سرمایه اولیه

سرمایه اولیه چیست ؟ تعریف و نمونه هایی از سرمایه گذاری اولیه

سرمایه اولیه پولی است که صاحبان مشاغل برای راه اندازی کسب و کار جدید به آن نیاز دارند. این بودجه به کسب و کار کمک می کند تا هزینه های اولیه خود مانند فضای اداری یا تجهیزات را تأمین کند. افزایش سرمایه گذاری اولیه گام مهمی در روند راه اندازی کسب و کار جدید است. در این مطلب بیزون، درباره سرمایه اولیه، دلیل لزوم و محل تامین این سرمایه صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

سرمایه اولیه چیست؟

سرمایه اولیه

سرمایه شروع به کار یا اولیه پولی است که برای راه اندازی یک کسب و کار استفاده می شود. به عبارتی سرمایه گذاری اولیه هزینه های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار جدید را پوشش می دهد، هزینه هایی مانند:

  • اجاره دفتر کار
  • مبلمان اداری
  • پرداخت صورتحساب آب و برق و…
  • خرید تجهیزات و ملزومات
  • استخدام خدمات حرفه ای (حسابدار یا وکیل)
  • موجودی انبار
  • حقوق کارمندان
  • هزینه سایت و دیجیتال مارکتینگ
  • و …

نحوه به دست آوردن سرمایه اولیه

نحوه به دست آوردن سرمایه اولیه

هنگام راه اندازی کسب و کار جدید، کارآفرین ها به روشی نیاز دارند که بتوانند هزینه های اولیه کسب و کار را قبل از شروع درآمدزایی تأمین کنند. سرمایه اولیه پولی است که آن ها برای تأمین اعتبار عملیات خود استفاده می کنند. این سرمایه ممکن است از محل وجوه شخصی صاحبان مشاغل یا منبع دیگری تأمین شود. اگر منبع سرمایه اولیه وام یا سرمایه گذاری باشد، انتظار می رود که منبع وجوه مورد نظر بازپرداخت شود. به عنوان مثال، یک کسب و کار تولید کننده نرم افزار ممکن است وجوهی را از یک سرمایه گذار دریافت کند که از آن ها برای اجاره فضا، استخدام کارمندان، تولید محصول خود و فروش آن به خریداران استفاده کند. در ازای این سرمایه، افراد قبول می کنند که سرمایه گذاران در این کسب و کار سهیم باشند. هنگامی که کسب و کار شروع به فروش و درآمدزایی می کند، هم صاحب کسب و کار و هم سرمایه گذار می توانند بر رشد و سود آینده تمرکز کنند.

انواع سرمایه اولیه

انواع سرمایه اولیه

هنگامی که یک کارآفرین به دنبال سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کار خود است، ممکن است چند منبع مختلف را در نظر بگیرد.

  • تامین شخصی بودجه

این روش تامین سرمایه گذاری اولیه، بوت استرپینگ نیز نامیده می شود. در این روش از بودجه شخصی کارآفرین یا صاحبان مشاغل برای راه اندازی استارتاپ استفاده می شود. مالک ممکن است از پس انداز بدست آمده برای پرداخت هزینه ها استفاده کند یا ممکن است به صورت شخصی وام بگیرد یا راه دیگری برای جمع آوری پول نقد لازم پیدا کند.

  • سرمایه گذاری گسترده

یک کسب و کار جدید ممکن است از طیف گسترده ای از سرمایه گذاران، بودجه بخواهد. این راهکار معمولاً بدون درخواست سهام یا سود به ازای سرمایه گذاری است. به این روش، سرمایه گذاری جمعی گفته می شود و روشی کم خطر برای به دست آوردن بودجه برای یک کسب و کار است.

  • وام کاری

کسب و کار جدیدی که سعی دارد روی پای خود بایستد، ممکن است هزینه های خود را با وام کاری تأمین کند. وام های متنوعی برای کسب و کار ها در نظر گرفته شده است؛ از جمله وام های کوچک برای کسب و کار های نوپا. همچنین ممکن است بتوانید از تأمین کنندگان یا منابع دیگر اعتبار بگیرید. برخی موسسات در ایران هستند که به استارت آپ ها در راستای تامین بودجه کمک می کنند. از جمله این موارد به صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق های پژوهش و فناوری و… می توان اشاره کرد.

  • سرمایه گذاری پر ریسک

اگر استارت آپ طی بیزینس پلن پیش برود و درجه اطمینان خوبی به سوددهی داشته باشد می تواند از وام سوددار استفاده کند یا از سرمایه گذاران متعهد به سرمایه گذاری در یک کسب و کار در ازای دریافت سهام استفاده می کند.

آیا من به سرمایه اولیه نیاز دارم؟

آیا من به سرمایه اولیه نیاز دارم؟

برای اجاره فضا، خرید تجهیزات، تولید محصولات جدید و بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ یا فروش خدمات خود، به نوعی سرمایه نیاز دارید. سرمایه اولیه راهی را برای راه اندازی کسب و کار شخصی و تأمین این هزینه ها تا زمانی که شروع به درآمدزایی می کنید فراهم می کند. این امر به ویژه برای مشاغل دارای هزینه های عملیاتی بیشتر و یا وابسته به تجهیزات تخصصی بسیار مهم است.

چگونه سرمایه اولیه را بدست آوریم؟

سرمایه گذاری موفقیت آمیز در کسب و کارتان نیاز به یک بیزینس پلن مستحکم دارد که هزینه های اولیه را تأمین کند. وقتی تمام این مسائل و نیاز به بودجه شما مشخص باشد، می توانید به دنبال سرمایه اولیه باشید. می توانید با سرمایه کم شروع کنید و برای کاهش هزینه های کسب و کار راهکار هایی پیدا کنید. در نهایت باید ارزیابی درستی از مخارج داشته باشید و به فکر تامین سرمایه اولیه باشید.

نتیجه گیری

راه انداختن هر کسب و کاری هزینه هایی را در پی دارد. گاه سرمایه کافی برای تامین هزینه ها و برطرف کردن نیاز ها را ندارید. نگران نباشید. راه های زیادی برای تامین سرمایه اولیه وجود دارد. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با نکات و زوایای مختلف تامین سرمایه اولیه آشنا کنیم.

نظرات کاربران