Long Scrolling چیست

وب سایت long scrolling چیست و چه محتوایی برای آن ها بهتر است؟

وب‌ سایت ‌های long-scroll یا infinite-scrolling شیوه ‌ای برای ارائه محتوای خود دارند که در آن مطالب بیشتری در یک صفحه بارگذاری می‌شود و کاربر مدت زمان بیشتری داده‌ ها را پیمایش یا اسکرول می ‌کند. این قابلیت با شیوه‌ رایج وب‌ سایت ‌هایی با صفحه ‌بندی و متن بالا و پایین هر صفحه متفاوت است. دلیل وجود چنین وب سایت هایی هم این است که کاربران این ویژگی را خیلی دوست دارند و این علاقه کاربران به قابلیت Long-scrolling به این زودی از بین نخواهد رفت.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم Long scrolling چیست آشنا کنیم . البته بهتر است حواستان باشد که اگر سایت شما دارای قابلیتLong scrolling باشد ، این که کاربر چه مدت زمانی را در سایت شما صرف کند، به چندین عامل بستگی دارد.

 

چه چیزی در سایت ‌هایlong-scrolling و infinite-scrolling تغییر کرده است؟

چه چیزی در سایت ‌هایlong-scrolling و infinite-scrolling تغییر کرده است؟

طی سال ‌های گذشته همه وب سایت ‌ها از قوانینی که برای منتشر‌کردن روزنامه استفاده می‌ شد، بهره می بردند و بر اساس این قانون عملکرد سایت ها اینگونه بود که مطلب اصلی در بالای صفحه قرار می گرفت که به آن اصطلاحاً فضای بالای صفحه یا متن بالای صفحه می گفتند.

این موضوع هنوز هم در تبلیغات و تیزرهای فیس بوک مشاهده می شود، به طوری که وظیفه این تیزر مشخص کردن آن است که آیا کاربر روی پست وبلاگ یا تبلیغات موجود در فیس بوک کلیک می کند یا خیر؟

اما تفاوت اصلی دقیقاً مربوط به همین موضوع می شود، زمانی که شما در سایت بر روی یک موضوع یا پست کلیک می کنید و تصمیم به مشاهده آن می گیرید این تصمیم و قصد شما کاملاً آگاهانه است ولی در زمانی که شما پیمایش می کنید ( scrolling ) در واقع کاربر کاری را انجام می دهد که قبلاً نیز انجام داده است و تمایل بیشتری به ادامه‌ آن دارد. در این مورد تصمیم آگاهانه، متوقف کردن پیمایش ( scrolling ) است.

بنابراین منطق و استدلال برای متنی که در بالای صفحه دیده می شود فقط تا حدودی در مورد وب سایت ها صحیح است. موضوعی که در اینجا صدق می کند این است که در صفحه نخست وب سایت ممکن است متن یا محتوای اصلی یا شاید یک تیزر نظر کاربر را جذب کند ولی ممکن است حاوی تمام اطلاعات مرتبط نباشد.

Long Scrolling

تا چه زمانی کاربران علاقمند به پیمایش ( scrolling ) در وب سایت می باشند؟

کاربران تا زمانی که موضوع و مطلب برای آنان جذاب و کاربردی باشد به پیمایش ادامه می دهند و درست در زمانی که موضوع وب سایت از علایق آنان خارج شود از پیمایش دست می کشند. لازم به ذکر است که مهمترین نکته و کلید موفقیت در مورد یک وبسایت long scrolling  محتوای با کیفیت آن است و فقط این محتواست که نظر کاربران را در قدم اول جذب می کند.

گفتنی است که هیچ راه آزمونی در مورد کیفیت محتوای موجود در سایت نیست که به شما این امکان را دهد که محتوای خود را ارزش یابی کنید و از خوب بودن آن اطمینان حاصل کنید و در واقع فقط نظر کاربران ملاکی برای تخمین خوب بودن مطلب شماست.

 

حال به اینکه چه نکاتی را باید رعایت کنیم که بهترین محتوا را در وب سایت long scrolling خود قرار دهیم می‌پردازیم:

محتوا

  • داستانی جالب و جذاب بگویید به طوری که منحصر به فرد و متعلق به شما باشد.
  • سعی کنید در صورت استفاده از تصاویر به بهترین شکل ممکن در سایت قرار بگیرد یعنی اگر فیلم و یا عکس از موضوعی مد نظرتان است، در سایت قرار می دهید آن را با بالاترین کیفیت ممکن در اختیار کاربر قرار دهیم .
  • تا جای امکان محتوا به گونه ای باشد که کاربر دلیل و انگیزه برای پیمایش داشته باشد.
  • دامنه انتخابات را برای کاربران محدود کنیم به طوری که به کاربران اِلمان های لازم برای طراحی را بدهیم و نظر آنها را به این مورد جلب کنیم ولی سعی کنیم گزینه های انتخاب در این مورد را بیشتر از مقدار لازم زیاد نکنیم که موجب دور شدن کاربر از موضوع اصلی شود .
  • یک نسخه جذاب در مورد موضوع بنویسید. باید به این موضوع توجه داشت که تصاویر و عکس ها در واقع اولین چیزی است که توجه کاربر را به خود جلب می کند و کلمات چیزهایی هستند که علاقه و انگیزه را در کاربر برای خواندن ادامه مطلب و پیمایش حفظ می کنند.

احساس کنترل

Long Scrolling

پیمایش طولانی (long scrolling ) باید به‌ گونه ای باشد که به کاربران احساس کنترل بدهد، که این امر موجب خشنودی کاربران در زمان پیمایش طولانی ( long scrolling ) می شود .

کاربران در این شرایط می توانند با سرعت دلخواه خود هر چقدر زمان نیاز داشته برای روی مطالب بگذارند و آنها را مطالعه کنند ، هچنین در صورت مشاهده مطالب غیر مرتبط به پیمایش ( scrolling ) بپردازند تا به مطالبی که علاقه دارند برسند .

حس پیمایش ( scrolling ) و انجام این عمل برای کاربر بسیار جذاب بوده و تا حد امکان کاربر را متمرکز بر روی موضوع نگه می دارد، در مقایسه با کلیک بر روی پیوندها و لینک‌ هایی که کاربر را انتقال می دهند به صفحات دیگر این یک مزیت است چرا که در اینگونه موارد اگر بارگذاری صفحه طول بکشد، کاربر حس متمرکز بودن خود بر روی محتوا از دست داده و امکان خروج آن زیاد می شود .

 

فضا سازی یک تِم

در زمان پیمایش ( scrolling ) برای حفظ تمرکز کاربر بر روی مطالب از یک تِم استفاده شود به علت اینکه این موضوع علاوه بر حفظ تمرکز ، به کاربران کمک می کند که مطلب مطرح شده در صفحه قبل چیست و یا حرکت در این صفحه ادامه دارد . یک نخ رنگی معمولی ، فلش ها یا خطوط اتصال اینها چند نمونه از جلوه های بصری هستند که می توانند به حرکت کابران در طول پیمایش کمک کنند . لازم به ذکر است که یک پیمایش طولانی بیش از آنکه به جلوه های بصری کمکی کرده باشد ، ترافیک وب سایت را نیز بهبود می بخشد. اگر چنین موضوعی نادیده گرفته شود و اتفاق نیفتد، دیگر جلوه های بصری برای کابران قابل درک نبوده، و ممکن است به آنها توجه خاصی نکنند. نباید از این موضوع گذشت که پیمایش طولانی برای همه یا هر نوع محتوا مناسب نیست.

با این شیوه ها شما می توانید امیدوار باشید کاربران با حضور در سایت شما اطلاعات مورد نیازشان را دریافت می کنند و از حضور در آن لذت می‌برند و این برای وب سایت شما و کاربران بهترین حالت است.

نظرات کاربران