محتوای مخاطب محور

محتوای مخاطب محور؛ راهی موثر برای جذب مخاطب جدید

شاید فکر کنید بعد از شروع یک کسب و کار جدید برای داشتن فروش بهتر باید در کنار تمام مراجعه کنندگان خود باشید و تک  تک به آن ها مشاوره بدهید. در واقعیت چنین چیزی امکان پذیر نیست و شما نمی توانید این کار را انجام دهید. امروزه یکی از بهترین راه های بالا بردن فروش، جذب مخاطبان کلیدی است. این کار استراتژی و روش های خاصی دارد که یکی از آن ها تولید محتوای مخاطب محور است.

در رویکرد متمرکز بر مخاطب ممکن است شما به افراد کمتری دسترسی پیدا کنید؛ اما می توانید کسانی را هدف قرار دهید که در کسب و کارتان اهمیت بیشتری دارند. برای دانستن این موضوع که محتوای مخاطب محور چیست و چطور باید آن را تولید کنید، پیشنهاد می دهیم این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

محتوای مخاطب محور چیست؟

محتوای مخاطب محور

واژه مخاطب محور خود به تنهایی به معنی تمرکز بر خواسته های مخاطب و بازار هدف است. این موضوع که نوع بازاریابی شما B2B باشد یا B2C تفاوت چندانی ندارد، به هر حال ذهنیت اصلی تان بایداز اینکه “من چه چیزی می توانم به مشتریان خود ارائه دهم”، به  “مشتریان من چه خدماتی احتیاج دارند” تغییر کند. در واقع یک محتوای مخاطب محور تمرکز اصلی بازاریابی خود را بر نیاز های مشتریان قرار می دهد.

از جمله مزایای داشتن یک رویکرد مخاطب محور می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  1. افزایش نرخ تبدیل
  2. تعامل بیشتر و بهتر با مشتری
  3. برتری پیدا کردن نسبت به سایر رقبا
  4. بهبود نحوه ارائه خدمات به مشتریان

استراتژی محتوای مخاطب محور

استراتژی محتوای مخاطب محور

همان طور که می دانید در دنیای اینترنت اگر هیچ تبدیلی نباشد، جذب ترافیک ارگانیک فایده ای ندارد و در اصل بی معنا می شود. بنابراین درک این موضوع که استراتژی محتوای مخاطب محور چگونه می تواند یک بازدید ساده را به مخاطب هدف تبدیل کند، اهمیت بسیاری دارد.

برای رسیدن به یک استراتژی درست در این زمینه باید ابتدا محتوای وب سایت خود را با دقت تجزیه و تحلیل کنید و بر محتوا هایی که باعث شده اند مراجعه کنندگان عادی به مشتریان فعلی تبدیل شوند، تمرکز نمایید.

این نکته را در نظر داشته باشید که با تمرکز بر کیفیت محتوا می توانید به تبدیل های ارزشمندی دست پیدا کنید. این موضوع در ابتدا شاید کمی ساده و بدیهی به نظر برسد؛ اما در فضا های رقابتی امروز که دائما محتوای باکیفیت در دسترس مخاطبان قرار می گیرد، در نظر نگرفتن کیفیت احتمال موفقیت شما را به شدت کاهش می دهد. انرژی گذاشتن برای انتشار محتوای بی کیفیت در دراز مدت می تواند اثرات سوء بر کسب و کار شما بگذارد.

خوشبختانه امروزه روش های زیادی برای رسیدن به یک استراتژی محتوای مخاطب محور در دسترس است. پیشنهاد می کنیم قبل از ایجاد هر تغییر جدیدی، این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا انجام دادن این کار به نفع من و یا مشتریان من است؟
  • آیا ایجاد این تغییر تاثیر مثبتی در بازگشت سرمایه من دارد یا موجب کاهش هزینه های اضافی می شود؟
  • آیا این تغییر واقعیت های بازار رقیب را نیز در نظر می گیرد؟
  • آیا با این تغییر می توانم به کانال های موثر تری برای رسیدن به نتیجه دلخواه برسم؟

با پاسخ به این پرسش ها ابتدا شما و تیمتان می توانید به خوبی بر هدف متمرکز شوید و در نهایت به یک استراتژی موثر در زمینه تولید محتوا دست پیدا کنید.

نکات مهم تولید محتوای مخاطب محور

نکات مهم محتوای مخاطب محور

از آنجایی که محتوا یکی از بهترین راه های تبدیل مخاطبان عادی به مشتریان دائمی است باید در نوشتن آن دقت بالایی داشته باشید و مطمئن شوید که مرحله به مرحله مخاطب را به سمت صفحه فروش مورد نظر شما هدایت می کند.

در ادامه به 4 نکته مهم برای تولید محتوای مخاطب محور اشاره می کنیم که با رعایت آن ها می توانید در این زمینه رشد قابل توجهی داشته باشید.

  1. شناسایی نیاز های مخاطبین

این نکته را در نظر داشته باشید که کل استراتژی بازاریابی شما باید مبتنی بر درک نیاز های مخاطبین باشد. تنها از طریق درک درست این نیاز ها می توانید محتوایی را ایجاد کنید که برای آن ها جالب باشد و مخاطبین را متقاعد کند تا محصول شما را خریداری کنند یا از خدمات ارائه شده شما استفاده نمایند. با ایجاد یک پرسونای خریدار می توانید نیاز های فردی، نکات دردناک و مسائلی را که بر مخاطبین شما تاثیر می ‌گذارند، پیگیری کنید و محتوای مناسب آن ها را تولید نمایید.

  1. استفاده از فرایند فروش به عنوان منبع

هرچند بخش فروش و بازاریابی شما ممکن است کمترین تعامل را داشته باشند، می توانند شما را از بازخورد و بینش خریداران مطلع کنند. بررسی این بازخورد ها علاوه بر رفع ایرادات موجود و شناخت نیاز مشتریان، به تولید محتوای مخاطب محور نیز کمک می کند.

  1. ایجاد محتوا مطابق با قیف فروش

یکی از مهم ترین نکات نوشتن محتوای باکیفیت، تنظیم آن مطابق با قیف فروش است. قیف فروش به شما کمک می کند تا بدانید مخاطب در چه مرحله ای از خرید قرار دارد و به دنبال چه اطلاعاتی می گردد.

خوشبختانه امروزه ابزار های مختلف تجزیه و تحلیل وب و سیستم CRM موجود هستند که می توانند در نشان دادن نرخ پرش در صفحات خاص و بررسی میزان تعامل محتوای سایت، اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهند و رفتار مخاطب را به طور کامل بررسی کنند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده از این طریق می توانید محتوای مخاطب محور تولید کنید که منعکس کننده محصول یا خدمات شما و هر گونه مزایایی است که به مخاطب خود ارائه خواهید کرد.

  1. تداعی مسیر خرید مخاطب در ذهن خود

احتمال اینکه مسیر خرید یک خریدار با خریدار دیگر تفاوت داشته باشد، بسیار زیاد است. اما شما باید مسیر های احتمالی را تشخیص دهید و آن ها را تقویت کنید. اگر بتوانید مسیر اصلی را که بیشتر مشتریان بالقوه برای خرید طی می کنند درک کنید، این امکان برای شما فراهم می شود تا محتوای مخاطب محور و متمرکز تری ایجاد نمایید. بعد از درک درست از سفر خریداران، زمان آن می رسد که با جستجوی عمیق تر، سوالات مهم مخاطبین را کشف و به آن ها پاسخ دهید. خاطرتان باشد تنها در این صورت است که می توانید درک درستی از مسیر فروش برای مشتریان به دست آورید.

جمع بندی

همان طور که در طول مقاله گفته شد محتوای مخاطب محور، محتوایی است که با توجه به خواسته های مخاطب هدف نوشته می شود و نوعی بازاریابی اینترنتی به شمار می آید. در نوشتن این مدل از محتوا شما باید بر اینکه مخاطبان شما به چه خدماتی احتیاج دارند، توجه کنید و تمرکز اصلی خود را بر نیاز مشتریان قرار دهید. این نکته را در نظر داشته باشید که محتوا، حیاتی ترین جزء دریافت رتبه در موتور های جستجو است؛ بنابراین کیفیت آن بر کمیت ارجحیت دارد. در واقع اگر تبدیلی انجام نشود و فروشی صورت نپذیرد، جذب ترافیک ارگانیک بی معنی است.

نظرات کاربران