نرم افزار drupal چیست

نرم افزار drupal چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار drupal چیست و چه کاربردی دارد؟ همان طور که می دانید، نرم افزارها و ابزارهای زیادی وجود دارند که شما با استفاده از آن ها می توانید وب سایت ها و برنامه های کاربردی مورد نیاز را ایجاد کنید. در واقع، تنوع بالایی بین نرم افزارها و ابزارهایی که با استفاده از آن ها می توانید وب سایت ها و نرم افزارهای کاربردی مورد نیاز آن ها را ایجاد کنید، موجود است. حال یکی از این نرم افزارها که با استفاده از آن می توانید به ساخت یک وب سایت و برنامه های کاربردی مورد نیاز آن مشغول شوید، نرم افزار drupal است.

نرم افزار drupal که یک نرم افزار رایگان برای ساختن وب سایت و نرم افزارهای کاربردی آن است نیز به عنوان یک سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System یا به اختصار CMS شناخته می شود و شما با استفاده از نرم افزار drupal می توانید انواع مختلفی از برنامه های کاربردی مورد نیاز وب سایت ها را ایجاد کنید. با توجه به انعطاف پذیری نرم افزار drupal و این موضوع که با استفاده از این نرم افزار می توانید به ساخت نرم افزارهای کاربردی متفاوت و متنوعی بپردازید؛ راه حل های دیجیتالی را نیز می توانید با نرم افزار drupal برای متحول کردن مشاغل، موسسات آموزشی و سازمان های خیریه توسعه دهید. طبیعی است که نرم افزاری که چنین قابلیت ها و ویژگی هایی را به صورت رایگان عرضه می کند، از اهمیت بالایی برخوردار است. در نتیجه، ما در این مقاله قصد داریم که شما را با نرم افزار drupal آشنا کنیم و به طور کامل به شما توضیح دهیم که نرم افزار drupal چیست.

 

کاربردهای نرم افزار drupal چیست؟

کاربردهای نرم افزار drupal چیست؟

 

همانطور که در بخش ابتدایی مقاله به شما توضیح دادیم، نرم افزار drupal انعطاف پذیری بالایی دارد. منظور ما از انعطاف پذیری بالای نرم افزار drupal این است که شما می توانید از نرم افزار drupal در زمینه ها و بخش های مختلفی استفاده کنید و با استفاده از این نرم افزار به ساخت و ایجاد وب سایت ها و نرم افزارهای کاربردی متفاوت و متنوعی بپردازید. اگر علاقه دارید که بدانید کاربردهای نرم افزار drupal چیست، به لیست زیر دقت کنید. در زیر، لیستی از برنامه ها و نرم افزارهایی که با استفاده از نرم افزار drupal ساخته می شوند را برای شما تهیه کرده ایم. در واقع، لیست زیر کاربرد های نرم افزار drupal است.

  • وبلاگ ها
  • وب سایت های شخصی
  • وب سایت های شرکتی
  • فروشگاه های آنلاین
  • برنامه های کاربردی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
  • اینترانت های شرکتی
  • سایت های شبکه های اجتماعی
  • انجمن های پشتیبانی

الزامات نرم افزار drupal چیست؟

الزامات نرم افزار

نرم افزار drupal با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است؛ در نتیجه، نرم افزار drupal بر روی هر وب سروری که از زبان برنامه نویسی PHP پشتیبانی کند، اجرا می شود. اگر بخواهیم چند مثال از وب سرورهای معروفی که نرم افزار drupal بر روی آن ها بدون هیچ مشکلی اجرا می شود، بیاوریم، می توانیم به Microsoft IIS و Nginx و Apache اشاره کنیم. چون نرم افزار drupal ویژگی های امنیتی خاصی دارد و فایل های htaccess و web.config را در پکیج اصلی قرار می دهد، بر روی وب سرورهای Apache و Microsoft IIS بهتر اجرا می شود.

ممکن است از خودتان بپرسید که روش ذخیره محتوا و پیکربندی در نرم افزار drupal چیست. نرم افزار drupal محتوا و پیکربندی را در یک پایگاه داده ذخیره می کند. بهتر است که هنگام استفاده از نرم افزار drupal از سرورهای پایگاه داده MariaDB، MySQL یا Percona Server استفاده کنید. هر چند اگر به این سرورهای پایگاه داده دسترسی ندارید، به هیچ وجه لازم نیست نگران باشید؛ زیرا نرم افزار drupal از دیگر سرورهای پایگاه داده مثل PostgreSQL ،SQLite،Microsoft SQL Server ،Oracle و MongoDB نیز پشتیبانی می کند؛ اما تنها موضوع این است که اگر از سرورهای پایگاه داده MariaDB یا My SQL یا Percona Server استفاده کنید، بهتر می توانید از قابلیت ها و ویژگی های نرم افزار drupal بهره ببرید.

معماری نرم افزار drupal چیست؟

معماری نرم افزار

همانطور که بیان کردیم، نرم افزار drupal با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده است. کد زبان برنامه نویسی نرم افزار drupal در ماژول ها سازماندهی شده است؛ در نتیجه شما می توانید به راحتی آن ها را مطابق میل خود، فعال یا غیر فعال کنید. هنگامی که یک ماژول فعال می شود، مجموعه ای از ویژگی ها و قابلیت ها نیز به همراه آن ماژول فعال می شوند. اگر بخواهیم مثالی از ویژگی ها و قابلیت هایی که هنگام فعال شدن یک ماژول، راه انداخته می شوند بزنیم، می توانیم به «گره» که برای ایجاد و نمایش محتوا استفاده می شود، «طبقه بندی» که برای برچسب گذاری و طبقه بندی محتوا استفاده می شود و «کتاب» که برای سازماندهی محتوا در یک سلسله مراتب مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره کنیم.

نرم افزار drupal از ماژول های زیادی تشکیل شده است و این ماژول ها به عبارتی به عنوان هسته این نرم افزار شناخته می شوند. بیشتر از 38 هزار ماژول ارائه شده برای دانلود رایگان در وب سایت رسمی نرم افزار drupal موجود است که شما می توانید هر کدام که مایل بودید را دانلود کنید. اگر یک ویژگی خاص برای پروژه مورد نیاز است، می توان آن را در یک ماژول پیاده سازی کرد که به عنوان custom یا ماژول سفارشی، شناخته می شود.

نحوه کار نرم افزار drupal چیست؟

نحوه کار نرم افزار drupal چیست؟

 

نرم افزار drupal برای ساخت وب سایت های پویا و به اصطلاح dynamic مورد استفاده قرار می گیرد. محتوای وب سایت های استاتیک در فایل های HTML مسطح قرار دارند. از طرف دیگر، نرم افزار drupal از دستور العمل های خاصی ساخته شده است که به زبان برنامه نویسی PHP در فایل هایی به نام اسکریپت نوشته شده است. علاوه بر این، فایل های دیگری به نام قالب ها وجود دارند که به غیر از تگ های HTML که مسئول مشخص کردن و توضیح دادن نحوه نمایش آن هاست، نشانگرها یا مکان هایی نیز دارند که بعدا به وسیله موتور برنامه نویسی با محتوای واقعی جایگزین می شوند.

زمانی که یک مرورگر اتصال خود را با یک وب سرور، طبق درخواست کاربر، برقرار می کند، مرورگر از وب سرور یک سند را درخواست می کند. سپس وب سرور نوع فایلی که دستور العمل دریافت سند در آن نوشته شده است را مشخص می کند. در این هنگام این موتور PHP است که وارد عمل می شود.

نظرات کاربران