nft چیست

nft چیست و به چه کارمان می آید؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که NFT چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله به طور کامل در مورد NFT ها یا همان توکن های غیر قابل تعویض توضیح می دهیم تا شما بتوانید بیشتر با NFT ها آشنا شوید.

NFT

توکن های غیر قابل تعویض یا همان NFT جدید ترین پدیده ارز دیجیتال است که توجه همه مردم دنیا را به خود جلب کرده است. پس از اینکه در خانه حراج کریستیز اولین اثر هنری NFT به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد، اهمیت این توکن ها بیش از پیش افزایش یافت. این NFT فروخته شده، کلاژی از تصاویر هنرمند دیجیتالی به نام بیپل بود. این NFT چیست و چه کاربردی دارد که بعضی از آن ها با چنین قیمت های نجومی فروخته می شود؟

NFT  چیست؟

اگر بخواهیم به زبان بسیار ساده NFT را توضیح دهیم، می توان گفت NFT ها آثار هنری دیجیتالی و سایر مجموعه های کلکسیونی را به دارایی های منحصر به فرد و قابل تاییدی تبدیل می کند که می توان آن ها را به راحتی در بلاک چین معامله کرد.

شاید درک NFT برای افرادی که تا به حال در این زمینه فعالیتی نداشته اند کمی سخت باشد؛ اما می توان گفت که NFT برای بسیاری از هنرمندان، نوازندگان، اینفلوئنسر ها و بعضی از افراد بازدهی و سود بسیار خوبی داشته است؛ زیرا افراد طبقه ثروتمند حاضرند برای این NFT ها هزینه های هنگفتی کنند که این کار پول خوبی را به سازندگان NFT ها می رساند. برای مثال اولین توییت جک دورسی مدیر عامل توییتر، تقریبا به قیمت 3 میلیون دلار و یک کلیپ ویدیویی از اسلم دانک لبرون جیمز به قیمت بیش از 200000 دلار و همچنین گیف بسیار قدیمی ای با نام Nyan Cat به قیمت 600000 دلار فروخته شد.

تاریخچه NFT

nft چیست؟ تاریخچه

سوال بعدی این است که NFT چیست و دقیقا از کی به بازار ارز های دیجیتال وارد شد؟

حقیقتا می توان گفت که توکن های غیر قابل تعویض چیز جدیدی نیستند.Crypto Kitties

یک بازی معاملاتی دیجیتالی بود که بر اساس ارز اتریوم کار می کرد. این بازی را می توان منشاء پیدایش NFT دانست؛ زیرا در این بازی می توانستید گربه های مجازی را بخرید و آن ها را بفروشید. این گربه ها هم منحصر به فرد بودند و هم در بلاک چین افراد ذخیره می شدند.NFT های امروزی تمامی ویژگی های این گربه های مجازی را دارند و با آن ها تفاوتی ندارند.

علت اوج گیری پدیده NFT چیست؟

امروزه خبر های زیادی از NFT ها می رسد و بعضی از آن ها نیز با قیمت های بسیار نجومی فروخته می شوند؛ اما این NFT چیست؟ و چرا هر روز در حال اوج گرفتن است؟ و خبر های عجیبی از آن پخش می شود؟

طبق گفته های مایک استیب، مدیر عامل Artsy، اینگونه اوج گرفتن NFT ها به سه دلیل اصلی اتفاق می ‌افتد:

دلیل اول این است که بعضی از افراد با حمایت از افراد مستقل و خریداری آثار آن ها به احساس خوبی دست می یابند.

دلیل دوم نیز این است که بعضی از افراد مجذوب ایده گرفتن از یک دارایی دیجیتالی هستند. این افراد فقط در صورتی می توانند از NFT الهام بگیرند و استفاده کنند که آن را خریداری کرده باشند و حق مالکیت آن را به دست بیاورند.

و اما دلیل سوم و اصلی ترین دلیل رکورد شکنی های امروزه NFT ها، میلیونر ها و میلیاردر ها هستند. این افراد قصد دارند سرمایه های دیجیتالی خود را افزایش بدهند و در آن ها تنوع ایجاد کنند.

این موارد سه دلیل اصلی اوج گیری NFT ها است؛ اما چیز های دیگری درباره این که NFT چیست وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نقش NFT ها در بلاک چین

توکن های غیر قابل تعویض یا NFT قطعات کوچکتری از محتوای دیجیتال هستند که به بلاک چین و پایگاه داده دیجیتالی و محل نگهداری رمز ارز ها مرتبط هستند. اما رمز ارزهایی مانند اتریوم و بیت کوین با  NFT ها یک تفاوت اصلی دارند. و آن تفاوت این است که رمز ارز قابل تعویض است و می توان آن ها را با چیز های دیگری مانند دلار معامله کرد؛ اما NFT ها منحصر به فرد هستند و هرگز نمی توان آن ها را تعویض کرد و با چیزی معامله کرد. این نشان می دهد که هیچ گاه دو NFT یکسان و شبیه به هم نخواهند بود.

علت تفاوت NFT ها با هم

NFT چیست و چرا با یکدیگر تفاوت دارند؟ علت وجود تفاوت در آن ها چیست؟

برای پاسخ به این سوال کافی است یک مثال ساده بزنیم. به کارت های پوکمون و سکه های کمیاب یا یک جفت جردن که مانند آن ها وجود ندارد فکر کنید. این تفاوت NFT ها با یک دیگر است که آن ها را ارزشمند می کند. تمامی NFT  ها با یکدیگر تفاوت دارند و حتی برای بعضی از آن ها گواهی تایید اصالت وجود دارد. به همین خاطر NFT ها برای خرید و فروش آثار هنری و دیجیتال استفاده می شوند. این NFT ها می توانند به شکل های گوناگونی موجود باشند. برای مثال می توانند به صورت گیف، توییت، کارت های تجارت مجازی ، تصاویر اشیا فیزیکی ، کاور بازی های ویدیویی و یا حتی املاک مجازی باشند.

خرید NFT

nft چیست؟ خرید

NFT چیست و آیا من هم می توانم یکی از آن ها را بخرم؟

بله. در اصل، هر تصویر دیجیتالی ای را که در اینترنت وجود دارد می‌توان به عنوان NFT خریداری کرد؛ اما برای خرید باید به یک سری از موارد دقت کنید و آن ها را رعایت کنید تا ضرر نکنید. خرید NFT خود نیاز به یک مقاله راهنمای جداگانه دارد؛ اما اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، باید در هنگام خرید NFT به این که چه نوع کیف دیجیتالی ای برای ذخیره آن دارید و این که چه نوع ارز دیجیتالی ای برای خرید آن صرف می کنید دقت داشته باشید؛ زیرا  هر کدام شرایط متفاوتی دارد.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که NFT چیست و چه کاربردی دارد و به چه منظور به وجود آمده است. همچنین فهمیدیم یکی از علت های ارزشمند شدن NFT ها وجود تفاوت در بین آن هاست.

برای خواندن مقالات بیشتر:  تفاوت تبلیغات و بازاریابی 

نظرات کاربران