گوگل بات

گوگل بات چیست و انواع آن

پس از شنیدن اصطلاحاتی مانند ایندکس گوگل، خزیدن و نمایه سازی، احتمالا سوال گوگل بات چیست برای شما مطرح خواهد شد. گوگل بات (Googlebot) یا ربات گوگل یک برنامه ی کامپیوتری است که به گوگل در کاوش وب کمک می کند. در واقع در پاسخ سوال گوگل بات چیست باید گفت گوگل بات خزنده ای است که در سطح وب اطلاعات سایت های مختلف را بررسی و آن ها را برای ارائه به کاربران خود طبقه بندی و نمایه سازی می کند.

گوگل بات چگونه کار می کند؟

مسلما در ادامه ی سوال گوگل بات چیست، نحوه ی عملکرد آن نیز مطرح می شود. گوگل بات یا ربات گوگل برای نمایه سازی محتوای سایت ها از نقشه سایت ها و دیتابیس هایی که از قبل جمع آوری شده است استفاده می کند. هر زمان که ربات گوگل لینک جدیدی را در یک سایت پیدا می کند آن را به لیست خود اضافه کرده تا بعدا به آن مراجعه کند. هنگامی که ربات گوگل تغییراتی را در لینک ها مشاهده کند آن را گزارش کرده تا ایندکس منتسب به آن صفحه آپدیت شود. برای اطمینان از نمایه سازی شدن سایت خود، باید قابلیت پایش شدن آن را بررسی کنید و یا سایت خود را در گوگل ثبت کنید تا سرعت نمایه سازی محتوای شما در گوگل افزایش پیدا کند.

گوگل بات

گوگل بات

انواع بات های گوگل

در ادامه بررسی پرسش گوگل بات چیست، بد نیست به طور خلاصه با مشهورترین ربات های گوگل آشنا شوید. گوگل برای جمع آوری اطلاعات از سطح وب ربات های مختلفی دارد که هر یک با توجه به نوع طراحی وظیفه ی خاصی دارند. مشهورترین ربات های گوگل عبارتند از:

Googlebot desktop: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه دسکتاپی سایت ها می پردازد.

Googlebot mobile: این ربات به بررسی و ایندکس نسخه مویابلی سایت ها می پردازد.

Googlebot Video: این ربات به بررسی ویدئوهای موجود در وب می پردازد.

Googlebot Images: این ربات به پایش تصاویر موجود در وب می پردازد.

Googlebot News: این ربات مختص سایت های خبری است.

 

گوگل بات

گوگل بات

4 نکته مهم در مورد گوگل بات

در ابتدای این مطلب سعی کردیم به پرسش گوگل بات چیست پاسخ کوتاه و دقیقی بدهیم و در ادامه قصد داریم به نکاتی بپردازیم که بد نیست در مورد گوگل بات و نحوه ی نمایه سازی مطالب بدانید. در واقع دانستن این نکات ظریف به شما کمک می کند دقیق تر پاسخ سوال گوگل بات چیست را دریابید.

1.گوگل بات برخی از URL ها را رد می کند.

در ادامه ی بررسی سوال گوگل بات چیست و چگونه کار می کند بد نیست بدانید گوگل بات برخی از URL ها را رد می کند. در واقع هر چه سایت شما بزرگتر باشد بیشتر در معرض عدم نمایه سازی برخی URL های خود خواهید بود. گوگل به دو دلیل مجبور است از برخی URL ها بدون نمایه سازی بگذرد.

  1. منابع گوگل محدود است و هرزنامه زیادی در وب وجود دارد. بنابراین گوگل باید مکانیسم هایی را برای جلوگیری از بازدید از صفحات با کیفیت پایین ایجاد کند در نتیجه گوگل بات مهمترین صفحات را در اولویت نمایه سازی قرار می دهد.
  2. گوگل طوری طراحی شده است که همیشه در دسترس کاربر باشد. در نتیجه برای جلوگیری از خراب شدن سرور خزیدن گوگل بات و نمایه سازی را محدود می کند.

در اینجا این پرسش مطرح می شود گوگل بات بر چه اساسی URL ها را برای نمایه سازی انتخاب می کند؟

باید گفت گوگل بات بر اساس محبوبیت یک URL و اهمیت نمایه سازی یک URL مشخص برای حفظ تازگی فهرست جستجوی گوگل، اقدام به انتخاب و نمایه سازی URL ها می کند.

2.بات های گوگل صفحات را برای بازیابی دوباره به دسته های مختلف تقسیم می کند.

گوگل مایل است نتایج جستجو تا حد ممکن تازه و بروز باشند. این کار تنها درصورتی امکان پذیر است که مکانیزمی برای بازیابی مجدد محتوایی که قبلا نمایه سازی شده وجود داشته باشد. گوگل بات در راستای به حداقل رساندن میزان مشاهده محتوای کهنه در جستجوی وب، بر اساس تعداد دفعاتی که تصمیم به بازخوانی صفحات مختلف می گیرد آنها را به دسته هایی تقسیم می کند. بنابراین اگر صفحات شما به دفعات دلخواه شما نمایه سازی نشده اند به احتمال زیاد در یک ردیف اسناد با فاصله زمانی بیشتر خزیدن قرار دارند.

3.گوگل بات نمایه سازی را بر اساس نرخ کلیک و لینک های داخلی اولویت بندی می کند.

دانستن این نکته به شما کمک می کند به طور دقیق بدانید گوگل بات چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد. علاوه بر زمان بندی براساس فاصله زمانی و بروزرسانی یک سند، گوگل بات از معیارهای دیگری نیز برای نمایه سازی یک صفحه استفاده می کند. به عنوان مثال اهمیت سند که با یک نمره اندازه گیری می شود مانند PageRank صفحه و نرخ کلیک و تعداد لینک های داخلی و بک لینک های یک صفحه. در واقع میزان اعتبار یک صفحه با توجه به این معیارهای سنجیده شده و سپس بر اساس همین معیارها نمایه سازی انجام می شود.

4.همه ی لینک های یک صفحه برای بات های گوگل یکسان نیستند.

گوگل به خوبی آگاه است که برخی از پیوندهای یک صفحه مشخص از دیگران برجسته تر هستند در نتیجه ممکن است با این پیوندها متفاوت رفتار کند. در واقع گوگل همواره در حال تجزیه و تحلیل لینک ها بر اساس ویژگی های مختلف آنها است. به عنوان مثال ممکن است به اندازه قلم و محل قرارگیری لینک حساس باشد. در واقع هر چه لینک های داخلی و بک لینک های یک صفحه بیشتر، بهتر و معتبرتر باشند، بیشتر مورد توجه گوگل بات در روند نمایه سازی قرار می گیرد.

مطالب مرتبط:

تعیین رتبه سایت با استفاده از کنسول جستجوی گوگل

نظرات کاربران