مهارت کاریابی

مهارت کاریابی خود را چگونه پرورش دهیم؟

امروزه برای این که بتوانید یک کار خوب پیدا کنید، تنها مدرک تحصیلی و سابقه کار کافی نیست. چرا که بسیاری از کارفرمایان برای استخدام افراد، به دنبال مهارت ها و ویژگی های خاص دیگری نیز در افراد می گردند. تسلط بر این مهارت ها به شما کمک می کند تا بتوانید شانس خود را برای استخدام در موقعیت شغلی ای که دوست دارید داشته باشید، افزایش دهید. در این مقاله چند مورد مهارت کاریابی را نام برده ایم.

مهارت کاریابی چیست؟

مهارت کاریابی

مهارت های کاریابی در واقع مهارت هایی هستند که احتمال پیدا کردن کار در شرکتی که دوست دارید را افزایش می دهند. این مهارت ها به شما کمک می کنند تا طرز فکر خود را برای کارفرما جذاب تر کنید. مهارت های کاریابی به شما کمک می کنند تا عملکرد خود را بهبود ببخشید و میزان خطا های خود در مصاحبه استخدامی را به حداقل برسانید.

مهارت های کاریابی نه تنها در استخدام، بلکه در همکاری و معاشرت صحیح با همکارانتان نیز مفید خواهد بود و شما را قادر خواهد ساخت تا وظایف خود را به طور موثر تری انجام دهید. علاوه بر آن داشتن مهارت کاریابی می تواند شما را یکی از نامزد های ارتقا موقعیت شغلی کند. کسی که به مهارت های کاریابی مسلط باشد، معمولا در بین نامزد های استخدامی شرکت متمایز خواهد بود و احتمال استخدام او نیز افزایش خواهد یافت.

4 مهارت کلیدی در کاریابی

مهارت کلیدی

1. مهارت در ارتباط

مهم ترین عامل در بین مهارت های کاریابی، مهارت ارتباطی است. چرا که ارتباط پایه و اساس تمامی شغل ها است. مهارت ارتباط که به عنوان یک مهارت کاریابی محسوب می شود، شامل پنج عنصر مهم است:

  • فرستنده
  • گیرنده
  • پیام
  • رسانه
  • بازخورد

هنگامی که این عناصر با یکدیگر کار می کنند، می توان پیام را به صورت واضح و کارآمد به طرف مقابل منتقل کرد. در ارتباطات خود باید تا حد امکان از ایجاد سوء تفاهم و خطا جلوگیری کنید. کسی که مهارت ارتباطاتی خوبی دارد، می تواند از اتلاف وقت و منابع ارزشمند شرکت جلوگیری کند و بهره وری را به حداکثر برساند.

به عنوان یک مهارت کاریابی، در باید مهارت ارتباطاتی خوبی داشته باشید تا بتوانید افکار و ایده های خود را به خوبی به افراد منتقل کنید و بالعکس به دستورالعمل ها، ایده ها و دستور های کارفرمایان و همکاران خود گوش کنید.

بسته به شغلی که می خواهید در آن استخدام شوید، ممکن است که مجبور باشید در ابعاد مختلف با افراد ارتباط برقرار کنید. ارتباط می تواند به صورت کلامی، غیر کلامی، نوشتاری یا بصری انجام شود. فردی که مهارت های خوبی در ارتباط کلامی و غیر کلامی دارد، شانس بیشتری برای استخدام به عنوان کارمند بانک خواهد داشت.

بهترین راه برای پیشرفت در مهارت های کاریابی این است که تا می توانید روی مهارت ارتباطاتی خود تمرکز داشته باشید و تمرین کنید. برخی از فعالیت هایی که می تواند به شما در بهبود مهارت های ارتباطاتی کمک کند عبارت اند از :

مهارت در ارتباط

2. مهارت کار گروهی

یکی از مهم ترین مهارت هایی که می تواند به برگ برنده شما در میان دیگران برای استخدام تبدیل شود، مهارت انجام کار تیمی است. هر چقدر بتوانید با دیگران به عنوان یک تیم بهتر کار کنید، یعنی مهارت کار گروهی بالا تری دارید. افرادی که می توانند به طور موثر و گروهی در تیم شرکت کار کنند و اهداف را پیش ببرند، شانس بیشتری برای استخدام دارند. چرا که به شرکت کمک می کنند بهتر و سریع تر به اهداف خود برسد.

همچنین فردی که مهارت انجام کار تیمی بهتری دارد، در ایجاد یک محیط کاری مثبت موثر تر خواهد بود. برای این که بتوانید مهارت های کار تیمی خود را ارتقا دهید، می توانید تمرین های زیر را انجام دهید :

  • داوطلب شدن برای کمک به همکاران در انجام پروژه ها
  • کار با دیگران در یک انجمن محلی
  • عضو شدن در یک تیم ورزشی

3. قابل اطمینان بودن

یک مهارت کاریابی که به شما کمک می کند تا شانس خود را برای استخدام افزایش دهید، این است که بتوانید اطمینان کارفرما و سایر اعضای شرکت را به خود جلب کنید. برای این که اطمینان کارفرما را به خود جلب کنید، می توانید کار ها را به موقع تحویل دهید و یا کیفیت کار خود را بالا ببرید و کمترین اشتباه را مرتکب شوید. همچنین بهتر است که در اسرع وقت به ایمیل ها و پیام های کاری خود جواب دهید. برای این که اطمینان کارفرما را به خود جلب کنید، می توانید کار های زیر را انجام دهید:

  • کیفیت کار خود را افزایش دهید.
  • یک برنامه منظم برای انجام کار ها داشته باشید.
  • نقاط ضعف خود را بشناسید و سعی کنید آن ها را برطرف کنید.

4. قدرت حل مسئله

یک مهارت کاریابی که می تواند در افزایش شانس استخدام شما موثر باشد، قدرت حل مسئله است. قدرت حل مسئله در واقع به نحوه برخورد شما با مسائل و تلاش شما برای حل آن ها اشاره دارد. برای مثال، کسی که قدرت حل مسئله بالایی دارد، در زمان برخورد با مشکلات بزرگ و پیچیده، آن ها را به قسمت های کوچک تری تقسیم می کند تا به راحتی قابل درک و کنترل باشد. برای تقویت قدرت حل مسئله خود می توانید کار های زیر را انجام دهید:

  • انجام پروژه های تحقیقاتی
  • شرکت در جلسات بارش ایده ها
  • حل کردن پازل و بازی های فکری به طور منظم

جمع بندی

اگر دوست دارید که در شرکتی که دوست دارید موقعیت مورد علاقه خود را داشته باشید، باید فردی باشید که بتواند نظر کارفرما را به خود جلب کند. افراد برای این که بتوانند نظر کارفرما را به خود جلب و شانس استخدام خود را افزایش دهند، باید به یک سری مهارت های کاریابی تسلط داشته باشند به همین دلیل در این مقاله درمورد این توضیح دادیم که مهارت کاریابی چیست و چه مهارت هایی به شما کمک می کند تا راحت تر موقعیت شغلی مورد علاقه خود را به دست آورید.

 

نظرات کاربران