بازگشت سرمایه و ROI معمولاً به صورت نسبت یا درصد نشان داده می شود و از تقسیم سود یا سود خالص حاصل از سرمایه گذاری بر هزینه سرمایه گذاری بدست می آید.

به عنوان مثال، اگر شما یک میلیون تومن در ماه برای تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک یا ppc هزینه کنید و دو میلیون تومن درآمد مستقیم از این کمپین بدست آورید ، سود (2000000 تومن – 1000000 تومن = 1000000 تومن) را بر هزینه (1000000 تومن) تقسیم می کنید تا بازده را پیدا کنید در این مثال : از تقسیم دو مقدار عدد 1 به دست می‌آید و برای محاسبه درصد ضرب در صد می‌شود که می‌شود 100٪ به عبارت دیگر ، به ازای هر هزارتومنی که برای تبلیغات PPC خرج می کنید، هزارتومن سود می بینید.

شما باید بازگشت سرمایه و ROI هر هزینه ای را که در نظر دارید را محاسبه کنید.

 

بازگشت سرمایه ROI و زمان

با دانستن بازده خود از سرمایه گذاری زمان خود ، می توانید در مدل کسب و کار خود تغییراتی ایجاد کنید که به شما امکان می دهد در مدت زمان کمتری درآمد بیشتری کسب کنید.

همچنین توجه داشته باشید که بازگشت سرمایه همان سود نیست. شما با کسر هزینه های خود از درآمد ، سود را تعیین می کنید. اگر در یک ماه 5 میلیون درآمد کسب کنید و هزینه های کسب و کار شما 3 میلیون تومن باشد ، سود شما 2 میلیون تومان است. ROI اثربخشی هر یک از آن سرمایه گذاری ها را اندازه گیری می کند، که به صورت نسبت یا درصد بیان می شود.

بازگشت سرمایه

محدودیت های بازگشت سرمایه

دشواری در محاسبه ROI در این است که درآمد تا چه اندازه می تواند به یک سرمایه گذاری خاص گره بخورد. به عنوان مثال ، اگر از بهینه سازی موتور جستجو و سئوی سایت استفاده می کنید، ممکن است نتوانید به طور دقیق میزان افزایش درآمد خود را نتیجه مستقیم سئو سایت بدانید چرا که سایر عوامل (یعنی شبکه های اجتماعی) نیز ممکن است منجر به افزایش بازدید شوند.

بعلاوه، در بیشتر موارد ، مشتریان برای اولین برخوردشان با شما هزینه نمی کنند. شاید آنها شما را از طریق یک تبلیغ PPC پیدا کنند، سپس شما را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند و برای لیست ایمیل شما ثبت نام می کنند و بعدا خرید می کنند. اینجا چطور تشخیص می‌دهید که کدام درگاه بازاریابی منجر به فروش شده است؟ می توانید استدلال کنید که PPC این کار را انجام داده چرا که این چشم انداز را به شما معرفی کرده است، اما شاید فراخوانی از سمت شبکه‌های اجتماعی باعث این فروش شده باشد.

اگر به یک فعالیت تبلیغاتی رایگان که منجر به افزایش فروش می شود بپردازید، مخرج محاسبه ROI صفر است که منجر به یک خطای ریاضی می شود. به عنوان مثال ، اگر یک میلیون تومان درآمدی که از نتیجه یک پست اینستاگرام رایگان به دست آورده‌اید، یک میلیون تومان بر 0 تقسیم می شود که نتیجه 0 است. به طور معمول ، بازگشت سرمایه صفر بد است، اما در این حالت خوب است. شما بدون صرف پول درآمد کسب کردید.

اما در این موضوع مبحث زمان مطرح می شود. شاید پست گذاشتن در اینستاگرام برایتان بدون خرج پول باشد اما در نهایت زمان می‌گذارید و زمان شما هم جزو سرمایه محسوب می شود. باید درآمد روزانه خودتان را حساب کنید که ببینید به ازای هر ساعت زمان چقدر پول خرج می شود. شاید حقوقتان برای 8 ساعت در روز 80 هزار تومن باشد و نیم ساعتی که در اینستاگرا وقت می گذارد 5 هزار تومن آب می‌خورد. این پول را می‌توانید را در محاسبه بازگشت سرمایه حساب کنید.

 

نکات کلیدی:

ROI مخفف بازگشت سرمایه یا  return on investment است.

این یک معیار اندازه گیری میزان سود مالی شما از یک سرمایه گذاری خاص در کسب و کار شما است.

برای محاسبه بازگشت سرمایه ، سود خالص سرمایه گذاری را بر هزینه سرمایه گذاری تقسیم کنید.

تعیین ROI ممکن است گاهی دشوار باشد زیرا پیگیری دقیق میزان دریافتی شما از یک سرمایه گذاری خاص مانند بازاریابی در شبکه های اجتماعی دشوار است.

 

نظرات کاربران