database چیست

database چیست ؟

برای پاسخ به سوال database چیست، لازم است اول کلمه دیتا (data) بررسی شود و سپس به وسیله آن به معنی دیتابیس دست یابیم. تمامی اطلاعاتی که به یک سیستم داده می شود را دیتا می نامیم. از جمله عکس، فیلم، فایل های ورد یا پی دی اف. برای مثال سازمان بهداشت که به سن، قد، وزن و… افراد مختلف نیاز دارد. دیتا های آن ها نیز در رابطه با سن، قد و وزن افراد است یا یک شرکت که اطلاعات کارمندان خود را نگه می دارد و دسته بندی می کند.

تعریف database

با اطلاعات بالا می توان به سوال database چیست، پاسخ دهیم. database مجموعه ای از اطلاعات است که به صورت های مختلفی (عمودی، افقی و…) چیده شده اند و همگی آن ها با یکدیگر در ارتباط هستند. در واقع دیتابیس به ما کمک های فراوانی در مدیریت اطلاعات و نظم دهی به آن ها خواهد کرد. می توان گفت که همه مراکز و شرکت ها به آن احتیاج دارند. از مرکز بهداشت هر منطقه گرفته تا شرکت های بزرگی همچون فیس بوک، که در این شرکت ها اطلاعات در قالب بیگ دیتا طبقه بندی می شود از آن استفاده می کنند.

در یک مثال ساده و قابل لمس می توان گفت که اتاق خود را تصور کنید که تمام وسایلتان در هم ریخته و نامنظم کنار یک دیگر قرار دارند و هر سری نیاز به کلی گشتن برای پیدا کردن وسیله مورد نظرتان دارید. اما تصمیم می گیرید از دیتابیس برای نظم دهی اتاقتان استفاده کنید. آن وقت تمامی وسایل نسبت به کارایی و تفاوت های مختلف، در کنار همدیگر چیده شده اند و دیگر نیازی به گشتن برای پیدا کردن یک لباس نخواهید داشت.

 انواع database

انواع مختلف database    

برای پاسخ به سوال database چیست، نیاز است به انواع مختلف آن اشاره کنیم.

1) دیتابیس توزیعی: در این نوع، تمام اطلاعات از یک مرکز گرفته شده است اما به مراکز مختلف نیز ارسال می شود یا در اصل بین مراکز مختلف نیز توزیع می شود تا همه سیستم های متصل، به آن اطلاعات دسترسی داشته باشند.

2) دیتابیس رابطه ای: این نمونه سعی دارد با جدول های متفاوت رابطه ای میان تمامی اطلاعات برقرار کند. دیتا بیس رابطه ای جزو معروف ترین  DBMSهای موجود است که طرفداران فراوانی را جذب خود کرده است.

3) دیتابیس برای نگه داری اشیا: برای پاسخ به سوال database چیست، لازم است به این نوع اشاره کنیم، زیرا با اغلب موارد موجود فرق دارد و از اشیا نگهداری می کند. آن ها را طبق تفاوت ها و شباهت هایی که دارند دسته بندی می کند. PostgreSQL یک نمونه معروف از این نوع دیتابیس است.

4) دیتابیس متمرکز: این مدل دیتابیس بر خلاف اغلب نمونه های موجود، برای مخاطب امکان دسترسی به اطلاعات ذخیره شده را به وجود می آورد. حتی از دور ترین مکان ها نیز می توانند به آن اطلاعات دست یابند.

5) دیتابیس با منابع مشخص: در این مدل دیتابیس تمامی اطلاعات در طی انجام، بررسی و ذخیره سازی، برای مخاطب در دسترس است و امکان دستیابی به آن ها موجود است. در واقع این که اطلاعات از کجا آمده اند و روندشان چگونه است برای همه مخاطبان مشخص است.

6) دیتابیس انبار: این مدل به عنوان یک نمونه پشتیبان استفاده می شود تا اطلاعات قدیمی و سابق را در خود نگه دارد و در نهایت کار نگه داری اطلاعات جدید را به نسخه های دیگر دیتابیس می سپارد تا با این کار سرعت پیش بینی اطلاعات جدید توسط دیتابیس اصلی بهبود یابد.

7) دیتابیس NoSQL: جهت پاسخ به سوال database چیست، به این نوع نیز توجه کنید. اگر اطلاعات شما بسیار زیاد است و نیاز به دیتابیسی دارید که بتواند حجم عظیمی از اطلاعات را ساپورت و دسته بندی کند، NoSQL انتخاب بی نظیری برای شما است.

8) دیتابیس نموداری: این نمونه از دیتابیس، گرفته شده از نظریه گراف است که به شما در بررسی و استخراج اطلاعات مورد نظرتان کمک می کند. برای کسانی که اطلاعاتشان به صورت نقشه یا نمودار است گزینه مناسبی است.

9) دیتابیس OLTP: جهت پاسخ به سوال database چیست، به دیتابیس OLTP توجه ویژه داشته باشید، زیرا این نمونه دارای قابلیت حفظ و بررسی سریع اطلاعات موجود است و تمامی اطلاعات را به طور یکنواخت حفظ می کند.

10) دیتابیس شخصی و محدود: این مدل برای سازمان هایی که اطلاعات کمی در سیستم خود دارند بسیار مناسب است، زیرا سازماندهی و کنترل داده ها در دست خود شخص است و فقط برای افراد بسیار محدودی قابل مشاهده است.

11) دیتابیس چند مدله: در ادامه پاسخ به سوال database چیست، به این مدل که چندین حالت و مدل مختلف اطلاعات را ساپورت می کند و به بهترین شکل حفظ خواهد کرد نیز توجه داشته باشید.

12) دیتابیس مرحله ای: همانطور از اسمش مشخص است. این مدل دارای نمودار و ساختاری است که مراحل رشد و تغییر یک انسان، گیاه و… مورد بررسی قرار می دهد و آن را به بهترین نحو حفظ می کند. برای مثال رشد کودک یا یک درخت را می توانید با این دیتابیس بررسی کنید.

اجزا database

اجزای مختلف دیتابیس چیست؟

برای پاسخ به سوال database چیست، لازم است به اجزای مختلف آن توجه کنید.

  • سخت افزار: شامل دستگاه و ابزار شما مانند رایانه و ابزار های متفاوتی جهت ذخیره سازی است.
  • نرم افزار: شامل نرم افزاری است که جهت حفظ و بررسی اطلاعات استفاده می شود.
  • اطلاعات: شامل داده هایی به هم ریخته است که نیاز به نظم دهی و بررسی دارد.
  • نحوه انجام کار: شامل روش های مختلف جهت مدیریت اطلاعات در دیتابیس ها است.
  • دستیابی به دیتابیس: شامل دسترسی و به روز رسانی اطلاعات موجود است.

مقالات مرتبط:

گوگل وبمستر تولز چیست؟

تاثیر رشد سئو بر کسب و کار های کوچک

نظرات کاربران