تماس سرد

تماس سرد، راه رفتن لبه تیغ!

ترفند تماس سرد، راه رفتن لبه یک تیغ است. همانطور که می تواند ترسناک باشد، اگر درست انجام شود، تاثیر چشمگیری بر روند پیشرفت کسب و کار شما دارد. این ترفند برای بسیاری از افراد مترادف شکست و طرد شدن کسب و کار است؛ اما از آنجایی که مشاغل زیادی هنوز هم از آن استفاده می کنند حتما این ترفند هنوز هم جایگاه و ارزش مهمی در تجارت دارد. در ادامه با بیزون همراه باشید تا تماس سرد برای شما هم به ترفند مثبتی تبدیل شود.

تماس سرد چیست؟   

تماس سرد نوعی پیشنهاد خرید از سوی کسب و کار ها به مشتریانی است که هرگز با فروشنده در تماس نبوده اند. به طور کلی، بخشی از تلفن مارکتینگ را تماس سرد می گویند. البته از نظر فنی تعاملات حضوری درب منزل را نیز شامل می شود. از آنجایی که کلاهبرداری های تلفنی بسیار زیاد شده است، کسب و کار ها معمولا کمتر از این شیوه استفاده می کنند و تماس با مشتریان بالقوه را ترجیح می دهند. با این حال، تماس سرد تکنیکی است که در صورت آشنایی کامل با فوت و فن های آن، می تواند برای شما کارایی بیشتری داشته باشد.

بهترین زمان برای تماس سرد

بهترین زمان تماس سرد

روز های اول هفته، روز های شلوغی هستند و معمولا افراد درگیر جلسه های برنامه ریزی شده از قبل هستند. طبیعی است که حوصله تماس تلفنی جدید و گوش دادن به توضیحات شما را نداشته باشند. آخر هفته ها و تعطیلی ها نیز زمان استراحت است و معمولا افراد مختلف دلشان نمی خواهد که کسی مزاحمشان شود؛ پس اواسط هفته را زمانی برای تماس سرد در نظر بگیرید. برقراری تماس در اواسط هفته به این معنی است که راحتی افراد برای شما مهم بوده است.

تماس در ساعت ناهار و یا بعدازظهر ها که معمولا ساعت برگزاری جلسات است، موفقیت زیادی را برای شما در پی نخواهد داشت. بهترین زمان ها برای برقراری تماس، بین 10 تا 11 صبح و 4 تا 5 بعدازظهر است؛ زیرا در این ساعت ها سر افراد کمی خلوت تر است. یا دارند آماده استراحت می شوند و یا کار هایشان را جمع بندی می کنند.

فوت و فن های یک تماس سرد موفق!

هر توسعه دهنده کسب و کاری (بازاریاب) در نهایت، شیوه ها و تکنیک های خاص خود را دارد؛ اما با دانستن چند نکته کلیدی می توانید مسیر موفقیت در تماس سرد را سریع تر طی کنید.

  • از رد شدن نترسید!

همه صنعت ها و فروشنده ها با رد شدن دست و پنجه نرم می کنند و این اشکالی ندارد! قرار نیست هر فرد و کسب و کاری محصول یا خدمات شما را بخواهد. به عنوان یک توسعه دهنده کسب و کار، برای فروش محصول یا خدمات در چند مشتری غرق نشوید. در صورت نگرفتن پاسخ مثبت و رد شدن، به سادگی گذر کنید و فرصت تعامل با افراد دیگر را از دست ندهید. اگر از رد شدن ترس زیادی دارید و قادر به کنترل آن نیستید، پس بهتر است که تماس سرد را فراموش کنید و به سراغ تماس با مشتریان بالقوه بروید. در این صورت، میزان رد شدن شما افزایش می یابد؛ اما تعداد تماس های موفق شما نیز بیشتر می شود. اگر پر از انگیزه برای تماس بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر هستید، از CRM برای سرعت بخشیدن به تماس ها استفاده کنید.

  • صبور باشید! شما در حال رقابت در یک ماراتن هستید!

صاحبان کسب و کار برای تصمیم گیری به زمان نیاز دارند. در دنیای امروز که دسترسی به گزینه های مختلف برای همکاری بسیار زیاد است، باید فرصت بیشتری را به صاحبان کسب و کار بدهید تا درباره همکاری با شما تصمیم بگیرند. بدانید که به طور کلی، شانس کمی برای تبدیل هر کسب و کاری به مشتری در اولین تماس ها دارید و این کاملا طبیعی است. به جای اینکه تمرکزتان را بر روی فروش بگذارید، بر روی آوردن مشتری به مرحله بعد تمرکز کنید.

ترفند های تماس سرد
  • ضرر های خود را کاهش دهید!

سعی کنید با تمرین و کسب اطلاعات بتوانید به مرحله ای برسید که خیلی سریع متوجه شوید آیا کسب و کار به مشتری تبدیل می شود یا نه؟ در این صورت وقت خود را در مسیر اشتباهی نمی گذارید و می دانید که کسب و کار، ارزش ادامه صحبت کردن را دارد یا خیر. اگر می دانید مکالمه شما به جایی نمی رسد، آن را محترمانه تمام کنید. تمرکز بر روی مشتری ای که می دانید مکالمه با او، بن بست است نه تنها اتلاف وقت شماست بلکه اتلاف وقت آن ها نیز است. توسعه دهندگان کسب و کار می گویند:«اشکالی ندارد در آب بپرید! اما اگر آب یخ زد بیرون بیایید!»

  • با توجه به ویژگی های هر مشتری، ترفند خاصی را به کار ببرید.

مشتری را به خوبی آنالیز کنید. شناخت ویژگی های هر فرد و کسب و کاری به شما نشان می دهد که چه سطحی از انرژی را به کار ببرید. چه واژگانی را انتخاب کنید و چه استراتژی ای را برای تماس مستقیم به کار ببرید. شما با افراد مختلفی مواجه خواهید بود. یک مشتری ممکن است پرحرف باشد و سوالات زیادی بپرسد. مشتری دیگری ممکن است زمان کمی داشته باشد و دنبال شنیدن اصل مطلب باشد. پس برای هر کدام ترفند های خاص خودشان را به کار ببرید.

جمع بندی

تماس سرد نوعی از مارکتینگ یا بازاریابی است که می تواند بر روی توسعه کسب و کار شما تاثیر مثبتی داشته باشد یا برعکس، کسب و کارتان را نابود کند! پیش از استفاده از این شیوه بازاریابی بهتر است درباره آن اطلاعات زیادی کسب کنید تا شکست نخورید. ما در این مطلب سعی کردیم تا واقعیت های چهره تماس سرد را به شما نشان دهیم.

نظرات کاربران