تاریخچه وردپرس

معرفی تاریخچه وردپرس

آیا می خواهید در مورد تاریخچه وردپرس بیشتر بدانید؟ امروزه بیش از 41 درصد از وب سایت ها و وبلاگ ها توسط وردپرس طراحی شده اند. در این مقاله، نگاهی به تاریخچه وردپرس می اندازیم و به شما نشان خواهیم داد که این پلتفرم چگونه در گذر زمان تکامل یافته است.

پروژه وردپرس از آنجا آغاز به کار کرد که توسعه یک نرم افزار وبلاگ نویسی به نام کافه لوگ (B2/Cafelog) توسط توسعه دهندگان اصلی آن متوقف شد. در سال ۲۰۰۳ دو کاربر به نام های مت مولن وگ و مایک لیتل تصمیم گرفتند پلت فرم جدید و پیشرفته تری از کافه لوگ طراحی کنند. طراحی وردپرس باعث به وجود آمدن هزاران شغل در کشورهای مختلف شد. توسعه دهندگان، طراحان، نویسندگان، وبلاگ نویسان و ناشران وب، هرآنچه که در وب سایت ها منتشر کرده و از طریق آن کسب درآمد می کنند را به کمک وردپرس به وجود می آورند.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2003

در مه 2003، مت مولن وگ اولین نسخه وردپرس را در دسترس عموم قرار داد که با استقبال خوبی از سوی جامعه مواجه شد. این  پلتفرم با پیشرفت های قابل توجهی نسبت به  کافه لوگ عرضه شد. اولین نسخه از وردپرس شامل قابلیت های توسعه یافته برای ادمین، قالب های جدید و تولید قالب های سازگار با XHTML 1.1 بود.

تاریخچه وردپرس

تاریخچه وردپرس در سال 2004

در مه ۲۰۰۴ نسخه 1.2 وردپرس با معماری پلاگین به بازار آمد. این نسخه، کاربران و توسعه دهندگان را قادر ساخت تا با نوشتن پلاگین های خود و اشتراک گذاری آن ها با سایر افراد جامعه، قابلیت وردپرس را گسترش دهند.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2005

در فوریه 2005 وردپرس 1.5 با صفحات، ابزارها، موضوعات پیش فرض و یک سیستم تم جدید به بازار عرضه شد.

در دسامبر 2005، وردپرس 2.0 با یک داشبورد جدید مدیریت منتشر شد که کاربران را قادر به ویرایش کامل صفحه نمایش اداری می کرد. این نسخه از جاوا اسکریپت و DHTML برای ایجاد یک رابط کاربری بهتر استفاده کرد که در آن کاربران نیازی به بارگذاری یک صفحه، برای انجام برخی از وظایف ساده نداشتند.

UI مدیر جدید، تنها بهبود قابل توجه در این نسخه نبود. این اولین نسخه منتشر شده در تاریخ وردپرس بود که با پلاگین Akismet Anti-Spam از پیش نصب شده بود و با یک افزونه پشتیبان گیری پایگاه داده وردپرس، WP-DB-Backup آمد. یکی دیگر از اولین ارائه ها در این نسخه، معرفی یک فایل functions.php در سیستم تم بود.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2006

در مارس 2006، مت مولن وگ نام علامت تجاری را برای آرم WordPress ثبت کرد.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2008

در سال 2008، یک شرکت طراحی وب به نام COG به پروژه وردپرس پیوست تا به طراحی یک رابط کاربری جدید در وردپرس کمک کند. در طول سال های جدید، ویژگی های جدیدی مانند کدهای کوتاه تر، به روز رسانی یک کلیک و نصب پلاگین ساخته شده در نسخه های مختلف به وردپرس اضافه شد.

 تاریخچه وردپرس

تاریخچه وردپرس در سال 2010

در ژوئن 2010، مالکیت علامت تجاری و لوگوی این پلتفرم به بنیاد وردپرس منتقل شد. این کار با هدف رشد و توسعه این پلتفرم انجام شد.

در 17 ژوئن 2010، وردپرس 3.0 منتشر شد. انتشار این نسخه یک گام بزرگ برای معرفی وردپرس به عنوان یک CMS بود. این نسخه دارای ویژگی طبقه بندی سفارشی بهتر، پست های سفارشی تولید محتوا، زمینه های سفارشی، هدر، انواع منوها و غیره بود. از آن پس وردپرس در هر سال و در نسخه جدیدتر با یک تم پیش فرض جدید به بازار عرضه شد.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2011

در سال 2011، فرمت های پست و نوار مدیریت راه خود را به وردپرس باز کردند. در آن زمان، برخی از پلاگین های وردپرس، سیستم عامل های قدرتمند تجارت الکترونیک را در این پلتفرم ساختند.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2012

در سال 2012، سفارشی سازی تم، پیش نمایش تم و مدیریت رسانه جدید معرفی شد. این ویژگی ها به کاربران کمک کرد تا گالری های تصویری در صفحه خود ایجاد کنند.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2013

در سال 2013 وردپرس 3.7 با ویژگی جدید به روز رسانی خودکار ارائه شد که به طور خودکار نرم افزار سایت را برای نسخه های جزئی به روز می کرد و یک آموزش در مورد نحوه غیرفعال کردن اتوماتیک آن نیز نوشته شد.

در دسامبر 2013، وردپرس 3.8 منتشر شد و MP6 یا همان رابط کاربری جدید وردپرس را معرفی کرد. هدف این رابط جدید یک تجربه کاربری بهتر در هر دستگاه با هر ابعاد صفحه نمایش بود.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2014

در سال 2014، وردپرس 3.9 منتشر شد. تمرکز این نسخه بر بهبود ویرایشگر بصری بود. وردپرس 3.9 همچنین پیش نمایش های ویجت زنده، لیست های پخش صوتی و چندین قابلیت جدید دیگر را نیز معرفی کرد. در طول سال وردپرس 4.0 و 4.1 نیز با قابلیت های جدید منتشر شد.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2015

در سال 2015، وردپرس 4.2، 4.3 و 4.4 منتشر شد. این نسخه ها بر روی محلی سازی، پشتیبانی ایموجی و تم انتخابی (theme customizer) متمرکز بود و زیرساخت ها را برای REST  API وردپرس قرار می داد. در همین سال WooCommerce، محبوب ترین پلاگین تجارت الکترونیک وردپرس توسط مت مولن وگ عرضه شد.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2016

در سال 2016، وردپرس 4.5، 4.6 و 4.7 منتشر شد. به روز رسانی پلاگین ها و تم ها، بازیابی محتوا با استفاده از ذخیره سازی مرورگر و ویژگی CSS سفارشی برای سفارشی سازی تم، از ویژگی های این نسخه بود. تا پایان سال WordPress.org اعلام کرد از HTTPS پشتیبانی می کند.

تاریخچه وردپرس

 

تاریخچه وردپرس در سال 2017

در سال 2017، وردپرس 4.8 و 4.9 منتشر شد. این نسخه ها چندین ویجت پیش فرض جدید را برای اضافه کردن فایل های صوتی، تصویری، متن و HTML ارائه دادند. این نسخه ها همچنین زمینه های جدید ویرایشگر WordPress block را ارائه می داد.

 

تاریخچه وردپرس در سال 2018

در سال 2018، وردپرس 5.0 با یک ویرایش جدید منتشر شد که این ویرایشگر جدیدWordPres Codenament Gutenberg بود.

کلام آخر

وردپرس از محبوب ترین پلتفرم های طراحی وب در جهان است که به طور مداوم در حال توسعه و پیشرفت برای پاسخگویی به نیاز میلیون ها کاربر است.

نظرات کاربران