پرما لینک در وردپرس چیست؟

پرما لینک در وردپرس چیست؟

ممکن است در دنیای وب فعالیت های زیادی داشته باشید و با اکثر عبارت ها و اصطلاحاتی که در دنیای وب مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا باشید اما باز هم اصطلاح پرما لینک را نشنیده باشید. پرما لینک اصطلاح رایج و مرسومی نیست. پرما لینک تنها در دنیای وردپرس مورد استفاده قرار می گیرد پس اگر با وردپرس کار کرده باشید، به احتمال خیلی زیاد اصطلاح پرما لینک به گوش شما نیز خورده است.

CMS وردپرس از عبارت پرما لینک در سراسر داشبورد استفاده می کند و اگر بخواهید از پلتفرم وردپرس استفاده کنید و در دنیای وردپرس به فعالیت بپردازید، باید به طور کامل با مفهوم پرما لینک در وردپرس آشنا شوید. در ادامه مقاله بیشتر به مفهوم پرما لینک در وردپرس می پردازیم.

پرما لینک به معنی پیوند دائمی است و در واقع آدرس اینترنتی یک صفحه است. گاهی اوقات به جای استفاده از پرما لینک،‌ از عبارت permaURL نیز استفاده می کنند. بخش «پرما» در عبارت «پرما لینک»، به معنی دائمی بودن و ثبات داشتن است. این کلمه این ایده را تقویت می کند که نشانی اینترنتی نباید تغییر کند. در نتیجه پس از آن که پست و صفحه ای را در وب سایت خود منتشر کردید، نباید پرما لینک آن را عوض کنید و باید آن را به همان صورت بگذارید. البته این مسائل به این معنی نیست که شما هیچ وقت نمی توانید آدرس و لینک صفحه را تغییر دهید بلکه در صورت نیاز راه هایی برای تغییر آدرس صفحه هم وجود دارد.

دلیل اهمیت پرما لینک در وردپرس چیست؟

دلیل اهمیت پرما لینک در وردپرس چیست؟

شاید با آن چیزی که از ابتدای مقاله برای شما تعریف کردیم، به خوبی از اهمیت استفاده از پرما لینک در وردپرس آگاه نشده باشید. اگر بخواهیم دلیل اهمیت آن را در وردپرس با یک جمله بیان کنیم، می توان گفت که به دلیل استفاده از پرما لینک است که جهان اینترنت می تواند تک تک محتواهای موجود در وبلاگ وردپرس شما را شناسایی کند.

در این قسمت به چند موردی که اهمیت پرما لینک در وردپرس در آن ها به وضوح دیده می شود، اشاره می کنیم.

  • اگر وبلاگ نویس دیگری بخواهد به محتوای شما پیوند دهد، به یکی از پرما لینک های شما پیوند می دهد.
  • اگر قصد داشته باشید که محتوای خود را در شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارید، پرما لینک را باید به اشتراک بگذارید.
  • اگر گوگل بخواهد بخشی از محتوای وب سایت شما را ایندکس و فهرست بندی کند، از پرما لینک استفاده می کند.
  • اگر بخواهید محتوای خود را از طریق ایمیل به کسی نشان دهید، باید پرما لینک را به آن ها ایمیل کنید.

چگونه ساختار پرما لینک در وردپرس را ویرایش کنیم؟

چگونه ساختار پرما لینک در وردپرس را ویرایش کنیم؟

هنگامی که برای پرما لینک در وردپرس خود، ساختاری را تعیین می کنید، در واقع برای همه URL ها و همه لینک های ثابت خود، ساختار معینی را مشخص کرده اید در نتیجه بسیار مهم است که چه ساختاری را برای پرما لینک خود در وردپرس تعیین می کنید. برای پیدا کردن تنظیمات مربوط به تغییر ساختار آن در وردپرس باید وارد بخش Settings شده و سپس وارد قسمت Permalinks شوید.

هر سایتی که از وردپرس جدید استفاده می کند، تنظیمات پیش فرضی برای ساختار پرما لینک تعیین کرده است. تنظیمات پیش فرضی که سایت های جدید برای ساختار پرما لینک تعیین کرده اند، گزینه “Plain” یا «ساده» است. شاید پیش خود فکر کنید که ساختار Plain چه ایرادی دارد و چرا باید آن را ویرایش کنیم.

ساختار Plain دو مشکل اساسی دارد. یکی از مشکلات ساختار Plain این است که آدرس های اینترنتی برای انسان قابل خواندن نیستند. آن ها از شناسه پست یا شناسه صفحه برای خواندن آدرس های اینترنتی استفاده می کنند. در واقع اگر لینک یا آدرس یکی از پست ها یا صفحات سایت خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید یا یکی از این لینک ها را به کسی ایمیل کنید، هر کسی که این لینک را ببیند، متوجه نمی شود که صفحه و پست مربوطه در مورد چیست.

دومین مشکلی که استفاده از ساختار Plain به عنوان ساختار پرما لینک در وردپرس برای شما به همراه می آورد، این است که اگر از این ساختار استفاده کنید، نمی توانید پرما لینک پست ها و صفحه های خود را تغییر دهید.

بهترین ساختاری که می توانید به عنوان ساختار اصلی پرما لینک خود انتخاب کنید، گزینه Post Name است. این ساختار از عنوان پست برای URL استفاده می کند. مزیت این کار این است که وقتی پرما لینک یک پست یا صفحه را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید یا آن را به کسی ایمیل می کنید، هر کسی که پرما لینکی که فرستاده اید را ببیند، متوجه می شوند که پست مربوطه در مورد چیست.

همچنین استفاده از ساختار Post Name، مشکل دوم ساختار Plain را نیز از بین می برد. زمانی که از ساختار Post Name به عنوان ساختار پرما لینک خود در وردپرس استفاده کنید، می توانید پرما لینک هر پست خود را ویرایش کنید.

چگونه پرما لینک یک پست یا صفحه را ویرایش کنیم؟

چگونه پرما لینک یک پست یا صفحه را ویرایش کنیم؟

زمانی که ساختار Post Name را به عنوان ساختار پرما لینک خود در وردپرس انتخاب کرده باشید، این امکان به شما داده می شود که پرما لینک هر پست یا صفحه ای که به اشتراک می گذارید را تغییر دهید. شما می توانید پرما لینک هر پست یا صفحه ای که به اشتراک می گذارید را با استفاده از ابزار ویرایشگر که در وردپرس قرار گرفته است، ویرایش کنید.

فقط حتما مطمئن شوید که قبلا پست را ذخیره کرده اید و دسته بندی مشخصی را برای آن تعیین کرده اید سپس بخش Permalink در نوار کناری سمت راست را مشاهده خواهید کرد. قسمتی از آدرس اینترنتی که می توانید ویرایش کنید، URL slug نامیده می شود.

همیشه دقت داشته باشید که باید از تغییر پرما لینک یک صفحه ای که قبلا ایجاد شده است، خودداری کنید اما همیشه قبل از انتشار یک پست یا صفحه، پرما لینک آن پست یا صفحه را ویرایش کنید.

نظرات کاربران