جلب اعتماد مشتریان

راهکار هایی برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

در دنیای تجارت الکترونیکی، جلب اعتماد مشتریان یکی از مهم ترین عواملی است که روی موفقیت یک کسب و کار اینترنتی تاثیر می گذارد. مشتریان اینترنتی به دلیل این که نمی توانند به محصولات به صورت فیزیکی در حین خرید دسترسی داشته باشند، مجبورند ریسک بیشتری را موقع خرید متحمل شوند. به همین دلیل برای موفقیت یک کسب و کار، جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی ضروری است. عوامل مختلفی مانند داشتن سایت امن و معتبر، ارائه اطلاعات دقیق و کامل درباره محصولات و ارائه خدمات پس از فروش مناسب می تواند در جلب اعتماد مشتریان تاثیر زیادی داشته باشد.

چرا جلب اعتماد مشتری برای کسب و کار آنلاین شما مهم است؟

جلب اعتماد مشتریان

اولین چیزی که باید بدانید، این است که جلب اعتماد مشتریان فرآیندی نیست که فورا اتفاق بیفتد. کسب شهرت در دنیای دیجیتال و بین انبوهی از فروشگاه های اینترنتی در طولانی مدت اتفاق می افتد و فرآیندی تدریجی است. به خصوص اگر به تازگی فروشگاهی را راه اندازی کرده اید.

اما در پاسخ به این سوال که چرا جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی مهم است باید گفت که به دست آوردن اعتماد مشتریان، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • بهترین راه برای شکست دادن رقبا

برای فروش هر محصولی تعداد زیادی فروشگاه اینترنتی وجود دارد. به همین دلیل در هر حوزه ای که بخواهید وارد شوید، با رقیبان زیادی رو به رو خواهید شد. بهترین راه برای شکست دادن رقبا، به دست آوردن اعتماد مشتریان است.

  • جذب مشتریان بیشتر

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود جلب اعتماد مشتریان اهمیت زیادی داشته باشد، جذب مشتری بیشتر است. هنگامی که شما اعتماد مشتریان خود را به دست می آورید، مشتریان فروشگاه اینترنتی شما را به دوستان و آشنایان خود به عنوان یک فروشگاه قابل اعتماد معرفی می کنند. به این اتفاق بازاریابی دهان به دهان گفته می شود.

  • ساخت برند

اگر می خواهید برند مشهوری داشته باشید، مجبور به جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی خود هستید. مشتریان امروزه از این که از چه کسی و از چه برندی خرید می کند بسیار آگاه هستند.

سوالات اساسی برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

 

برای این که بتوانید اعتماد مشتریان خود را جلب کنید، باید سه سوال اساسی را از خود بپرسید:

  • بزرگ ترین نیاز مشتریان من چیست و چه محصولی نیاز آن ها را برطرف خواهد کرد؟
  • یک مشتری چه انتظاراتی از یک فروشگاه اینترنتی خوب دارد؟
  • مشتریان شما در فضای مجازی بیشتر در چه کانالی فعال هستند؟

بزرگ ترین ترس های مشتریان در خرید اینترنتی

ترس های مشتریان

برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی لازم است که با بزرگترین ترس های مشتریان آشنا شوید. برطرف کردن این ترس ها می تواند به خریدار حس اعتماد نسبت به فروشگاه را بدهد و باعث شود که مشتری برای خرید های بعدی خود نیز به فروشگاه شما مراجعه کند. بزرگترین ترس های مشتریان در خرید اینترنتی عبارت اند از:

  • ترس از سرقت اطلاعات کارت اعتباری
  • عدم امکان پیگیری سفارشات
  • ترس از فروش اطلاعات شخصی
  • عدم مرجوعی کالا

بهترین راه ها برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی

بهترین راه جلب مشتری

برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی چندین راه مختلف وجود دارد. برخی از این راه ها عبارت اند از:

  • پاسخ به سوالات و بازخورد مشتریان

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند در جلب اعتماد مشتریان موثر باشد، پاسخ به سوالات و بازخورد های مشتریان است. شما باید به نظرات مشتریان خود اهمیت دهید؛ زیرا همین نظرات است که تصورات افراد را از برند شما می سازد.

شما باید راه های مختلفی را فراهم کنید تا مشتریان بتوانند آزادانه نظرات خود را درمورد برندتان با شما به اشتراک بگذارند. برای مثال رسانه های اجتماعی و ایمیل دو راه مناسب برای دریافت نظرات مشتریان است.

علاوه بر این برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی نیاز دارید به غیر گوش دادن نظرات آن ها درمورد برند، به سوالات آن ها درمورد نحوه و زمان رسیدن مرسوله، سیاست های مرجوعی کالا و … پاسخ دهید. پاسخ های شما باید کوتاه اما کامل، محترمانه و عالی باشد.

همیشه باید در نظر داشته باشید که ناراضی ترین مشتریان شما بهترین موقعیت برای یادگیری و بهبود کسب و کار شما هستند؛ زیرا آن ها از بزرگترین نقاط ضعف کسب و کار شما اطلاع دارند.

  • درمورد محصول توضیحات کاملی ارائه کنید.

یکی از بهترین راه ها برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی، ارائه اطلاعات کامل و دقیق درمورد محصول است. مشتریان شما با خواندن اطلاعاتی که درمورد محصول نوشته شده است، باید کامل متوجه شوند که محصولات چه ویژگی هایی دارد. توضیحاتی که ارائه می کنید، باید کامل، قانع کننده و صادقانه باشد.

مهم ترین چیزی که حین نوشتن اطلاعات درمورد محصول باید به آن توجه داشته باشید، اغراق نکردن درمورد اطلاعات محصول است. برای مثال اطلاعات درمورد وزن، رنگ و مواد تشکیل دهنده محصول و همچنین گارانتی باید کاملا دقیق به مخاطب ارائه شود.

  • تجربه خرید ایمن را به مشتریان ارائه دهید.

همان طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، مهم ترین نگرانی مشتریان در خرید اینترنتی، سرقت اطلاعات کارت اعتباری آن ها است. به همین دلیل یکی از راه های مفید برای جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی ارائه تجربه یک خرید ایمن است.

برای این که تجربه خرید ایمنی را برای مشتریان خود رقم بزنید، فقط از درگاه های پرداخت ایمنی که در بین عموم شناخته شده اند استفاده کنید. همچنین امکان بازگشت وجه در صورت عدم رضایت نیز باید وجود داشته باشد.

راه های دیگری نیز برای ایجاد احساس ایمن بودن خرید وجود دارد. برای مثال می توانید از چندین درگاه پرداخت استفاده کنید و حق انتخاب را از بین آن ها به مشتری خود بدهید. با این کار مشتری تجربه بهتری از خرید خواهد داشت و برای خرید احتمالا باز هم به فروشگاه شما سر خواهد زد.

جمع بندی

اگر می خواهید که کسب و کار موفقی در دنیای تجارت الکترونیک داشته باشید، باید اعتماد مشتریان را به دست آورید. این موضوع بسیار مهم است؛ زیرا باعث می شود تا مشتریان بیشتری را به کسب و کار خود جذب کنید و آن را گسترش دهید. جلب اعتماد مشتریان فروشگاه اینترنتی چیزی نیست که به سرعت اتفاق بیفتد. بلکه به مرور زمان و با ارائه خدمات مناسب به وجود می آید. در این مقاله درمورد راه هایی که می توانید به کمک آن ها اعتماد مشتریان را به فروشگاه خود جلب کنید توضیح دادیم.

نظرات کاربران