برون سپاری خدمات

برون سپاری خدمات با چه هدفی صورت می گیرد ؟

شرکت های مختلف برای این که بتوانند کار های خود را سریع تر و بهینه تر پیش ببرند، از راه های مختلفی بهره می برند. یکی از رایج ترین راه ها برای پیش بردن پروژه ها و کار های گوناگون در شرکت ها، برون سپاری است. با برون سپاری، می توان برخی از وظایف را به کارکنان خارج از شرکت سپرد. برون سپاری در شرکت ممکن است با اهداف مختلفی انجام شود. در بیشتر اوقات هدف از برون سپاری، کاهش هزینه ها و سرعت دادن به پیشبرد پروژه ها است. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد برون سپاری خدمات توضیح خواهیم داد.

برون سپاری خدمات چیست؟

برون سپاری خدمات

برون سپاری در واقع یک روش تجاری است که در آن یک شرکت ثالث، انجام وظایف شرکت دیگر را بر عهده می گیرد. امروزه شرکت های بسیاری هستند که وظایف خود را برون سپاری می کنند. رایج ترین خدمات برای برون سپاری در حوزه های فناوری اطلاعات از جمله برنامه نویسی، توسعه اپلیکیشن و پشتیبانی فنی است.

البته برون سپاری خدمات تنها به این گونه مشاغل مربوط نمی شود و خدماتی مانند فرایند های تولید، وظایف منابع انسانی، عملکرد های مالی مانند حسابداری و پردازش حقوق ها نیز به شرکت های ثالث سپرده می شود. امروزه شرکت های بسیاری در دنیا هستند که خدمات برون سپاری را انجام می دهند. از شرکت بزرگی مانند IBM برای مدیریت خدمات فناوری اطلاعات یا زنجیره تامین تا شرکتی مانند FedEx برای خدمات لجستیکی می توان برای برون سپاری کمک گرفت.

نحوه واگذاری برون سپاری خدمات

برای اینکه یک شرکت بتواند مسئولیت های خود را برون سپاری کند، باید در مدیریت روابط خود با شرکت ثالث مسئولیت پذیر باشد. برون سپاری خدمات در واقع یک مشارکت است و نباید آن را با یک پروژه خرید اشتباه گرفت. حفظ و تضمین یک رابطه قابل اعتماد در برون سپاری مسئولیت ها ضروری است.

کارشناسان توصیه می کنند که حتما درمورد نحوه خروج و فسخ قرارداد خود در برون سپاری ها تاکید داشته باشید. شرکت ها باید بدانند که چه زمانی و تحت چه شرایطی می توان قرارداد را فسخ کرد و از آن خارج شد. همچنین باید مشخص شود که شرکت ثالث دقیقا باید چه خدماتی انجام دهد تا بتواند قرارداد را به پایان برساند.

دلایل برون سپاری خدمات

دلایل برون سپاری

شرکت ها برای برون سپاری خدمات دلایل زیادی دارند. مهم ترین آن ها شامل کاهش هزینه های شرکت، بهبود بهره وری کارکنان و افزایش پیشبرد پروژه ها است. علاوه بر این، شرکت ها زمانی که خدماتی را برون سپاری می کنند، از انجام آن ها به بهترین نحو اطمینان دارند. زیرا شرکتی که این خدمات را قبول می کند، احتمالا روی آن حوزه خاص تمرکز دارد و می تواند آن خدمات را بهتر، سریع تر و احتمالا ارزان تر انجام دهد.

با توجه به چنین مزایایی، بسیاری از شرکت ها برون سپاری خدمات را ترجیح می دهند تا نیروی کاری شرکت بتواند روی هدف های اصلی خود تمرکز داشته باشد. علاوه بر این موارد، شرکت ها دلایل دیگری برای برون سپاری مسئولیت های خود دارند. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • ممکن است شرکت برای انجام آن کار مشخص، نیروی متخصص کافی نداشته باشد.
  • شرکت ها گاهی اوقات برون سپاری را راهی ایده آل برای انتقال الزامات یا تعهدات قانونی به ارائه دهنده شخص ثالث می دانند.

مزایای برون سپاری

با برون سپاری خدمات شرکت می تواند منابع مختلف را مانند پول نقد، نیروی کار و امکانات ذخیره کند. در بیشتر اوقات، برون سپاری برخی از وظایف به بازدهی بیشتر شرکت کمک می کند. همچنین شرکت با این کار فرایند تولید یا ارائه خدمات به مشتری را ساده تر و کوتاه تر می کند.

معایب برون سپاری خدمات

معایب برون سپاری

برون سپاری خدمات معایبی نیز دارد. زمانی که شرکت وظایف خود را به شرکت های شخص ثالث می سپارد، مجبور است که همواره قرارداد های خود را کنترل کند تا از موفقیت کار ها مطمئن شود. در صورتی که شرکت به کنترل قرارداد های برون سپاری کنترلی نداشته باشد، احتمالا تمام مزایای آن را از جمله بازدهی بیشتر کارکنان، ذخیره پول و منابع از دست خواهد داد. علاوه بر این، شرکت هایی که بیشتر برون سپاری می کنند، با خطرات امنیتی بیشتری رو به رو هستند. آن ها با شرکت های شخص ثالث همواره داده های حساس شرکت را مبادله می کنند. گاه این شرکت ها ممکن است از این داده ها سوء استفاده کنند.

جمع بندی

یکی از کار های رایجی که اکثر شرکت ها برای بازدهی بیشتر کارکنان، بهبود و افزایش سرعت پیشبرد پروژه ها و حتی ذخیره منابع بیشتر ممکن است از آن استفاده کنند، برون سپاری خدمات است. در برون سپاری برخی از وظایف شرکت به شرکت ها و حتی افراد و تیم های ثالث که کارمند شرکت نیستند، سپرده می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد برون سپاری خدمات و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

نظرات کاربران