Moodle چیست

Moodle چیست؟

آموزش آنلاین

قبل از آن که به سوال Moodle چیست بپردازیم بیاید تا چند خطی در مورد آموزش آنلاین بخوانیم.

با گذشت زمان، تغییرات زیادی در نحوه ارتباط انسان ها به وجود آمده است و شبکه های ارتباطی نوینی که به وجود آمده اند، جهان را تا حد زیادی تحت تاثیر خود قرار داده اند. این نوآوری های مختلفی که در دنیای اینترنت و شبکه های ارتباطی به وجود آمده است، بر زندگی بسیاری از افراد تاثیر گذاشته است. مسئله ای که جالب است این است که این تغییر در دنیای شبکه های ارتباطی بر روش آموزشی در مدارس و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نیز تاثیر گذاشته است و روش های سنتی و قدیمی تدریس و انتقال دانش در این محیط های آموزشی با گذشت زمان و مشاهده نوآوری هایی که در شبکه های اینترنتی رخ داده است، دستخوش تغییر شده است.

در حال حاضر، تخمین زده می شود که صنعت آموزش آنلاین نزدیک به 38 میلیارد یورو ارزش دارد. بدیهی است که اگر صنعت آموزش آنلاین از محبوبیت بالایی برخوردار نبود و اگر روش سنتی آموزش در دانشگاه ها و مدارس و موسسات آموزشی با تغییر و تحول رو به رو نمی شد، ارزش صنعت آموزش آنلاین نیز به 38 میلیون یورو نمی رسید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، در ایالت متحده آمریکا، نزدیک به 3.5 میلیون دانشجو در دوره های تحصیلی آنلاین ثبت نام می کنند و با استفاده از صنعت آموزش آنلاین به تحصیل می پردازند.

Moodle چیست

دانشگاه هایی که مدارک آنلاین ارائه می دهند، اغلب از سیستم های مدیریت یادگیری برای کمک به دانش آموزان برای پیگیری مطالب آموزشی و پیشرفت یادگیری خود استفاده می کنند. حال یکی از بهترین سیستم های مدیریت یادگیری که برای آموزش آنلاین در دانشگاه هایی که مدارک آنلاین ارائه می دهند، مورد استفاده قرار می گیرد، نرم افزار Moodle است. ما در این مقاله قصد داریم شما را با نرم افزار Moodle که یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت یادگیری است آشنا کنیم و به طور کامل به شما توضیح دهیم که نرم افزار Moodle چیست.

 

سیستم های مدیریت یادگیری چیست؟

سیستم های مدیریت یادگیری چیست؟

سیستم های مدیریت یادگیری با هدف کمک به مدارس و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مختلف ساخته شده اند. مدارس و دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی که مدارک آنلاین ارائه می دهند و از سرویس آموزش آنلاین برای تدریس استفاده می کنند، از سیستم های مدیریت یادگیری در جهت گسترش دانش و اطلاعات و همچنین ارتباط برقرار کردن و تعامل با دانشجویان استفاده می کنند.

این سیستم ها ابزارهای خاص و ویژه ای هستند که گزینه های مدیریت دوره گسترده ای را ارائه می دهند و به عنوان سیستم های مدیریت یادگیری یا Learning Management Systems که به اختصار LMS گفته می شود، شناخته می شوند. ابزارهای سیستم مدیریت یادگیری مختلفی در بازار وجود دارد و نرم افزارهای سیستم های مدیریت یادگیری یا LMS ها از تنوع بالایی برخوردارند. این ابزارها نقش بسیار تاثیر گذار و مهمی در گسترش آموزش آنلاین ایفا می کنند و به دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه ها و موسسات در دستیابی به مدرک آنلاین کمک می کنند. یکی از این نرم افزارهای سیستم های مدیریت رایگان یا LMS، نرم افزار Moodle است. ما در این مقاله قصد داریم که به شما توضیح دهیم که نرم افزار Moodle چیست.

 

Moodle چیست؟

Moodle چیست؟

نرم افزار moodle همانطور که بیان کردیم، یک نرم افزار رایگان است که جزء نرم افزارهای سیستم مدیریت یادگیری یا LMS است. نرم افزار moodle بستری رایگان را برای آموزش الکترونیکی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاه ها و موسسات فراهم می کند. مربیان و استادان و معلمان در مقاطع مختلف، از این نرم افزار برای مفهوم سازی دوره های مختلف، ساختارهای درسی و برنامه درسی استفاده می کنند. اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که نرم افزار moodle چیست، باید بگوییم که نرم افزار moodle تعامل با دانشجویان آنلاین را آسان می کند و با استفاده از این نرم افزار، مربیان، استاتید و معلمان دانشگاه ها و مدارس می توانند خیلی راحت تر از قبل با دانشجویان خود ارتباط برقرار کنند.

مارتین دوگیاماس نرم افزار moodle را ابداع کرد و این نرم افزار از زمان آغاز به کار، دستور کار اصلی اش کمک به صنعت آموزش الکترونیکی بوده است. نرم افزار moodle همیشه به دنبال تسهیل آموزش آنلاین و کمک به دانشجویان در دستیابی مدارک آنلاین بوده است.

ممکن است برای تان جالب باشد که نرم افزار moodle مخفف چه عبارتی است. نرم افزار moodle در واقع مخفف عبارت Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment است. طبق آمارهایی که از نرم افزار moodle به دست آمده است، نزدیک به 14 میلیون کاربر از این نرم افزار در 1.4 میلیون دوره استفاده می کنند که این آمار نشان دهنده محبوبیت بالای نرم افزار moodle است.

 

ویژگی های نرم افزار moodle چیست؟

ویژگی های نرم افزار

قابلیت هایی در تمامی سیستم های مدیریت یادگیری یا LMS وجود دارد که در نرم افزار moodle نیز پیدا می شود. حال با وجود این قابلیت ها، نرم افزار moodle گزینه ها و قابلیت های خاصی را نیز برای راحتی بیشتر کاربرانش در نظر گرفته است که همین ویژگی ها باعث شده اند که محبوبیت نرم افزار moodle بین نرم افزارهای سیستم های مدیریت یادگیری یا LMS بسیار بالا برود. اگر مشتاقید که بدانید ویژگی های نرم افزار moodle چیست، به لیست زیر دقت کنید. در زیر لیستی از ویژگی ها و قابلیت های نرم افزار moodle تهیه کرده ایم.

  • وبلاگ ها
  • چت ها
  • فعالیت های پایگاه داده
  • واژه نامه ها
  • پشتیبانی سیستم هایی که عملکرد در چندین زبان را ممکن می سازند
  • مدیریت محتوا
  • معاینه و ارزیابی منظم

ویژگی ها و افزونه هایی که نرم افزار moodle ارائه می دهد باعث شده است که این نرم افزار از تعداد زیادی از گزینه های افزونه مثل تم های گرافیکی و فیلترهای محتوا، فرآیند های ثبت نام و احراز هویت و همچنین الگوهای منابع و سوالات پشتیبانی کند. ممکن است پیش خود فکر کنید که سیستم عامل های سازگار با نرم افزار moodle چیست. شما می توانید از نرم افزار moodle در هر سیستم عاملی که از PHP پشتیبانی می کند، استفاده کنید. همچنین نرم افزار moodle از سیستم عامل های Mac OS X، NetWAre، Windows، Linus و Unix پشتیبانی می کند.

نظرات کاربران