تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت چیست؟

تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت چیست؟

بسیار پیش می آید که برنامه نویسانی که به تازگی برنامه نویسی را یاد گرفته اند و افرادی که با دنیای تکنولوژی غریبه اند، از تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت آگاه نباشند با وجود آن که بین این دو مفهوم هیچ شباهتی وجود ندارد و تنها شباهت بین جاوا و جاوا اسکریپت، کلمه «جاوا» در هر دو عبارت است. به همین دلیل بسیار مهم است که از تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت آگاه شوید.

جاوا و جاوا اسکریپت، جفت یک زبان برنامه نویسی هستند که در دنیای برنامه نویسان جزو مفید ترین و کارآمد ترین زبان های برنامه نویسی محسوب می شوند و هر کدام نسبت به دیگری، نقاط قوتی دارند. در واقع، نمی توان گفت که زبان برنامه نویسی جاوا از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بهتر است یا برعکس. هر کدام از این دو زبان برنامه نویسی، در جای خاص خود به کار می روند. برنامه نویسان از جاوا و جاوا اسکریپت برای کار های مختلف استفاده می کنند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

برای آن که بهتر بتوانید از تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت آگاه شوید، بهتر است که ابتدا با هر دو زبان برنامه نویسی به طور کامل آشنا شوید. در این قسمت ما می خواهیم به تعریف زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت بپردازیم. در روز های ابتدایی که مردم با اینترنت آشنا شده بودند، در اوایل سال 1990، دو مرورگر وب که بین مردم از محبوبیت بیشتری برخوردار بودند، مرورگر های Internet Explorer و Netscape Navigator بودند. این دو مرورگر، بیشتر از مرورگر های دیگر، مورد استفاده قرار می گرفتند. سپس در آن روز ها، توسعه دهنده ای به نام Brendan Eich در شرکت Netscape Navigator، موفق به ساخت یک زبان برنامه نویسی شد. توسعه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، تنها 10 روز زمان برد.

زبان برنامه نویسی که این توسعه دهنده توانست بسازد، می توانست به کامپیوتر در مورد نحوه تعامل با کاربر پس از دریافت ورودی و داده ای که کاربر وارد کرده است، آموزش و دستوراتی دهد. ابتدا این زبان با عنوان Livescript شناخته می شد و آن را مستقیما با Navigator ادغام کردند. منظور ما از این که این زبان با این مرورگر ادغام شده بود، این است که مرورگر به معنای واقعی کلمه، دستورات کاربر را تفسیر می کند. در واقع کد لازم نیست کامپایل شود و نیازی به افزونه برای اجرای دستورات و داده هایی که کاربر در ورودی قرار داده است، نیست.

البته در همان دوران، زبان برنامه نویسی دیگری به نام جاوا، محبوبیت زیادی پیدا کرد. حتی اگر برای استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا، نیاز بود که یک افزونه جداگانه در مرورگر نصب کنید، باز هم از زبان برنامه نویسی جاوا استفاده می شد. به دلیل این محبوبیتی که زبان برنامه نویسی جاوا به دست آورده بود، شرکت Netscape Navigator احساس خطر کرد. در نتیجه، این شرکت نام زبان برنامه نویسی خود، یعنی Livescript را به جاوا اسکریپت تغییر داد.

بان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا

همان طور که بیان کردیم، جاوا یکی از موفق ترین زبان های برنامه نویسی است که در اوایل پیدایش دنیای اینترنت، محبوبیت زیادی را بین کاربران و برنامه نویسان کسب کرده بود. زبان برنامه نویسی جاوا ابتدا به وسیله جیمز گاسلینگ، اختراع شد و سپس به وسیله شرکت Sun Microsystems توسعه یافت. توسعه زبان برنامه نویسی جاوا، خیلی بیشتر از توسعه 10 روزه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت طول کشید. توسعه زبان برنامه نویسی جاوا نزدیک به چهار سال طول کشید که این مسئله نشان دهنده عجیب بودن توسعه 10 روزه زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است.

پس از آن که زبان برنامه نویسی جاوا به وسیله جیمز گاسلینگ در سال 1991 اختراع شد، گروهی از مهندسان و برنامه نویسان شرکت Sun Microsystem که به گروه Green Team شهرت داشتند، برای ایجاد و توسعه زبان برنامه نویسی جاوا، به صورت شبانه روزی کار کردند. در آخر، در سال 1995، زبان برنامه نویسی جاوا منتشر شد و از آن زمان تاکنون، چندین نسخه جدید از آن به دنیا عرضه شده است. اینترنتی که امروزه کاربران و برنامه نویسان و تمام دنیا از آن استفاده می کنند، کاملا از برنامه نویسی با زبان برنامه نویسی جاوا اشباع شده است. در واقع بسیاری از برنامه ها که کار های روزمره ما به وسیله آن ها انجام می شوند، به دلیل اختراع و توسعه زبان برنامه نویسی جاوا است. زبان برنامه نویسی جاوا در حال حاضر متعلق به شرکت Oracle است.

زبان برنامه نویسی جاوا

تفاوت های اولیه بین زبان برنامه نویسی جاوا و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

زبان برنامه نویسی جاوا و زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، هر دو به طور متفاوتی نوشته، مونتاژ و اجرا می شوند. در واقع، تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت در مورد نحوه کار و کد هایی که در آن ها مورد استفاده قرار می گیرند، چشمگیر و قابل توجه است.

شما می توانید نقش زبان برنامه نویسی جاوا را در قسمت های مختلفی از دنیای تکنولوژی و فناوری، مثل برنامه های اندروید، برنامه نویسی کارت اعتباری،‌ برنامه های کاربردی وب شرکت ها و برنامه دسکتاپ مشاهده کنید. اما از طرفی دیگر، زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، بیشتر برای تعامل با صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع، شما می توانید از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به عنوان جایگزینی برای Flash استفاده کنید. بیشتر برنامه نویسان درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که عملکرد و کارایی جاوا اسکریپت، بهتر از Flash است. از دیگر مزیت های زبان جاوا اسکریپت که یک تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت نیز محسوب می شود، این است که از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می توان برای انجام کارهای منظمی مثل ایجاد انیمیشن در HTML استفاده کرد.

با وجود این که در این مقاله به طور مفصل به بررسی تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت پرداختیم، اما باز هم تفاوت هایی وجود دارند که ممکن است بیان نکرده باشیم. در زیر لیستی برای شما تهیه کرده ایم تا به طور کامل از تفاوت جاوا و جاوا اسکریپت آگاه شوید.

  • کد زبان برنامه نویسی جاوا باید کامپایل شود و کد جاوا اسکریپت تمام متن است.
  • پلاگین هایی که زبان برنامه نویسی جاوا به آن ها نیاز دارد، با پلاگین هایی که مورد نیاز زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است، متفاوت است.
  • کد جاوا اسکریپت فقط بر روی یک مرورگر اجرا می شود، در حالی که زبان برنامه نویسی جاوا، برنامه هایی را ایجاد می کند که در چندین مرورگر ایجاد می شوند.
  • زبان برنامه نویسی جاوا، یک زبان برنامه نویسی شی گرا یا به اصطلاح OOP است ولی زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، به طور خاص یک زبان برنامه نویسی OOP است.

نظرات کاربران