طراحی سایت مدرسه

چگونه در طراحی سایت مدرسه موفق عمل کنیم؟

طراحی مناسب لزوما به معنای ظاهر زیبا و پر زرق و برق نیست. عملکرد و پاسخگویی یک سایت نشان می دهد که آیا به خوبی طراحی شده است یا نه؛ خصوصا طراحی سایت مدرسه ، که نیاز دانش آموز و اولیای او، دبیران و کارکنان مدرسه را برآورده می کند. مفید بودن، طراحی گرافیکی، واضح بودن محتوا و دسترسی آسان به اطلاعات، از ویژگی های چنین سایت خوبی است. در این مقاله، سعی داریم نکات مهمی را ذکر کنیم تا با رعایت کردنشان، سایت مدرسه را بهینه تر و کارآمد تر کنید.

نکات مهم در طراحی سایت مدرسه

طراحی سایت مدرسه
  • صفحه اصلی مفید

اولین و مهم ترین عنصری که یک سایت مدرسه باید داشته باشد، صفحه اصلی مفید است. صفحه اصلی باید به گونه ای طراحی شده باشد که مخاطب بتواند اصلی ترین نیاز های خود را در آن برطرف کند و تنها با چند کلیک ساده، سریعا به صفحات مورد نظر برسد. صفحه اصلی سایت مدرسه باید جذاب و عالی به نظر برسد. در طراحی سایت مدرسه باید توجه داشت که صفحه اصلی سایت باید به سرعت بارگذاری شود؛ زیرا مخاطبان در طول سال، چندین بار به سایت سر خواهند زد و این بسیار مهم است که سرعت سایت هنگام بارگذاری بالا باشد.

برای این که صفحه اصلی مفیدی داشته باشید، نکات زیر می توانند کمک کننده باشند :

  • هرچه ساده تر، بهتر

بهترین و بهینه ترین سایت ها معمولا طراحی ساده ای دارند. یکی از اشتباهات رایج در طراحی سایت های مدارس، این است که سعی می کنند محتوای بسیار زیادی را در صفحه اصلی خود قرار دهند؛ اما در واقع بهترین کار این است که تنها بخش های ضروری را که اغلب به آن ها نیاز است، در صفحه اصلی قرار دهید.

  • لینک های کوتاه و ضروری

یکی دیگر از کار هایی که می تواند به طراحی سایت مدرسه کمک کند، استفاده از لینک های سریع و کوتاه شده در صفحه اصلی است. لینک های کوتاه می توانند از شلوغی های بیش از اندازه در صفحه اصلی بکاهند و با رساندن کاربران به صفحه مورد نظر، در وقت آن ها صرفه جویی کند.

سایت مدرسه
  • صفحات اخبار و تقویم

در صفحه اصلی حتما صفحات اخبار مدرسه و تقویم رویداد ها را قرار دهید؛ زیرا تقویم مدرسه اساس و محور ارتباط و تعامل مدرسه با افراد است. تقویم باید همیشه دقیق و منظم باشد. همچنین، اخباری که در صفحه اصلی قرار می دهید، حتما به روز و تازه باشند؛ زیرا اگر اخبار قدیمی را بازگو کنید، دیگر مخاطب به سایت شما باز نمی گردد.

  • عکس های چرخشی (اسلایدی)

عکس های چرخشی که اسلایدر نیز نامیده می شوند، یک راه بصری بسیار خوب برای زیبا نگه داشتن سایت و در عین حال مطلع کردن والدین و دانش آموزان از رویداد های جدید و مهم در مدرسه است؛ اما دقت داشته باشید که در استفاده از آن ها زیاده روی نکنید.

  • طراحی کنش پذیر

در طراحی انواع سایت ها، که سایت مدرسه هم شامل آن هاست، همواره باید به به کار گیری این نکته توجه ویژه ای داشت. طراحی کنش پذیر یعنی سایت بتواند در دستگاه های مختلف، با صفحه نمایش های مختلف، به خوبی نمایش داده شود. از آن جایی که اکثر افراد، صفحات وب را با گوشی خود مرور می کنند، بسیار مهم است که در طراحی سایت مدرسه ، سایت را به نوعی طراحی کنید که روی تلفن های همراه که صفحه نمایش کوچکی دارند، عملکرد خوبی داشته باشند. سایت های مدارسی که طراحی کنش پذیر ندارند، باعث می شوند تا والدین و دانش آموزان کمتر از آن برای ارتباط با مدرسه و مطلع شدن از آخرین اخبار مدرسه استفاده کنند.

سایت مدرسه
  • الزامات لازم برای دسترسی به وب سایت

یکی دیگر از نکاتی که در طراحی سایت مدرسه باید به آن توجه داشت، طراحی سایت با توجه به استاندارد های مختلف است؛ مثلا یک سایت مدرسه باید با ADA سازگار باشد. علاوه بر این، سایت باید از استاندارد WCAG 2.0 AA نیز پیروی کند. این استاندارد ها برای تنظیم زیرساخت های سایت ضروری هستند.

  • ناوبری (navigation) مناسب

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در طراحی سایت مدارس به آن توجه داشت، سیستم ناوبری است. ناوبری اصطلاحی است برای لینک هایی که شما به کار می برید تا صفحات مختلف سایت خود را به هم پیوند بزنید. ناوبری بصری و سازمان یافته بهترین نوع سیستم ناوبری برای طراحی سایت مدارس است؛ اما سعی کنید گزینه های سیستم ناوبری را کوچک نگه دارید و فقط موارد ضروری را در آن نمایش دهید.

جمع بندی

طراحی هر سایتی باید با توجه به نیاز های مخاطبان سایت انجام شود. به همین دلیل، برای طراحی سایت مدرسه نیز باید به یک سری نکات کلیدی و مهم توجه شود. سایتی مدرسه ای که به خوبی طراحی شده باشد، می تواند به عنوان یک پل ارتباطی بسیار خوب بین مدرسه و والدین دانش آموزان عمل کند و حتی برای دانش آموزان نیز بسیار مفید باشد. از مهم ترین نکاتی که در طراحی سایت مدارس باید به آن توجه داشت می توان به ساده نگه داشتن و بهینه سازی سایت اشاره کرد که در این مقاله در مورد آن ها توضیح دادیم.

نظرات کاربران