سرگذشت سئو

از سرگذشت سئو چه می دانید؟

در دنیای امروز، سئو یکی از مهم ترین ابزار ها در تولید محتوای با کیفیت است. دانستن سرگذشت سئو به ما کمک می کند که این ابزار قدرتمند را بیشتر بشناسیم و بهتر از آن استفاده کنیم. در سرگذشت سئو با داستان های متفاوت و آدم های متفاوت آشنا می شویم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همهٔ ما می دانیم که سئو وجود دارد و مهم است. با اینکه روزانه از آن استفاده می کنیم؛ اما تا به حال درمورد منشأ آن فکر نکرده ایم. سئو بسیار نوپاست و تقریباً از سال ۱۹۹۱ متولد شده است.

سئو از کجا شروع شد و چگونه اینقدر مهم شد؟

سرگذشت سئو

دکتر وانوار بوش اولین بار در سال ۱۹۴۵ ایده ای برای ایجاد یک آرشیو مشترک برای تمام داده های جهان داد. چیزی مانند گوگل. چندین دهه بعد در سال ۱۹۹۰ دانشجوی دانشگاه مک گیل، آلن امتیج، «آرشیو» را خلق کرد که برخی می گویند اولین موتور جست و جو بوده است. در دهه های بعد شاهد پیشرفت نسخه های تجاری تر موتور های جست و جو بودیم. در فوریهٔ ۱۹۹۳ شش دانشجوی استنفورد “آرشیتکست” را ساختند که بعداً به موتور جست و جوی یکی از وسیع ترین سایت های جهان تبدیل شد. برخی می گویند که این در روش فهرست بندی اطلاعات انقلابی ایجاد کرد و با مرتب سازی نتایج براساس کلمات کلیدی موجود در محتوا یافتن اطلاعات را آسان تر کرد.

همانطور که موتور های جست و جو به جریان اصلی و گسترده تری تبدیل شدند، صاحبان سایت ها متوجه شدند که می توانند با انجام برخی اقدامات نسبتاً ساده، نتایج موتور های جست و جو را دستکاری و از اینترنت کسب درآمد کنند.

در ادامهٔ سرگذشت سئو، در دههٔ ۹۰ با تبدیل شدن موتور های جست و جو به نام های معروف و گسترش اینترنت، یافتن اطلاعات بسیار آسان تر از قبل شد. مشکل اصلی کیفیت اطلاعات بود. با اینکه نتایج موتور های جستجو با کلمات جست و جو شدهٔ کاربران یکی بود؛ اما تعداد زیادی از صاحبان سایت ها برای بهبود رتبه بندی، کلمات کلیدی را بار ها و بار ها در متن تکرار می کردند. علاوه بر جایگزینی کلمات کلیدی، افراد از لینک و تبلیغات برای بهبود رتبه بندی خود در صفحهٔ جست و جو استفاده می کردند. تا زمانی که موتور های جست و جو و الگوریتم ها را اصلاح کردند، هیچ معیار رتبه بندی ای در آن زمان نبود.

 وقتی پیج و برین، دو دانشجوی مهندسی، تصمیم گرفتند گوگل را ایجاد کنند. این یکی از مشکلاتی بود که می خواستند حل کنند. در سال ۱۹۹۸، این زوج مقاله ای منتشر کردند و در آن نوشتند:«مدل کسب و کار غالب برای موتور های جست و جوی تجاری، تبلیغات است و این مدل کسب و کار همیشه محتوای با کیفیتی به کاربران ارائه نمی دهد.» در همان مقاله بود که پیج و برین برای اولین بار فناوری گوگل را معرفی کردند. این فناوری برای کمک به رتبه بندی نتایج جست و جو بر اساس کیفیت و نه کلمات کلیدی طراحی شده بود.

سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹

سرگذشت سئو

طبق گفته های مجلات آن زمان، دستورالعمل ها هنوز تأثیر چندانی بر رتبه بندی نداشتند؛ بنابراین مردم به خود زحمت نمی دادند که از آن ها پیروی کنند. در اوایل سال ۲۰۰۰، گوگل تلاش می کرد که دنیای موتور های جست و جو را با سئوی کلاه سفید تغییر بدهد.

سال ۲۰۰۵ سال مهمی برای دنیای سئو سایت است. گوگل با همکاری یاهو و ام اس ان، توانست لینک های اسپم و غیر ضروری را از نتایج جست و جو حذف کند. گوگل در همان سال تلاش کرد که نتایج جست و جوی هر شخص منحصر به فرد و مرتبط با جستجو های قبلی خود آن شخص باشد.

در سال ۲۰۰۹، سرگذشت سئو و دنیای موتور های جست و جو تغییرات اندکی داشت. “بینگ”در ماه ژوئن همان سال به نمایش درآمد و مایکروسافت آن را موتور جست و جویی دانست که به طور قابل توجهی نتایج بهتری نسبت به گوگل تولید می کند و سعی کرد تبلیغاتی گسترده برای آن داشته باشد. طبق گزارش موتور های جست و جو، تنها تفاوت قابل توجه و متمایز کنندهٔ “بینگ”، اولویت دادن به کلمات کلیدی در آدرس وب سایت ها و در نظر گرفتن کوچک و بزرگ بودن حروف بود.

سال ۲۰۱۰ تا به امروز

پیشنهادات گوگل

وقتی یک عبارت را در گوگل تایپ می کنید، دیدن پیشنهادات گوگل به نوعی سرگرم کننده است. این کار به لطف فناوری”Google Instant“است که در سپتامبر سال ۲۰۱۰ عرضه شد. این فناوری در ابتدا سئوی سایت ها را بسیار ارتقا داد ولی هیچ نتیجه ای در رتبه بندی نداشت. در آن سال محتوای رسانه های اجتماعی در سرگذشت سئو نقش مهمی پیدا کردند. در دسامبر ۲۰۱۰، گوگل و بینگ هر دو فناوری “سیگنال های اجتماعی” را اضافه کردند، که ابتدای هر پست در فیس بوک را در صفحهٔ اصلی نشان می دادند.

سال ۲۰۱۱، سال پاندا

الگوریتم گوگل

روند جریمهٔ سایت ها به دلیل استفاده ناعادلانه از الگوریتم گوگل ادامه داشت. در فوریهٔ همین سال گوگل از پاندا رونمایی کرد. این الگوریتم سایت هایی را حذف کرد که برای بودن در صفحات اول موتور های محتوا های زیاد و بی کیفیت داشتند. گوگل تا سال ۲۰۱۵ بیست و هشت بار پاندا را آپدیت کرد.

در آوریل ۲۰۱۲ گوگل با اولین به روزرسانی   موتور های جست و جوی خود، گام دیگری برای پاداش به سایت های با کیفیت بالا برداشت. نام این الگوریتم جدید پنگوئن بود. این الگوریتم سایت هایی را هدف قرار داد که از سئوی کلاه سفید استفاده نمی کردند. مثلاً محتوای خوبی داشتند ولی محتوای خود را پر از لینک های بی ربط می‌ کردند.

 بزرگ ترین اعلان پیشرفت سئو پس از سال ۲۰۱۰ به روزرسانی گوگل در آوریل سال ۲۰۱۵ بود. زمانی که وب سایت های غیر موبایلی رتبه های پایین تری در نتایج جست و جو به دست آورند. این بدان معنا بود که سئو دیگر فقط به کلمات کلیدی مربوط نمی شد و طراحی محتوا برای کاربران مختلف نیز اهمیت داشت.

شاید باورش سخت باشد؛ اما به نظر می رسد تغییرات بیشتری در راه است. از آنجایی که امروزه استفاده از تلفن همراه در حال افزایش است، پیش بینی می شود که موج آیندهٔ سئو، تا حد زیادی به جست و جوی صوتی وابسته است. ممکن است راه روشنی برای بهینه سازی جست و جوی صوتی باشد. عمدتاً به دلیل فقدان اطلاعات کافی، پیش بینی می شود که در آینده این منابع در دسترس قرار گیرند و پایهٔ مهم دیگری از سئو ایجاد شود.

جمع بندی

در این مقاله سرگذشت سئو را تعریف کردیم و درمورد آن توضیح دادیم. موتور های جست و جو از سال ۱۹۹۱ شروع به کار کردند و در سال های بعد پیشرفت چشم گیری داشتند. تقریباً از سال ۲۰۰۰ گوگل شروع به کار کرد و با ایجاد الگوریتم های متنوع نقش مهمی در سرگذشت سئو داشت.

نظرات کاربران