داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی چیست و چه انواعی دارد؟

داشبورد های مدیریتی نقش مهمی در کسب و کار ها دارند؛ زیرا مقادیر زیادی از داده ‌ها را یکپارچه و مرتب می‌ کنند و مدیران را قادر می ‌سازند تا به سریع‌ ترین و کارآمد ترین اطلاعات دسترسی یابند. یک داشبورد مدیریتی یا اجرایی به عنوان یک پلتفرم متمرکز برای نمایش تمام شاخص ‌های کلیدی عملکرد (KPI) و معیار ها، عمل و به مدیران در تصمیم ‌گیری موثر درمورد هدف گذاری استراتژیک برای شرکت کمک می ‌کند. وقتی داشبورد ها به طور مفید اجرا شوند، بینش های ارزشمندی را در مورد رفاه کلی یک سازمان ارائه می دهند و به طور قابل توجهی بر فرایند های اجرایی تاثیر می گذارند. اگر در مورد انواع داشبورد ها مطمئن نیستید، نگران نباشید؛ زیرا ما در این راهنما به بررسی انواع داشبورد های مدیریتی پرداخته ایم.

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی

داشبورد مدیریتی به مجموعه ‌ای از ابزار ها اشاره دارد که داده‌ ها را به هم متصل می‌ کنند، تجسم می ‌کنند و به اشتراک می ‌گذارند و امکان گزارش شاخص ‌های عملکرد کلیدی کسب ‌و کار (KPI) را در یک مکان واحد فراهم می‌ نمایند. این داشبورد ها به گونه ‌ای طراحی شده ‌اند که به راحتی توسط مدیران شرکت و افراد در سطح C قابل درک باشند و اهداف، معیار ها، شاخص‌ های کلیدی عملکرد و موارد اقدام را در قالبی واضح و مختصر ارائه کنند.

محتوای داشبورد مدیریتی می تواند شامل عناصر مختلفی مانند نمودار ها، تصاویر، جداول، فیلد های عددی و داده های حاصل از مطالعات موردی باشد. با استفاده از داشبورد مدیریتی، تیم ها و مدیران می توانند عملکرد و کارایی را با تمرکز بر حوزه های کلیدی عملیات شرکت از جمله مدیریت، توسعه، مارکتینگ یا بازاریابی، فروش، خرید، تولید و موارد دیگر ارزیابی کنند.

یکی از مزیت‌ های مهم استفاده از داشبورد مدیریت، توانایی آن در شناسایی مشکلات عملکرد در زمان واقعی است. برخلاف بررسی ‌های عملکرد که کمتر اتفاق می‌ افتد، داشبورد مدیریتی مدیران را قادر می ‌سازد تا به سرعت به مشکلات رسیدگی کنند و به اعضای تیمی که ممکن است با چالش‌ هایی مواجه شوند راهنمایی های خود را ارائه دهند.

انواع مختلف داشبورد مدیریتی

انواع مختلف

اجازه دهید انواع داشبورد مدیریتی را معرفی کنیم. این داشبورد ها برای بهینه ‌سازی گزارش‌ دهی مدیریت و ساده ‌سازی گردش کار شما ضروری هستند. هر نوع از آن ها هدف خاصی را دنبال می کند و توانایی شما را در نظارت و تجزیه و تحلیل معیار ها و بینش های کلیدی تا حد زیادی افزایش می دهد.

  1. داشبورد مدیریتی پروژه

داشبورد مدیریتی پروژه به عنوان یک نمایش بصری از KPI های مهم و پیشرفت تیم شما عمل می کند. این یک ابزار بسیار موثر برای مدیریت پروژه است که به شما امکان می دهد معیار ها، آمار و بینش های کلیدی حاصل از یک پروژه خاص را تجسم کنید و به اشتراک بگذارید.

با داشبورد مدیریت پروژه می‌ توانید این KPI ها را بر اساس فرد یا افراد تیم تقسیم کنید. این ابزار به شما این امکان را می ‌دهد تا وضعیت وظایف را بر اساس افراد یا بخش‌ های خاص مشاهده نمایید. همچنین با ادغام ابزار های فروش و بازاریابی ترجیحی خود با این نوع از داشبورد، وضعیت و پیشرفت پروژه های خود را در یک مکان به صورت لحظه ای پیگیری کنید.

علاوه بر این، داشبورد مدیریتی پروژه را می توان برای نمایش معیار های پیشرفت ضروری که به پروژه شما مرتبط هستند، سفارشی کرد. این سطح از سفارشی سازی تضمین می کند که شما یک نمای کلی واضح و مختصر از عملکرد پروژه خود داشته باشید.

علاوه بر شرکت‌ ها، آژانس‌ های بازاریابی اغلب از نرم‌ افزار داشبورد مدیریتی پروژه برای نظارت بر عملکرد کمپین‌ های بازاریابی متعددی که برای مشتریان خود اجرا می ‌کنند، استفاده می ‌نمایند. این به آن‌ ها اجازه می‌ دهد تا گزارش‌ های جامعی از پروژه تولید کنند که بینش و تحلیل ارزشمندی را ارائه می‌ دهد.

داشبورد مدیریتی پروژه
  1. داشبورد مدیریتی CMO

داشبورد مدیریتی CMO یک ابزار ضروری برای بازاریابان دیجیتال است. این به شما امکان می دهد تا بر عملکرد پلتفرم های بازاریابی مختلف مانند رسانه های اجتماعی، سئو، تبلیغات پولی و اتوماسیون ایمیل نظارت کنید.

دوران تکیه بر صفحات گسترده دست و پا گیر اکسل برای ردیابی عملکرد بازاریابی گذشته است. با داشبورد بازاریابی CMO یکپارچه می توانید فرایند تصمیم گیری خود را ساده کنید و با داده های لحظه ای به روز بمانید.

آنچه داشبورد CMO را از دیگر داشبورد ها متمایز می کند، توانایی سفارشی کردن گزارش های شما است. می توانید آن را با لوگوی شرکت خود شخصی سازی نمایید، طرح رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید و ویجت های از پیش ساخته شده را بر آن بیفزایید.

با استفاده از CMO به اشتراک گذاشتن داشبورد خود با سایر ذینفعان در شرکت شما بسیار راحت است. به سادگی یک لینک زنده برای آن ها ارسال کنید تا بتوانند به داشبورد دسترسی داشته باشند و از تلاش های بازاریابی مطلع شوند.

  1. داشبورد مدیریتی کسب و کار

داشبورد کسب و کار با ادغام داده ‌ها از کانال ‌های بازاریابی مختلف و ارائه آن‌ ها در لحظه، ابزاری را برای انتخاب‌ های تجاری سریع و آگاهانه فراهم می ‌کند.

از طریق جداول و یا نمودار ها، می توانید معیار های کلیدی مانند ارقام فروش، درآمد، حاشیه سود و سود کلی تولید شده توسط کسب و کار خود را ردیابی و تجزیه و تحلیل کنید. این نمایش بصری داده های کسب و کار، درک جامعی از شاخص ها و معیار های عملکرد کسب و کار شما ارائه می دهد.

جمع بندی

اطلاعات تازه و دقیق نقش مهمی در فرایند تصمیم گیری در بخش های مختلف یک سازمان ایفا می کنند که برای پیشرفت بسیار مهم اند. از این رو، مدیران، سهامداران و تصمیم گیرندگان به یک پلتفرم متمرکز برای ارزیابی عملکرد، تجزیه و تحلیل الگو ها، حذف موانع و استراتژی برای آینده نیاز دارند. یک راه حل ایده آل به این منظور، داشتن یک داشبورد مدیریتی است که ویژگی های کاربر پسندی را ارائه می دهد و به درستی به اشتراک گذاری یکپارچه داده ها می پردازد.

نظرات کاربران