سرویس گوگل آنالیتیکس

چگونگی استفاده از سرویس گوگل آنالیتیکس

سرویس گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) بینش قدرتمندی درباره بازدید کنندگان سایت شما ارائه می دهد. اما استفاده از آن ساده نیست و بسیاری از مبتدیان در اولین استفاده آن را پیچیده و سخت ارزیابی کرده اند. به همین دلیل است که در این مقاله ما سعی داریم به شما نشان دهیم سرویس گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند. علاوه بر این مطالعه ی این مطلب به شما کمک می کند گزارش های مختلفی که در هر بخش از این سرویس ارائه شده ، دریافت و از جزئیات درون آن استفاده کنید.

سرویس گوگل آنالیتیکس چیست؟

به عبارت ساده گوگل آنالیتیکس ابزاری برای ردیابی رایگان است که توسط گوگل ارائه می شود و نحوه استفاده بازدیدکنندگان از سایت شما را نشان می دهد. به عنوان مثال بگذارید بگوییم شما یک فروشگاه اینترنتی دارید و می خواهید بدانید که چه تعداد کاربر از سایت شما بازدید می کنند. با کمک سرویس گوگل آنالیتیکس دقیقا می توانید تعداد بازدیدکنندگان فروشگاه خود را ببینید اینکه از کجا وارد شده اند، از کدام بخش ها استفاده می کنند و موارد دیگر.

سرویس گوگل آنالیتیکس چه کاری انجام می دهد؟

گوگل آنالیتیکس اطلاعاتی در مورد رفتار کاربر ارائه می دهد که می تواند برای تجارت شما حیاتی باشد. دلایل زیادی وجود دارد که شما باید از این سرویس استفاده کنید. در اینجا برخی از مزایای آن ذکر شده است:

1.عملکرد وب سایت خود را اندازه بگیرید.

2.گزارش کارکرد خود را دریافت کنید، آیا بازاریابی شما جواب می دهد یا خیر

3.اطلاعات بدست آورید که باید کدام نوع محتوا را ایجاد کنید یا محصولی را در سایت خود لیست کنید.

4.تقسیم کاربران به گروه های مختلف (مانند سن، جنس، کشور، دستگاه و غیره)

5.بهینه سازی صفحات سایت برای افزایش تبادلات

چگونه از سرویس گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

ممکن است استفاده از گوگل آنالیتیکس کار دشواری به نظر برسد اما اینگونه نیست. ما در هر مرحله شما را راهنمایی خواهیم کرد. ابتدا یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنید و یک کد رهگیری دریافت کنید و سپس این کد رهگیری در سایت خود ثبت کنید.

کد رهگیری گوگل آنالیتیکس چیست؟

این کدی است که سرویس گوگل آنالیتیکس از طریق آن می داند باید بازدیدکنندگان سایت شما و هر عملی را که انجام می دهند ردیابی کند. این کد از یک زبان برنامه نویسی به نام JavaScript تشکیل شده است و چیزی شبیه به این عبارت است:

google-analytics-tracking-code

شما نیازی به درک محتوای کد ندارید اما ممکن است بخواهید از نحوه کارکرد آن مطلع شوید. هنگامی که یک کاربر از سایت شما بازدید می کند گوگل آنالیتیکس یک کوکی را در مرورگر کاربر قرار می دهد. کوکی ها پرونده های کوچکی هستند که حاوی اطلاعاتی در مورد فعالیت های کاربر می شود. با استفاده از این کوکی ها سرویس گوگل آنالیتیکس از نحوه رفتار کاربر در سایت شما مطلع خواهد شد و سپس این اطلاعات را جمع آوری می کند تا گزارش های مختلفی را به شما نشان دهد. وقتی حساب ایجاد کردید و کد رهگیری را اضافه کردید وقت آن است که ببینید با امکانات این سرویس چه کاری می توانید انجام دهید.

سرویس گوگل آنالیتیکس

سرویس گوگل آنالیتیکس

شما اطلاعات مختلفی را در صفحه اصلی حساب کاربری خود در سرویس گوگل آنالیتیکس خواهید دید. به عنوان مثال ، می توانید ببینید:

کاربران: چه تعداد بازدید کننده در 7 روز گذشته به سایت شما وارد شده اند

جلسات: تعداد فعالیت هایی که در یک بازه زمانی (معمولا 30 دقیقه) بازدیدکننده با سایت شما انجام می دهد مانند مشاهده یک صفحه، کلیک روی پیوند یا خرید محصول

نرخ پرش: چه تعداد بازدید کننده دکمه برگشت را می زنند یا سایت شما را بدون انجام یک تعامل واحد بسته اند. (این از طریق فرمول محاسبه می شود)

مدت زمان: متوسط ​​زمانی که بازدید کننده در سایت می گذراند.

کاربران فعال: چه تعداد کاربر فعال در حال حاضر در وب سایت شما فعال هستند.

گزارش های کاربردی در سرویس گوگل آنالیتیکس

در پنل سمت چپ گزینه هایی برای گزارش های مختلف را مشاهده خواهید کرد. هر یک از این گزارش ها نحوه تعامل و رفتار کاربر با وب سایت شما را نشان می دهد.

علاوه بر این شما می توانید پنج گزینه گزارش را در گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید:

گزارش لحظه ای (Realtime)

در این بخش تعداد کاربران فعلی سایت شما نشان داده می شوند. این بخش جایی است که شما برای دیدن میزان فعالیت لحظه ای در سایت خود می روید. در بخش “نمای کلی” می توانید برترین صفحات فعال سایت خود، تعداد بازدیدکنندگان در این صفحات در لحظه و موقعیت جغرافیایی را که در آن قرار دارند مشاهده کنید. اطلاعات گزارش لحظه ای سرویس گوگل آنالیتیکس برای اندازه گیری عملکرد کمپین اخیر شما که در حال اجرای آن هستید، عالی است. مواردی مانند فروش فصلی، ارسال رایگان یا تبلیغ محتوا در رسانه های اجتماعی.

مخاطبان (Audience)

اگر می خواهید از سن بازدیدکنندگان یا دستگاهی که آنها برای مشاهده سایت شما استفاده می کنند مطلع شوید می توانید به بخش مخاطبان مراجعه کنید. معمولا خواندن بیشتر این گزارش ها آسان است و شما می توانید از این بخش از داده های سرویس گوگل آنالیتیکس بر اساس نیاز خود استفاده کنید.

به عنوان مثال می توانید از گزارش Demographics برای بررسی سن و جنسیت بازدید کنندگان خود استفاده کنید. اگر گزارش Geo را انتخاب کنید کشورهایی را نشان می دهد که بیشترین میزان بازدید کننده را از آنها دارید. به این ترتیب می توانید محصولات خود را سفارشی کنید، محتوا ایجاد کنید و صفحات فرود خود را برای بازدیدکنندگان از مناطق مختلف بهینه سازی کنید.

اکتساب (Acquisition)

گزارش اکتساب به شما می گوید که چگونه بازدید کنندگان به سایت شما می رسند. به عنوان مثال اگر می خواهید بدانید کدام یک از موتورهای جستجوگر ارگانیک ترین ترافیک را به خود اختصاص می دهد گزینه Acquisition >> All Traffic >> Source / Medium را انتخاب کنید. این امکان دقیقا نشان می دهد که چه تعداد بازدید کننده از کدام موتور جستجو می آیند. با استفاده از این اطلاعات به دست آمده از سرویس گوگل آنالیتیکس متوجه خواهید شد که کجا می توانید وقت و پول خود را سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال اگر ترافیک ارگانیک ندارید باید بیشتر روی فعالیت بهینه سازی موتور جستجو (سئو) تمرکز کنید.

رفتار (Behavior)

اگر می خواهید بفهمید بازدید کنندگان شما در سایت شما چه می کنند باید گزارش رفتار در سرویس گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید. این گزارش یک تصویر کامل از سفر بازدید کننده را به شما ارائه می دهد.

تبدیل (Conversions)

این گزارش همانطور که از نامش پیداست به شما نحوه عملکرد نرخ تبدیل سایت را می گوید. نرخ تبدیل هر فعالیتی است که توسط یک بازدید کننده انجام شود. این فعالیت می تواند بارگیری ویدئو، خرید یک محصول یا مشترک شدن در خبرنامه شما باشد. این امکان در سرویس گوگل آنالیتیکس به شما کمک می کند از میزان اثرگذاری محتوای خود مطلع شده و در راستای حذف، تجدید یا بهبود آن برنامه ریزی کنید.

 

نظرات کاربران